Tack Irene och Gula.
Nå´t stämmer inte. När jag Googlar på Clitocybe Pruinosa med preferens på svenska dyker en dialog här på Forumet upp mellan Tina och Irene från den 7/1 -07 Tina verkar ha ätit av denna svamp i tron att det skulle vara Trattkantareller???!!! Den svamp som ligger på mitt köksbord kan inte förväxlas med Trattkantarell. Å andra sidan kan Tina varit dj…..t hungrig, men ändå. Kan jag skicka min Clitocybe nå´nstans för närmare koll? Eller gör vi/jag bara en höna av en fjäder?
Göran, Tina hade varken ätit svamparna eller förväxlat dem med trattkantareller. Hon hade bara tyckt att de liknade sådana där de stod i mossan, och provsmakat dem.
För det mesta krävs det mer än en bild av en svamp för att avgöra vilken art det är, och uppgifter om lukt och smak är alltid en bra hjälp.
Tack Irene för att du tar mig i försvar. Jag vill inte framstå som den som leker med döden ;)
På ett par meters avstånd utan glasögon liknar Vårtrattskivlingen en Trattkantarell. Den var verkligen god vid spottat smakprov.Men eftersom Irene inte ville rekomendera dem fick de stå kvar.
Så här ser de ut som jag fann.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.