0 1327 visningar

72 svar

rädd för rovdjur i skogen?

Anders Östergren

20 mar 2007 kl. 21:38

Hej
Håller på med mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå och undrar om någon har synpunkter på följande:

Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna? Finns det några knep att ta till om man är rädd? Mitt ex-arbete går ut på att ta fram ett förslag till en produkt som får den rovdjursrädde att känna sig tryggare i skogen.

Bakgrunden är att många människor uttrycker en rädsla och dessutom har björn- och vargstammarna ökat kraftigt på senare år.

mvh
Anders

0

cicki T Belgien

20 mar 2007 kl. 21:53

Anders, du bör nog utöka ditt sökande. Björn, varg, som rovdjur, det finns även lo, räv osv, inte att glömma vildsvin. Mitt knep är att ha med mig en knallpulverpistol mot vildsvinen som kan bli lite väl närgångna. Men det gäller här i Belgien.

0

per

20 mar 2007 kl. 21:55

anders, skulle snarare tro att det är polisen som är mest rädd för var varg o björn då dom generellt sett inte är några naturmänniskor. jmfr kolmårdsvargen som blev skjute och inte bedövad. de flesta svampplockar vet säkert att varg o lo är helt ofarliga och hur man beter sig om man möter björn. annars får man väl göra som kompisen till pappan till en vän som jag har i tornedalen. han har alltid en colt med i skogen ifall man mäter björn ell zigenare !

0

cicki T Belgien

20 mar 2007 kl. 21:59

“mäter börn eller zigenare”...är han lantmätare?

0

per d

20 mar 2007 kl. 22:05

möter !! har alltid problem med ä och ö då æ och ø sitter på olika støllen på tangenbordet beroende på om jag kør danska eller svenska !
nej han ær inte lantmætare !

0

Ignorera

20 mar 2007 kl. 22:05

nu gick denna gossen per över gränsen ännu en gång!!!!!!

Lite väl mycket!!!!!!

Ignorera.

0

per d

20 mar 2007 kl. 22:07

och genast dök der upp en “signatur” som aldriog synts tidigare !!!! jag relaterar bara till verkligheten i tornedalen !!!

0

per d

Syster Sara

20 mar 2007 kl. 22:08

per d, du är en sjuk jävel!!!
Sök vård!!!!!
Snälla gör det…

0

per d

per d

20 mar 2007 kl. 22:11

väldigt många nya signaturer som dyker upp här bara för att jag vidarebefodrade en sanning från tornedalen !!

0

per d

Evus

20 mar 2007 kl. 22:16

Lägg ner per d

0

per d

per d

20 mar 2007 kl. 22:19

evus, tål du inte att höra sanningen från tornedalen ?? dom är då mer rakt på sak där än vad ni är i fjollträsk !

0

Susanne E

20 mar 2007 kl. 22:26

Se så, se så! Ta det lugnt och andas djupt svampvänner! Nu återgår vi till Anders fråga.

Som du förstår Anders, så finns det inte ETT svar bland så många forumister.

Själv bor jag i den del av landet där det finns rovdjur. Jag har inga problem med det utan är i markerna och känner mig trygg. Mitt “knep” är nog att lyssna till information från andra som vistas i skogen om det iakttagits rovdjur eller spår från dem. Då väljer jag helt enkelt en annan skog. Det finns så det räcker till alla varelser. Det är mina svar.

Till rovdjur i Sverige hör (förutom Björn och varg som du nämner) lodjur, järv, fjällräv, utter, kungsörn och havsörn.

Lycka till med examensarbetet!

0

Totte Gbg

20 mar 2007 kl. 22:30

Hej Anders!

“Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna?”

Nej det är inget problem för mig!

“Finns det några knep att ta till om man är rädd?”

Om jag mot förmodan skulle känna mig rädd så pratar jag högt för mig själv, det tror jag fungerar bra och håller djuren på avstånd.

De känner även doften av människa som jag tror gör att de går undan innan jag ser dom. Men då får ju vinden ligga rätt så att säga så att de känner doften.

“Mitt ex-arbete går ut på att ta fram ett förslag till en produkt som får den rovdjursrädde att känna sig tryggare i skogen.”

Ja kan du komma på någon liten lätt pryl som låter mycket och doftar människa ( om det nu är det som hjälper) som är lätt att bära med sig så skulle det kanske underlätta för de svamp och bärplockare som är rädda.

Lycka till med ditt examensarbete.

0

Gula

20 mar 2007 kl. 22:30

Det är ju egentligen tvärtom : det är svårt att få syn på dom här djuren!!! Men är man skrajsen så är det ju bara att vissla eller sjunga, då får man nog gå ifred….

0

Evus

20 mar 2007 kl. 22:37

Anders du går på Designhögskolan i Umeå säger du.

Du arbetar på ett examensarbete på förslag till att designa en produkt som gör att man känner sig säkrare för rovdjur i skogen….Hur tänker du?  Är det kläder, eller vad för slags produkt du har i åtanke? Lite nyfiken blir man allt.

0

HO

20 mar 2007 kl. 23:49

Anders Östergren hoho vart tog du vägen? Sitter du och pluggar i Danmark kanske?

0

per d

21 mar 2007 kl. 00:03

och så dök där upp ännu en okänd signatur här !! mycket märkligt !

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 00:05

per d, bäst att ignorera dom!

0

HO

21 mar 2007 kl. 00:07

och du tar åt dej per d
så nu vet vi det

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 00:09

Lägg av! Oavsett åsikter så tycker jag det är FEGT att “köra anonymt”.

0

per d

21 mar 2007 kl. 00:10

ho, som vi aldrig sett tidigare här ! vad vet du ???????????

0

Helena A

21 mar 2007 kl. 04:24

Jag är inte rädd för att möta rovdjur.
Chansen här i Sörmland är väldigt liten.
Men som flera sagt, visa att man finns genom att vissla, sjunga eller prata.

0

Lena M

21 mar 2007 kl. 06:34

Ja, då kan jag garantera att om jag börjar att sjunga i skogen kommer inga rovdjur i närheten. Och gå och prata för sig själv känns lite kymigt, nej jag tror att djuren är mera rädda för oss, så tillvida att det inte uppstår ett trängt läge för dem.

0

Annika, Morgongåva

21 mar 2007 kl. 08:52

Nej, jag är mer rädd för älgar som jag har haft ett antal närkontakter med. Där jag bor siktas bara björn/varg nån gång vartannat år, men då är det naturligtvis vid de bästa svampställen o mitt i högsäsong. Då pratar jag högt för mej själv när jag går ut o plockar svamp! Det har funkat hittills.

0

Bo Reyer

21 mar 2007 kl. 08:57

Ingen behöver vara rädd för rovdjursmöten. Jag har de senaste åren haft närkontakt med lo vid två tillfällen. För ca 20 år sedan blev jag uppjagad i en tall av 2 uppretade råbockar som formligen flög fram över ett kalhygge. I höstas stötte jag ihop med en fjolårsälgkalv som var väldigt närgången. Jag tvingdes måtta en spark mot ena frambenet innan den lommade iväg. Jag har betydligt större respekt för vårt klövvilt än något enstaka skyggt rovdjur.

0

Kristina i Lund

21 mar 2007 kl. 08:59

Jag förstår att man kan bli rädd om man plötsligt står öga mot öga med t.ex. en björn. Men enda gången jag blivit lite “skärrad” är just när jag sett älg hemma i Småland! (Skulle bli bra förvånad om jag fick syn på nå´t större rovdjur än en räv här i Lundatrakten).

Ditt examensarbete låter intressant, Anders. Hoppas vi får veta lite mer!

0

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 09:11

Hej Anders,
jag misstänker att vi svampfolk inte är de rätta personerna för dig. Många av oss går och väntar på att få möta rovdjuren. De i sin tur är ytterst vaksamma o gör allt för att det inte ska ske. Det är omöjligt att förklara för den rädde.Man bör ha respekt för Älgar med kalv och att överraska en Björn med ungar.Och absolut inte närma sig ett skadat Vildsvin. De tips jag kan komma på har du rean fått, att föra oljud.
Lycka till.

0

anders Östergren

21 mar 2007 kl. 09:11

va kul att det blev sånt intresse för detta.

Ja visst finns det många olika djur som man kan (mer eller mindre befogat) vara skraj för. Jag har valt att fokusera på björn och varg eftersom det är ett aktuellt ämne och jag har ganska begränsat med tid.

Det blir en produkt, men exakt vad det blir vet jag inte ännu. Jag håller på att sätta in mig i problemet och försöker nu plocka fram så många idéer som möjligt för att sedn utvecla det som verkar rimligast utifrån förutsättningarna

Är det någon som träffat björn eller varg i det fria?

Anders

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 10:47

Hej Anders. Var i Härjedalen för en tid sedan och där var det många som träffat björn. Här i Gbg trakten är det viltsvin som gäller många som sett dom. Jag för ett himla liv i skogen så att djuren går undan. Någon liten grej i fickan som man kan använda och som låter som tusan kanske kan vara något. Lycka till

0

per d

21 mar 2007 kl. 10:57

björn kan vara farligt om mötet sker påfelpremisser. annars är det väl jordgetingar och huggormar som är det värsta man kan möta i skogen, i vart fall om man är allergisk mot dylika stick och bett.

0

Trumpelisa

21 mar 2007 kl. 10:59

och fästingar, men de räknas kanske inte till rovdjuren, eller?

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 11:02

Tycker fästingarna ska räknas in där!!

0

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 12:04

Tycker INTE fästingar ska räknas in bland rovdjuren.De skadar ju folk, inte är de vackra att se på heller.De är skadedjur ;)

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 12:07

Helt rätt, dom är äckliga, hunden har redan fått en på sig :(

0

Gula

21 mar 2007 kl. 12:13

....och inte blir dom rädda av att man visslar heller…. TYVÄRR!

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 12:19

Nää, och jag som brukar sjunga!!! det hjälper inte det heller :)

0

Bo E

21 mar 2007 kl. 12:20

“Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna?”

För mig är det inget problem. Har inte mött större rovdjur än räv och har aldrig känt mig hotad av älg även om jag länge stått och glott på en älgko med kalv.
Det är viktigt att visa respekt för djuren och vara försiktig speciellt när de har ungar.

Håller med om att det bästa skrämselverktyget, som oxå är enkelt att bära med sig och anmvända vore något som väsnas. En slags visselpipa med något för djur skrämmande läte kanske.
Viktigt är väl att de i en trängd situation inte uppfattar ljudet som utmande på något vis utan bara blir rädda.

0

Lena M

21 mar 2007 kl. 12:23

Anders !
Det är nog få förunnat att få se björn / varg. Jag har varit uppe i Orsa finmark i 25 höstar och plockat bär men aldrig sett någon nalle fast det skall finnas gott om dem . Sportfiskare har sagt sig sett björn men vet inte om det är med sanningen överensstämmande.
Kanske man skulle ha en pingla ( koskälla ) runt halsen så det hörs om man kommer, för jag rör mig nog rätt ljudlöst i skogarna.

0

Bo i Örebro

21 mar 2007 kl. 12:23

Men usch va trist för oss andra skogsvandrare att höra en massa oväsen iskogen.
Det räcker gott med att möta vissa barnfamiljer eller höra gläfsande hundar!
Eller närma sig stan eller motorvägen.

Hoppas de håller oväsensverktygen långt ute i ödemarken där det åtminstone är mil mellan skogsvandrarna i så fall.

Fästingar och älgflugor är värsta gisslet här i trakterna i alla fall!

0

Bo i Örebro

PiaFia

21 mar 2007 kl. 12:30

Snälla Bo det är väl inte meningen att man ska gå omkring och vissla eller föra odjud hela tiden :) det ska ju vara om man möter varg/björn och det gör man förhoppningsvis inte hela tiden ;)

0

Lena M

21 mar 2007 kl. 12:30

Bo, vad menar du med en massa oväsen ? Att man pratar, sjunger eller har en liten pingla ?
Nu menar jag inte att det skall vara oväsen , typ slå i grytlock och liknande. Nej, jag går nog vidare som jag brukar, i tystnad.

0

per d

21 mar 2007 kl. 12:31

visst är föstingen ett rovdjur, dom går visserligen bara efter blodet men man kan ju dö av dem !!

0

Johnny

21 mar 2007 kl. 12:53

Björnpinglor finns redan!

http://www.dalademokraten.se/service/archive/view_article.asp?postid=200306%5C23%5C1814420433&do=print

Att designa en pryl som skrämmer fästingar verkar mera lönande.

0

kobran

21 mar 2007 kl. 13:00

För oss som bor i stan vore det kanske bättre med en pryl som skrämmer fulla bråkmakare!

0

Gula

21 mar 2007 kl. 13:09

Hahahaaa, vilken bra ide Kobran!!! Nån liten grej som låter som en polisbil kanske????

0

per d

21 mar 2007 kl. 13:10

det är väl bara förrymda ungvargar som behöver vara rädda för polisen !?

0

Johnny

21 mar 2007 kl. 13:35

Pepparspray används ju mot björn i Canada, fungerar mot bråkmakare också !

0

Bo Reyer

21 mar 2007 kl. 14:00

Kråkfåglarna är inte heller att leka med. För en tid sedan råka jag ut för en skata som inte var god att tas med. Var det någon på forumet???

0

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 14:36

Inte jag iaf.

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 14:48

Inte jag heller, här finns det varken björn eller varg, däremot ska man akta sig för vildsvinen speciellt om man råkar på en sugga med kultingar.

0

MariaBengt

21 mar 2007 kl. 15:03

Jag tycker allt lite synd om dig som hela tiden blir påhoppad i stället för att få lite medhåll och snällhet. Det får du av mig iaf lille per. Hoppas du får en fortsatt trevlig dag. Märk väl att jag har använt min signatur en gång förut här på forumet, är ny för dagen annars…hej hej

0

kobran

21 mar 2007 kl. 15:04

Jag råkade förmodligen komma nära korpens bo för två korpar var väldigt aggressiva en gång när jag närmade mig några höga tallar.
Annars brukar de vara trevliga och bara småprata lite.

korrrp kooorrrrppp

Nejk, pepparspray är inte bra.
Man vill ju gärna skrämma otyget på lite längre avstånd så man slipper få dem inpå livet.

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:09

har råkat ut för tärnor, uj vad det schvisslade runt huvet! Det var bara att byta kobbe!

0

Evus

21 mar 2007 kl. 15:19

Jag tycker att det är lite obehagligt att gå i skogar där jag ser att Vildsvinen har härjat.

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 15:22

Vildsvinen är inte att leka med. Oftast hör dom ju oss och försvinner, problemet är att dom är nattdjur och sover på dagarna, läskigt om man kommer för nära sovplatsen på dagen.

0

Helena A

21 mar 2007 kl. 15:27

Jag har ibland vildsvinen precis inpå.
Det är inte så länge sedan ett passerat min trappa minuten innan jag och hunden kom ut. Det snöade så spåret var alldeles färskt.
Då är det lite för nära

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:33

tidigare hade vi skogen inhägnad med cirka 300 vildsvin. Naturligtvis var det där kantarellerna fanns så det var bara att bita ihop! Visst kom dom nära men dom trodde nog att människor betydde utfodring så det hände aldrig något. Men såg jag en sugga med smått vände jag.

0

Helena

Evus

21 mar 2007 kl. 15:55

Hjälp Helena.
Hoppas dom (svinen) håller sig undan på tisdag när jag kommer.

0

Helena

Bo i Örebro

21 mar 2007 kl. 16:00

för ca 2 veckor sedan rapporterades i lokalpressenm att vildsvin varit inne i stan.

nordöstra utkanten av örebro.

längre ut längs motorvägen, vid myrö och esplunda gårdar finns det svin i skogen.

0

Helena

Trumpelisa

21 mar 2007 kl. 16:06

I Nyköpingstrakten finns det gott om dem. Är t.o.m. en del fobollsplaner som blivit upplöjda.

0

Evus

Helena A

21 mar 2007 kl. 16:40

Om de är i närheten kan jag be Sigge valla ett. kan koppla upp det åt dej….......

0

Hellre varg än vilda grisar..

gunhild

21 mar 2007 kl. 18:26

Vilket gensvar du fått Anders. Hoppas du har glädje av dina svar. Förutom björnen jag redan berättat om har jag blivit atackerad av ugglor. Pärlugglan kan vara nog så närgången och jordugglan rent av farlig om man kommer för nära deras bo.

0

Johnny

22 mar 2007 kl. 12:53

Väldans vad många är rädda för vildsvin! Dom är ju också mycket skygga. Ni verkar rädda att möta en sugga med ungar, men inte rädda om ni möter en björn med ungar!?

Vilka belägg har ni för att vildsvinen är så farliga? Statistik på dödade/skadade människor tack!

0

Bo i Örebro

22 mar 2007 kl. 12:55

Tror att största faran med vildsvin är trafikfaran om man är ute och kör nattetid i vildsvinstäta områden.
Har t o m sett varningsskyltar vid vissa vägar!

0

Helena A

22 mar 2007 kl. 13:12

Jag är INTE rädd för vildsvinen. Har dom ju inpå mej.
Björn finns ju inte här så möta björnhona med ungar är ingen risk.
Men älgko med kalv vill jag inte hamna emellan även omjag inte är rädd för älgen heller.

0

Grethe F

22 mar 2007 kl. 13:13

Jag har mödt vildsvin i skogen förre året jag hadde tur dom försvann. Jägerna säger att dom kan stå mycket tätt på en utan att man ser eller hör dom

0

Johnny

22 mar 2007 kl. 13:22

Ja, men dom har inte anfallit!

Vad jag vill säga är att vi inte skall driva upp debatten, och skrämmas med dom livsfarliga vildsvinen , då går det för dom som för rovdjuren.

0

Bo Reyer

23 mar 2007 kl. 10:20

Grävling! Förr i tiden stoppade man äggskal i gummistövlarna då man trodde att den gav upp av det krasande ljudet likt ett krasande människoben. Var det så??

0

Helena A

23 mar 2007 kl. 12:21

Det där med att grävlingen biter tills benet krasar är en gammal skröna bara.
Grävlingen precis som alla andra vilda djur är räddare för oss än vi för dem.

0

Karin Hedén

25 mar 2007 kl. 03:57

Hej Anders!
Som flera nämnt tidigare här på tråden så är det nog älgar man ska ha respekt för. Min svampskog är älgtät och jag har stått öga mot öga med en. Det var obehagligt. Jag går ofta ensam och tyst i skogen - det är härligt att lyssna på tystnaden och fågelsången. Tjutande varningsljud skulle störa. Mitt knep är att ta en käpp och slå mot trädstammar jag passerar. Det ljudet sprider sig långt, stör inte och håller större djur borta.

0

Anders Östergren

26 mar 2007 kl. 17:27

Oj så många inlägg det blev på det här ämnet. Det är intressant och lärorikt att läsa vad alla skriver.

I mitt projekt håller jag nu på att utveckla ett antal ideer. På onsdag kväll kommer jag att ha en träff med några “användare” dvs vanligt folk som får komma med synpunkter mm.

Om någon av er som läser detta finns i umeåtrakten och tycker det kunde vara kul att vara med får ni gärna höra av er (ansosn89@student.umu.se). Jag har ännu ingen person under 40 år i gruppen…

Anders

0

gamle Gandalf

26 mar 2007 kl. 17:35

Jag tycker Karin har ett bra förslag!

designa en hållbar typ av vandringsstav som man kan skrämma djur med, peta fram svamp ur mossan med mm mm

En riktig trollstav är bra att ha!

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 17:50

vad menar du med det Anders, över 40…jag är ju ständigt 27! Skulle gärna vara med men det är lite långt bort. Men är mkt intresserad av ditt examensarbete. Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone