0 304 visningar

9 svar

Vilken svamp?

Göran H

17 mar 2007 kl. 21:37

Under denna unika rubrik döljer sig en fråga. Nå´n som kan tala om vad detta är för svamp?. Hittades idag och kändes väldigt fräsch. Kan den ha kommit upp i år?

Hattstorlek c:a femkrona

0

Irene A

17 mar 2007 kl. 22:12

Ja, det ser ut att kunna vara vårtrattskivling, Clitocybe pruinosa.

0

Gula

17 mar 2007 kl. 22:35

Wow Göran, svampsäsongen har börjat i våra trakter!!!

0

Susanne E

17 mar 2007 kl. 23:48

Är den ätlig? Det står ingenting på databanken…

0

Susanne E

17 mar 2007 kl. 23:53

DataBASEN, förstås! Den ser heller inte lika ut där. Kanske ett äldre och torrare exemplar?

0

Göran H

18 mar 2007 kl. 00:02

Tack Irene och Gula.
Nå´t stämmer inte. När jag Googlar på Clitocybe Pruinosa med preferens på svenska dyker en dialog här på Forumet upp mellan Tina och Irene från den 7/1 -07 Tina verkar ha ätit av denna svamp i tron att det skulle vara Trattkantareller???!!! Den svamp som ligger på mitt köksbord kan inte förväxlas med Trattkantarell. Å andra sidan kan Tina varit dj…..t hungrig, men ändå. Kan jag skicka min Clitocybe nå´nstans för närmare koll? Eller gör vi/jag bara en höna av en fjäder?

0

Irene A

18 mar 2007 kl. 10:37

Göran, Tina hade varken ätit svamparna eller förväxlat dem med trattkantareller. Hon hade bara tyckt att de liknade sådana där de stod i mossan, och provsmakat dem.
För det mesta krävs det mer än en bild av en svamp för att avgöra vilken art det är, och uppgifter om lukt och smak är alltid en bra hjälp.

0

Tina Nordberg

18 mar 2007 kl. 11:14

Tack Irene för att du tar mig i försvar. Jag vill inte framstå som den som leker med döden ;)
På ett par meters avstånd utan glasögon liknar Vårtrattskivlingen en Trattkantarell. Den var verkligen god vid spottat smakprov.Men eftersom Irene inte ville rekomendera dem fick de stå kvar.

Så här ser de ut som jag fann.

0

Eva

18 mar 2007 kl. 14:27

Jättefina bilder på vårtrattskivlingen

0

Göran H

18 mar 2007 kl. 21:03

Blev bara lite orolig. Vi på Forumet vill ju inte torska en karaktär från V-manland pga hunger.
Irene, kan vi stänga tråden vid Vårtrattskivling?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone