0 353 visningar

23 svar

Första snön!

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 16:41

kom idag, nu har vädret fått totalfnatt!

ligger vit på taken

0

Susanne E

19 mar 2007 kl. 17:03

Har du inte haft snö på  hela vintern cicki? Och så har det kommit NU?!!! Men det var ju inte så bra med alla dina vilda påskliljor. Hästarna blev nog desto gladare. Här blir det i alla fall glädjesprång för pållarna i första snön.

0

Bo i Örebro

19 mar 2007 kl. 17:06

Oj, vilket rart hus!

Synd bara att våren kommit av sig.

Här är det regnvarning hela veckan…
Förhoppningsvis inga minusgrader…

0

Bo E

19 mar 2007 kl. 17:10

Ursäkta en nyfiken fråga, men hur pass gammalt är huset?
Vet du mycket om dess historia?

0

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 17:11

Nej ingen snö alls förrän nu. MYCKET ovanligt. Påskliljorna klarar sig nog, snön “värmer” ju och det är plusgrader. Gladast blev mina vovvar (Berner Senner), snön är ju deras rätta element. Fast första gången min yngsta tik såg snö skällde hon!Idiot!

0

Första snön! Bo E

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 17:53

Inte så gammalt som man kan tro, kallas vaktmästeriet och hör till slottet där vi hyr vår lägenhet. Byggt runt 1910. Däremot finns det mycket äldre byggnader inom egendomen som daterar tidigt 17-tal.

0

Susanne E

19 mar 2007 kl. 17:55

Hahaa! Djur är då för roliga när första mötet med snön kommer. De har många variationer på mottagandet. Våran katt stog länge och tittade på det vita innan hon gick ut, och då kunde hon inte förlika sig med att bli blöt desstuom, utan försökte ha åtminstonde tre ben i luften hela tiden.

0

Första snön!

Gula

19 mar 2007 kl. 18:00

Ååå, det är så fint, “ert” slott!!! Bor det andra inhyrda där också eller är det bara ni???

0

Första snön! Bo E

Bo E

19 mar 2007 kl. 18:06

Oj, det var en stilig herrgårdsbyggnad!
Ett verekligt slott, som du säger!

Är själva slottet från 1700-talet eller senare?
Ofta btukar ju en del ganska oansenliga ekonomibyggnader vara de allra äldsta i gamla gårdskomplex.
Jag är mycket intresserad av historia och är ofta fascinerad av gamla gårdsmiljöer. Där finns ofta även intressanta träd och därmed intressanta svampmarker!

Vad är det för verksamhet på slottsägorna? Jordbruk, boskap, skogsbruk?
Eller är det bara ett bostadshus numera?

Jag har fått uppfattningen av dina tidigare inlägg att det i alla fall inte är i närheten av stadsbebyggelse, annars är det ju vanligt att storstäder “sväljer” gamla gårdars jord för att bebygga med moderna bostadsområden!

0

Första snön! Bo E

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 18:27

Själva slottet som du ser på bilden är också tidigt 1910. Herrgården från 1700 ligger på ägorna, ska fixa foto åt dig. Det finns en allé med 200 åriga gamla askar som är fridlysta. Tyvärr börjar åldern ta ut sin rätt, en av dom ramlade vid den senaste stormen.
Verksamheten är mest skogsbruk. Med odlad tall/gran. Naturlig skog är mest bokskog.
Som tur är ligger egendomen för långt från både Luxemburg och Bryssel för att sväljas. Du kan ju alltid gå in på “Google Earth”, knappa in postnr 6860 Assenois i Belgien.

0

Hergårdar

Bo i Örebro

19 mar 2007 kl. 18:33

Tack för tipset!
Ska spara numret och kolla!

Har själv ett favoritmål för söndagspromenaden, just en herrgård med medeltida anor och byggnader bevarade från 1700-tal och framåt och en verkligt urgammal allé med ask och alm.
Samma sak där! Ett jätteträd brakade av i vintras, men det fina ed gamla askar är att de ofta står kvar en 3-4 meter upp och lever vidare med nya grenskott!

0

Första snön!

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 18:35

Nej du Gula det är inte vårt slott, fast jag har “adopterat” det. Totalt är det 5 lägenheter, plus “slottsherrens” del och huvudbyggnaden som används för konferenser osv. Däremot är det ett mycket speciellt boende. Ägaren jobbar häcken av sig och måste vända på varje krona!

0

Första snön & Belgien

Bo E

19 mar 2007 kl. 18:44

Det var fina bilder på en hemsida jag fann på dina sökord!

Verkar vara typ våra kommunala hemsidor.

Är väl ingen fena på franska men kan såpass att det gick bra att orientera sig!

Fina landskap som verkar likna de ayd-mellansvenska samt väldigt speciell stenarkitektur på gamla hus verkar ni ha där!

Vid tillfälle ska jag visa för min belgiska kollega här på jobbet.

Vi har vatje år belgiska gäststudenter på praktik nämligen!

0

Första snön Bo E

cicki T Belgien

19 mar 2007 kl. 18:58

ja jag har hittat en “bit av Sverige” här i Ardennerna. Däremot har belgarna ännu inte vågat sig på att bygga hus i trä.
Belgiska gäststudenter låter intressant, kan jag hjälpa till?

0

Första snön Bo E

Bo E

20 mar 2007 kl. 13:17

Jag ska vid tillfälle fråga henne om hon känner till trakten och i så fall visa bilderna i detta inlägg för henne.

0

belgisk gäst

Bo E

20 mar 2007 kl. 15:00

Hon känner inte alls till trakten, men tror att det kan vara i södra Belgien. Hon kommer från norra delen som hon beskriver som “ett helt annat landskap”.

Hon skulle vid tillfälle oxå googla på namnet.

0

belgisk gäst

cicki T Belgien

20 mar 2007 kl. 16:23

Ja norra delen är mer platt, det här ligger sydost åt Luxemburg till. Ska fixa fler bilder så snart vädret tillåter.

0

belgisk gäst

Bo E

20 mar 2007 kl. 16:29

Då hadfe jag rätt:

“I guess it´s in the south east of Belgium”

sa jag till henne men det var för henne okända trakter.

Tack för ortnamnet i alla fall. Det var en informativ sida om trakten som kom upp via google-sök.
Finns säkert mer, för jag kollade bara den första träffen.

0

belgisk gäst

cicki T Belgien

20 mar 2007 kl. 16:35

Finns mycket gammal kultur härikring. Bla ligger Orvalklostret ett stenkast härifrån där man gör trappistöl. Bra affärsidé, munkarna jobbar ju “gratis”.

0

belgisk gäst

cicki T Belgien

20 mar 2007 kl. 16:43

0

belgisk gäst

Totte Gbg

20 mar 2007 kl. 18:29

Jag tror jag såg nåt om det på tv här för ett tag sedan…folk vallfärdades dit för att handla öl?!

Sedan såg jag att man kunde bo över där men det är väl bara för män antar jag hmm…

Har själv varit på en tyst retreat hos Helige Franciskus Systraskap i Lindome för nåt årsedan…jätte skönt får jag säga :)
Äskade pengar från min egen församling så det var ju bra att få lite ekonomisk hjälp till det.

http://www.svenskakyrkan.se/klostren/Francisk.htm

http://www.svenskakyrkan.se/klostren/index.htm

0

belgiskt kloster

Bo E

20 mar 2007 kl. 19:46

Nu förstår jag att det finns nutida fungerande kloster.

Första tanken var annars något i stil med ruinerna efter nunneklostret i Riseberga, Närke där Heliga Birgitta verkade.
Det fanns även ett kloster i Örebro där jag tror det var munkar.
Man hittade visst en del lämningar vid schaktningen för nytt polishus för nåt 10-tal år sedan.
Det var mycket medeltida byggnader som ödelades eller revs efter reformationen under 1500-talet här.

0

belgiskt kloster Bo

Susanne E

20 mar 2007 kl. 20:17

Det var nog “bara” klostren som ödelades. Kyrkorna fortsatte ju att användas för protestanterna och andra byggnader förstördes inte.
Vilken orden var det som var verksam i Örebro Bo? Har man lyckats få fram det?

0

belgiskt kloster Bo

Bo E

21 mar 2007 kl. 19:08

Ja, det vet man. Men jag är inte 100% säker att jag minns så jag avstår att svara med nån gissning.
Det finns i alla fall i någon bok om örebros historia.

Nja, här i Örebro revs i alla fall även 2 av kyrkorna. En vasr gamla Längdro kyrka, som låg nära klostret ungefär där nuvarande lasarettmuseet nu ligger nära nuvarande Olaus Petrikyrkan.
Den andra var Ånsta kyrka som låg i dåvarande slätt jordbruksland strax sydväst om stan. Numera ett sorgligt litet “reservat” med minnesmärke och lite vildvuxen “kyrkogård” mitt i virrvarret av motorledskorsningar strax innan man kommer till södra infarten i Örebro.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone