Hej
Håller på med mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå och undrar om någon har synpunkter på följande:
Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna? Finns det några knep att ta till om man är rädd? Mitt ex-arbete går ut på att ta fram ett förslag till en produkt som får den rovdjursrädde att känna sig tryggare i skogen.
Bakgrunden är att många människor uttrycker en rädsla och dessutom har björn- och vargstammarna ökat kraftigt på senare år.
mvh
Anders
anders, skulle snarare tro att det är polisen som är mest rädd för var varg o björn då dom generellt sett inte är några naturmänniskor. jmfr kolmårdsvargen som blev skjute och inte bedövad. de flesta svampplockar vet säkert att varg o lo är helt ofarliga och hur man beter sig om man möter björn. annars får man väl göra som kompisen till pappan till en vän som jag har i tornedalen. han har alltid en colt med i skogen ifall man mäter björn ell zigenare !
Se så, se så! Ta det lugnt och andas djupt svampvänner! Nu återgår vi till Anders fråga.
Som du förstår Anders, så finns det inte ETT svar bland så många forumister.
Själv bor jag i den del av landet där det finns rovdjur. Jag har inga problem med det utan är i markerna och känner mig trygg. Mitt “knep” är nog att lyssna till information från andra som vistas i skogen om det iakttagits rovdjur eller spår från dem. Då väljer jag helt enkelt en annan skog. Det finns så det räcker till alla varelser. Det är mina svar.
Till rovdjur i Sverige hör (förutom Björn och varg som du nämner) lodjur, järv, fjällräv, utter, kungsörn och havsörn.
Lycka till med examensarbetet!
Hej Anders!
“Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna?”
Nej det är inget problem för mig!
“Finns det några knep att ta till om man är rädd?”
Om jag mot förmodan skulle känna mig rädd så pratar jag högt för mig själv, det tror jag fungerar bra och håller djuren på avstånd.
De känner även doften av människa som jag tror gör att de går undan innan jag ser dom. Men då får ju vinden ligga rätt så att säga så att de känner doften.
“Mitt ex-arbete går ut på att ta fram ett förslag till en produkt som får den rovdjursrädde att känna sig tryggare i skogen.”
Ja kan du komma på någon liten lätt pryl som låter mycket och doftar människa ( om det nu är det som hjälper) som är lätt att bära med sig så skulle det kanske underlätta för de svamp och bärplockare som är rädda.
Lycka till med ditt examensarbete.
Anders du går på Designhögskolan i Umeå säger du.
Du arbetar på ett examensarbete på förslag till att designa en produkt som gör att man känner sig säkrare för rovdjur i skogen….Hur tänker du? Är det kläder, eller vad för slags produkt du har i åtanke? Lite nyfiken blir man allt.
Nej, jag är mer rädd för älgar som jag har haft ett antal närkontakter med. Där jag bor siktas bara björn/varg nån gång vartannat år, men då är det naturligtvis vid de bästa svampställen o mitt i högsäsong. Då pratar jag högt för mej själv när jag går ut o plockar svamp! Det har funkat hittills.
Ingen behöver vara rädd för rovdjursmöten. Jag har de senaste åren haft närkontakt med lo vid två tillfällen. För ca 20 år sedan blev jag uppjagad i en tall av 2 uppretade råbockar som formligen flög fram över ett kalhygge. I höstas stötte jag ihop med en fjolårsälgkalv som var väldigt närgången. Jag tvingdes måtta en spark mot ena frambenet innan den lommade iväg. Jag har betydligt större respekt för vårt klövvilt än något enstaka skyggt rovdjur.
Jag förstår att man kan bli rädd om man plötsligt står öga mot öga med t.ex. en björn. Men enda gången jag blivit lite “skärrad” är just när jag sett älg hemma i Småland! (Skulle bli bra förvånad om jag fick syn på nå´t större rovdjur än en räv här i Lundatrakten).
Ditt examensarbete låter intressant, Anders. Hoppas vi får veta lite mer!
Hej Anders,
jag misstänker att vi svampfolk inte är de rätta personerna för dig. Många av oss går och väntar på att få möta rovdjuren. De i sin tur är ytterst vaksamma o gör allt för att det inte ska ske. Det är omöjligt att förklara för den rädde.Man bör ha respekt för Älgar med kalv och att överraska en Björn med ungar.Och absolut inte närma sig ett skadat Vildsvin. De tips jag kan komma på har du rean fått, att föra oljud.
Lycka till.
va kul att det blev sånt intresse för detta.
Ja visst finns det många olika djur som man kan (mer eller mindre befogat) vara skraj för. Jag har valt att fokusera på björn och varg eftersom det är ett aktuellt ämne och jag har ganska begränsat med tid.
Det blir en produkt, men exakt vad det blir vet jag inte ännu. Jag håller på att sätta in mig i problemet och försöker nu plocka fram så många idéer som möjligt för att sedn utvecla det som verkar rimligast utifrån förutsättningarna
Är det någon som träffat björn eller varg i det fria?
Anders
Hej Anders. Var i Härjedalen för en tid sedan och där var det många som träffat björn. Här i Gbg trakten är det viltsvin som gäller många som sett dom. Jag för ett himla liv i skogen så att djuren går undan. Någon liten grej i fickan som man kan använda och som låter som tusan kanske kan vara något. Lycka till
“Är det ett problem för bär- och svampplockare att det finns björn och/eller varg i markerna?”
För mig är det inget problem. Har inte mött större rovdjur än räv och har aldrig känt mig hotad av älg även om jag länge stått och glott på en älgko med kalv.
Det är viktigt att visa respekt för djuren och vara försiktig speciellt när de har ungar.
Håller med om att det bästa skrämselverktyget, som oxå är enkelt att bära med sig och anmvända vore något som väsnas. En slags visselpipa med något för djur skrämmande läte kanske.
Viktigt är väl att de i en trängd situation inte uppfattar ljudet som utmande på något vis utan bara blir rädda.
Anders !
Det är nog få förunnat att få se björn / varg. Jag har varit uppe i Orsa finmark i 25 höstar och plockat bär men aldrig sett någon nalle fast det skall finnas gott om dem . Sportfiskare har sagt sig sett björn men vet inte om det är med sanningen överensstämmande.
Kanske man skulle ha en pingla ( koskälla ) runt halsen så det hörs om man kommer, för jag rör mig nog rätt ljudlöst i skogarna.
Men usch va trist för oss andra skogsvandrare att höra en massa oväsen iskogen.
Det räcker gott med att möta vissa barnfamiljer eller höra gläfsande hundar!
Eller närma sig stan eller motorvägen.
Hoppas de håller oväsensverktygen långt ute i ödemarken där det åtminstone är mil mellan skogsvandrarna i så fall.
Fästingar och älgflugor är värsta gisslet här i trakterna i alla fall!
Björnpinglor finns redan!
Att designa en pryl som skrämmer fästingar verkar mera lönande.
Jag tycker allt lite synd om dig som hela tiden blir påhoppad i stället för att få lite medhåll och snällhet. Det får du av mig iaf lille per. Hoppas du får en fortsatt trevlig dag. Märk väl att jag har använt min signatur en gång förut här på forumet, är ny för dagen annars…hej hej
Jag råkade förmodligen komma nära korpens bo för två korpar var väldigt aggressiva en gång när jag närmade mig några höga tallar.
Annars brukar de vara trevliga och bara småprata lite.
korrrp kooorrrrppp
Nejk, pepparspray är inte bra.
Man vill ju gärna skrämma otyget på lite längre avstånd så man slipper få dem inpå livet.
tidigare hade vi skogen inhägnad med cirka 300 vildsvin. Naturligtvis var det där kantarellerna fanns så det var bara att bita ihop! Visst kom dom nära men dom trodde nog att människor betydde utfodring så det hände aldrig något. Men såg jag en sugga med smått vände jag.
Vilket gensvar du fått Anders. Hoppas du har glädje av dina svar. Förutom björnen jag redan berättat om har jag blivit atackerad av ugglor. Pärlugglan kan vara nog så närgången och jordugglan rent av farlig om man kommer för nära deras bo.
Hej Anders!
Som flera nämnt tidigare här på tråden så är det nog älgar man ska ha respekt för. Min svampskog är älgtät och jag har stått öga mot öga med en. Det var obehagligt. Jag går ofta ensam och tyst i skogen - det är härligt att lyssna på tystnaden och fågelsången. Tjutande varningsljud skulle störa. Mitt knep är att ta en käpp och slå mot trädstammar jag passerar. Det ljudet sprider sig långt, stör inte och håller större djur borta.
Oj så många inlägg det blev på det här ämnet. Det är intressant och lärorikt att läsa vad alla skriver.
I mitt projekt håller jag nu på att utveckla ett antal ideer. På onsdag kväll kommer jag att ha en träff med några “användare” dvs vanligt folk som får komma med synpunkter mm.
Om någon av er som läser detta finns i umeåtrakten och tycker det kunde vara kul att vara med får ni gärna höra av er (ansosn89@student.umu.se). Jag har ännu ingen person under 40 år i gruppen…
Anders
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.