Hej!
Hittade igår en hel “hög” champinjoner (tror jag) på en markbit som används till att lägga upp jord, sand o ogräs på. De såg som parkchampinjoner. Kollade med en god vän som är bra på champinjoner. 1, 5 liters kastrullen blev full och det luktade gudomligt gott när jag förvällde dem. Skivorna var ljusgrå, foten smal, hatten ojämn o kullrig, vit med en skiftning i gult mitt uppe, mycket inrullad i kanten. Svamparna satt väldigt tätt ihop. Hade tyvärr ingen kamera. Finns det förväxlingssvampar den här årstiden?
Vägchampinjon (Agaricus bitorquis) tycks också gå under namnet “parkchampinjon”. Det är faktiskt en av de arter som jag också har hittat tidigt på sommaren. Riktigt unga exemplar luktar och smakar gott.
Men.. det är något som inte stämmer med din beskrivning, och det är den smala foten.
Förväxlingsarter så här års för dem som inte är riktigt hemma på champinjoner, kan vara åkerskivlingar, som tidig åkerskivling (Agrocybe praecox) eller vit åkerskivling (Agrocybe dura/molesta). De har smala fötter, och den förstnämnda växer ofta i täta klungor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.