0 573 visningar

10 svar

Murkelfråga igen

Mossning

14 maj 2005 kl. 15:43

Idag hittade jag massor med murklor. Jag har läst igenom inläggena men inte riktigt hittat det jag undrar. Är det riktigt att man skall förvälla murklorna två gånger ?
Om jag förväller 3 eller 4 gånger, försvinner smaken då  ?
Kan jag göra murkelsås direkt efter att jag har förvällt murklorna eller ska jag torka dem först ? Hur torkar man murklor ?

0

Helena

14 maj 2005 kl. 15:59

Jag brukar förvälla dom 2x 5 minuter. Sen är det bara att göra sås eller vad du vill på dom.
Om du tänker torka dom så ska de naturligtvis torkas INNAN du förväller dom. För att vara på den säkra sidan så kan du blötlägga de torkade murklorna och efter det förvälla dom i fem minuter innan tillagning.
Har hört att de ska torka i minst tre månader och eftersom jag torkar mina i tork så är det en förvällning innan tillalgning som gäller.

0

Stina

16 maj 2005 kl. 19:14

hej jag har hittat ca:5kg murklor, vilket är det bästa sättet att hantera detta på. torka dem eller förvälla i flera omgångar?

0

Bo E-son

16 maj 2005 kl. 20:49

Enligt min svampbok ska man koka av i 4 minuter. För säkerhets skull kokade jag av i två vatten X 4 min. innan jag strimlade ned dem i en sås / stuvning.
Sen undrar jag om det är helt förkastligt att torka avkokade murklor. Försvinner smaken helt då eller?

0

Tommy K

17 maj 2005 kl. 08:13

Jag tvivlar på om det över huvud taget går att torka förvällda murklor. Min erfarenhet är att torkning är allra bäst. Mina får torka i minst 3 månader i luftigt och torrt utrymme (ovanför kyl/frys). Sen lägger jag dem i täta burkar.Där håller de i åratal och det är bara att fylla på burken.
Jag gör ingen ytterligare förvällning, även om det rekommenderas.

0

Bo E-son

17 maj 2005 kl. 11:55

Till Tommy K:
Menar du att långsam torkning är lika effektiv som förvällning när det gäller att ta bort gift ur murklor?

En annan fråga jag funderat på är om det kan skilja i giftighet hos murklor från olika växtplatser? Har exempelvis hört att det är så med champinjoner och undviker att plocka större mängder som växt nära trafikerade vägar, parkeringsplatser etc. då det sägs att de tar upp tungmetaller ur avgaserna.

0

Jörgen

17 maj 2005 kl. 12:22

Till Bo: I murklornas fall så produceras ju giftet av svampen själv, varför man nog alltid ska utgå från att gifthalten är densamma. Fast å andra sidan vet jag inte huruvida gifthalten ökar med åldern, dvs om mindre svampar har mindre gift. Det cirkulerar ju ibland rykten som att t ex små huggormar (ungar) skulle vara giftigare än äldre, vilket ju inte stämmer, men i murklornas fall kanske det finns någon skillnad? Det är nog säkrast att behandla alla murklor lika.

0

Bo E-son

17 maj 2005 kl. 14:19

Eftersom de musklor jag kokade av var dubbelt eller fyrdubbelt så stora som de man brukar se i konservburkar så tog jag det säkra före det osäkra och kokade två gånger.

0

Tommy K

17 maj 2005 kl. 14:48

Bo E-son:
Torkning i tre månader ska motsvara en avkokning.
Numera rekommenderas två avkokning, liksom avkokning också efter torkning.
Jag struntar i rekommendationerna för smakens skull eftersom det ändå blir så pass sällan man äter murklor.

0

Tobbe

18 maj 2005 kl. 16:52

Min erfarenhet är att det är mycket mer smak i torkade murklor (minst tre månader och ingen förvällning före torkningen) i jämförelse med förvällda. Jag diskuterade detta med en kock på en etablerad restaurang i Helsingfors en gång och han berättade då att det var precis så de gjorde. Man köpte in färdigtorkade murklor från öststaterna och förvällde dem inte. Den långa torktiden i frisk luft ska tydligen också göra så att det mesta av giftet försvinner.

Om du inte orkar vänta på att de ska torka färdigt är det förvällning som gäller. Jag brukar också nöja mig med två gånger fyra minuter, med sköljning i kallvatten emellan.

Giftet löses ut i kokvattnet och det går därför inte att använda detta som smaksättare. Men genom att överdriva mängden murklor kan man ändå få ett proffesionellt resultat. Tredubbla gärna. Och så ska det vara lååång tillagningstid, mycket längre än vad som anges i de flesta recept.

0

Bo E-son

18 maj 2005 kl. 17:59

Jättefina murkeltips.
Om jag hittar fler än tre murklor nästa gång ska jag spara några i tre månader och jämföra smaken med de avkokta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone