0 530 visningar

19 svar

Nytt på Ek

Tina Nordberg

20 mar 2007 kl. 12:41

Var idag och kollade den kullblåsta Eken. Hittade detta skinn, 5cm bred och luktar svamp.

Där inne i stammens förmultnande inre fanns en annan svamp. Mycket lik Blommlålsvamp.Stor som en näve.
Gul/grå/beige.Inte så färsk o fräsch.Någon ide?

0

Bo E

20 mar 2007 kl. 12:44

Kan det vara en gammal svavelticka?

0

Tina Nordberg

20 mar 2007 kl. 12:45

Den är tunn som tidningspapper.

0

Irene A

20 mar 2007 kl. 14:12

Jag blir fundersam när du kallar det skinn. Betyder det att bilden ska vändas upp och ned för att se hur svampen egentligen har växt? I så fall liknar det raggskinn.

0

Tina Nordberg

20 mar 2007 kl. 14:36

Vet ej vad som är upp eller ner. Växte på en lös gren som låg på marken.
Den är slät som en barnrumpa på ovansidan.Lite luden som pälsicka på undersidan.
Kallade den som skinn för att jag tyckte den ser ut som skinn, inte mer veteskapligt än så.

0

Bo E

20 mar 2007 kl. 14:56

Jag missuppfattade vad bilden föreställde. Trodde det var en ticka “stor som en näve” inne i en ihålig ek.

Utan bild skulle jag då istället gissa på korallticka som brukar trivas i håligheter i gamla ekar!

0

Hans v E

20 mar 2007 kl. 15:17

Ser ut som svavelticka. Men papperstunn kan den ju inte vara!

0

Irene A

20 mar 2007 kl. 15:24

Jag håller nog på raggskinn i alla fall, för jag tänker mig en 5 cm bred fruktkropp, vänd så här:

0

Bo E

20 mar 2007 kl. 16:26

gamla rester efter svaveltickor kan ta sig ganska bleka och “pappiga” former, men kanske är bilden missvisande?

Har det inte kommit nåt mer förslag på det som växer inne i eken?
Där är även oxtungesvampen ett förslag.
Men man borde se en bild på denna.

Det kanske är för mörkt att ta foto eller så kommer man inte åt?

0

Blomkålssvamp?

Irene A

20 mar 2007 kl. 18:11

Utan bild blir det mest fria fantasier förstås.

OM den andra svampen var så lik en blomkålssvamp att du skulle ha rensat och stekt den som en sådan ifall den hade varit fräschare och hittad i tallskog, så kan det rentav vara en blomkålssvamp. Sparassis laminosa växer på bl.a ek och kan se ut så här:
http://www.norwegen-freunde.com/sopp/gfx/kalender/glucke2.jpg
eller så här:
http://www.bio-forum.pl/messages/7259/24469.jpg
Den är så sällsynt så jag tror inte ens att den är hittad i Sverige i modern tid, därför är nog bredbladig blomkålssvamp inte så sannolikt.

0

Blomkålssvamp, Sparassis laminosa

Bo E

20 mar 2007 kl. 19:49

Jag trodde mig ha hittat en för några år sedan, men med hjälp av guiden, jag tror det var klas j, så fick jag den bestämd att vara en korallticka istället.
Sen dess plockar jag korallticka varje sommar och i år hade den t o m spridit sig till flera ekar i området!

0

Blomkålssvamp?

klas jaederfeldt

20 mar 2007 kl. 19:50

imnnuti ekar växer det sällsynt Piptoporus quercinus Tungticka, men jag tror inte det är den

0

Blomkålssvamp/Korallticka

Irene A

20 mar 2007 kl. 20:06

Koralltickan är nog den som kan bli mest lik en blomkålssvamp utan att vara det, så det är säkert ett bra förslag.

0

Eva

20 mar 2007 kl. 20:15

Vore intressant att veta om den har porer eller inte.

0

Tina Nordberg

20 mar 2007 kl. 20:24

Jag går dit i morgon och samlar ihop den så gott det går o tar bilder. Den gick sönder när jag försökte pilla löst den med en käpp.Jag var ju för kort i rocken.
Den märks att nyfikenhet har väkts hos många med mig.

den andra smutsgula skinnliknande har ändrat färg och mörknat då jag pillade på den.

0

Lovade bilder

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 13:27

Har varit och fotat det jag skrev om igår. “Svampen” på stora bilden är ca 10x7 cm den lilla ca 3 cm. Det fattas några småbitar som gick sönder.Är bilden till någon hjälp blir jag glad.

0

Lovade bilder

Bo E

21 mar 2007 kl. 15:32

Tina:

Jag håller fortfarande på korallticka.

Sådär ungefär brukar den se ut när nån varit framme och plockat det gottaste av den!

klas:
Piptoporus quercinus
är det samma som oxtungsvamp?

0

Lovade bilder

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 16:07

Nej inte samma som Oxtungsvamp.

0

Lovade bilder

Bo E

21 mar 2007 kl. 16:15

Annars brukar oxtungesvampen växa inne i håligheter i gamla ekar.

Den och koralltickan förknippar jag mest med ek, men har även på senare år sett att svaveltickan växer på ek.

Kan inte detdär du har på bild som mörknat kanske oxå vara en rest av en korallticka?
Det är ju lurigt med gamla skrumpna svampar som torkat och ändrat färg.

0

Nya bilder

Tina Nordberg

22 mar 2007 kl. 08:24

Någon som håller med om Korallticka?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone