0 351 visningar

5 svar

Vilken svamp

Eva

18 mar 2007 kl. 15:00

Växte på asplåga hattar små 0, 5-1, 5 cm seg fruktkropp.Tacksam för svar

0

Irene A

18 mar 2007 kl. 15:21

Fina bilder!
Kan det vara något annat än vittagging, Irpex lacteus..?

0

Eva

18 mar 2007 kl. 15:37

Mina funderingar gick åt det hållet men hur ser Steccherinum oreophilum ut? 
Tack för hjälpen Irene

0

Stefan

18 mar 2007 kl. 16:36

Irpex lacteus brukar växa i grupper medan I. oreophilus oftast är enstaka. I. lacteus har raggig hattyta medan oreophilus är slät. I. oreophilus har jag sett bara några gånger, men enbart på tunna kvistar på marken (max. 1 cm tjocka). Så min gissning blir lacteus.

0

Irene A

18 mar 2007 kl. 16:46

Jag hittade också Steccherinum oreophilum som ett alternativ när jag kollade tänkbara förväxlingsarter. På den här bilden är den väldigt lik din svamp:
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Irpex_oreophilum.html

När den presenterades för första gången från Sverige såg den ut som på bifogad bild (från baksidan av Jordstjärnan 3, 1990) Den skulle jag lätt ha kallat för piggplätt :-)

Lättast kan den nog identifieras på de 80-100 µm långa, tjockväggiga, sylliknande cystiderna som till hälften är täckta av kristaller.

0

Eva

18 mar 2007 kl. 17:42

Tack för hjälpen än en gång.Det var lättare att bestämma kotteskål som vi också hittade idag Våren är på gång

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone