0 979 visningar

25 svar

toppmurklor

per d

21 mar 2007 kl. 00:22

snart närmar sig säsongen för den enligt mitt tyvke bästa svampen, toppmurkla.
hade den stora lyckan att våren 99 snubbla över den i ett kalhugget och kanske avbränt lövträdsbestånd på kalkrik mark. plockade där ca 20 kg på 2-3 veckor på ett område som var ca 50m ggr 50m året därpå då sly och nässlor vuxit sig större blev det till 1 kg och åren därpå 2-5 svampar i allt och de senaste åren 0 !!
fler som har samma erfarenhet ? eller finns det lokaliteter där toppmurklan återkommer årligen ?
har läst mig till att kalkhaltig jord är bra för att finna toppmurkla och med bara några km till limfjorden och stora kalkbrott så finns ju förutsättningarna..
föresten, någon som vet varför limhamn inte ligger i limfjorden trots att namnen påminner om varandra… ??? ok kanske lite märkligt formulerad fråga men där finns ett samband.

0

Kristina i Duvemåla, Småland

21 mar 2007 kl. 00:26

Dom kanske tillverkde lim i Limhamn

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 00:30

har ingen aning, så fort snön har smält bort här ska jag “attackera” kalhyggena.

0

per d

21 mar 2007 kl. 00:30

nog heter limfjorden klisterkanalen på norska men helt fel gissat av dig med den ny signaturen.

0

Karl-Oskar

21 mar 2007 kl. 00:36

per d jag tror du liker de anonyme signaturerne
så du kan traetes lite. Ja tyer inte så go natt.

0

toppmurklor cicki

per d

21 mar 2007 kl. 00:38

11. Limberget, ett berg vid Dammsjöns västra strand. Rik förekomst av kalk (lim=kalk). Man limmar ihop tegelsten med kalkbruk. Berget har en örtrik flora med bl a mosippor och orkidéer.
http://www.dalkarlsvagen.se/?show=sidor/vagbeskrivningar/falun_langshyttan
kalk = lim på danska

0

per d

21 mar 2007 kl. 00:40

och du karl oskar med den fejkade signaturen…. du är inte värd ett vitten så försvinn härifrån !!!

0

toppmurklor cicki

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 00:48

tack per d, för intressant info!

0

toppmurklor cicki

per d

21 mar 2007 kl. 00:54

det var så lite ! kul att du uppskattade det ! kan där finnas toppmurklor i din omgivning ! torkade går på 3-4000 kr kg !

0

Bengt Sandh

21 mar 2007 kl. 02:01

per d!

Du skriver till Karl-Oskar:
“Du är inte värd ett vitten så försvinn härifrån!!!”

Menar du att alla med fejkade signaturer, och det är många, ja rentav nästan alla, inte är värda ett vitten och skall försvinna härifrån?

Du är lika oförskämd och arrogant som du var före din avstängning här på forumet mot människor som inte tycker som du så jag undrar på allvar om du inte bör gå i terapi så att du kan få hjälp med att få bukt med dina relationsproblem. Tyvärr är det alltför många som inte inser att du är Danmarks svar på Dr Jekyll och Mr Hyde. Om du inte tonar ner dig så hoppas jag att du blir avstängd för alltid på forumet. Försök att visa respekt för att andra människor kan ha avvikande åsikter så kanske du kan reparera lite av ditt dåliga självförtroende.

Heja Karl-Oskar och alla andra som har kurage nog att opponera sig mot ditt självgoda ego!

0

Gredelina

21 mar 2007 kl. 06:33

Bengt Sandh for president!

0

toppmurklor bengt

per d

21 mar 2007 kl. 09:52

du kanske inte noterat det men öven där jag inte varit inblandad har det dykt upp helt nya signaturer med enkom syftet att förvirra och retas !
när du nu bengt åter slänger glåpord mot mig och tar upp min avstängning här från i höstas ser jag ingen annan utväg än att förklara vad den avstängningen berodde på, i fall här finns nya seriösa signaturer som undrar.
en av de mer etablerade signaturerna här pulicerade en “rolig” historia med klar ansegling på pedofili här på svampguiden. detta mycket osmakliga inslag gjorde mig mäkta förgrymmad och där uppstod en minst sagt infekterad diskussussion på siten.
bengt, jag hade både trott och hoppats att vi lagt den diskussionen bakom oss, men tydligen inte då du ånyo börjat koka brygden.
bengt, jag står fast vid att dessa engångssignaturer inte är värda ett vitten och inte har här att göra.
och bengt, efter ditt senaste inlägg kan jag bara konstatera att du heller inte är värd ett vitten !

0

toppmurklor bengt

Bengt Sandh

21 mar 2007 kl. 11:14

Det är lätt att få per d i fällan. Nu har han sagt det igen, denna gången till mig. Han säger ordagrant: “Du är inte värd ett vitten”.

Vad tycker forumets läsare om att denne “man” uttalar sig så totalt förnedrande om sina medmänniskor? Är vi olika värda? Har per d rätt att fritt få yttra sådana människoföraktande kommentarer utan att någon mer än jag säger STOPP? Jag har tidigare meddelat att jag är cancerdrabbad med en mycket osäker framtid. Detta vet per d om eftersom jag upplyste honom om detta i ett tidigare inlägg. Att då få höra att man “inte är värd ett vitten” är så kränkande att man mår ännu mer illa.

Nu ber jag återigen Michael K. att överväga att stänga av denne per d från alla möjligheter att vidare få uttala sig här. Han har visat att det inte hjälper med avstångnigar, han fortsätter med sina kränkningar samtidigt som de flesta på forumet stoppar huvudet i sanden och låtsas som att hans vidrigheter är OK.

0

toppmurklor bengt

Bengt Sandh

21 mar 2007 kl. 11:16

Jag skrev “avstångnigar”. Ska naturligtvis vara “avstängningar”.

0

Dax

Charina

21 mar 2007 kl. 11:18

för en IP-blockering!

0

Dax

Helena A

21 mar 2007 kl. 11:25

Ingen ska kränka någon varken här eller någon annanstans.

0

Dax bent charina och helena

per d

21 mar 2007 kl. 11:32

jag startar en helt seriös tråd om toppmurklor ! och genast dyker uppenbara engångssignaturer upp och så svarar jag den ena av dem så här “toppmurklor SVARA
och du karl oskar med den fejkade signaturen…. du är inte värd ett vitten så försvinn härifrån !!!

/per d 2

och så dröjer det inte lång tid innan bengt s är på plats och spyr galla över mig och slänger runt med sina oförskämdheter mot mig. bengt sand verkar ha en agenda och det är att ödelägga och förstöra all seriös diskussion här.jag hoppas sannerligen mikael k läser igenom denna kedja nogrannt och från början för att se vem som är offret och vem som är gärningsmannen här !

0

Dax bent charina och helena

per d

21 mar 2007 kl. 11:33

2 i tidigare inlägg = “

0

Bengt Sandh

21 mar 2007 kl. 12:00

Om man vänder sig till människor och säger “du är inte värd ett vitten, försvinn härifrån” då ska man ha så mycket skit som bara är möjligt. Jag står för vartenda ord eftersom jag tillhör dem som är övertygad om att ingen människa är värd varken mer eller mindre än någon annan.

0

Bo E

21 mar 2007 kl. 12:10

Intressant info om murklor och kalksten.

Toppmurklan har jag bara hittat ern gång i livet ännu.
Det var på en avsvedd åkerteg nära ett stenblock.

Sen kan man väl tycka vad man vill om Karl-Oskars dialekt och värdet av hans inlägg, men varför bli så arg?

Diskutera med dem du vill och strunta i resten och var glad, tycker jag i alla fall!

0

per d och kränkningar

Bengt Sandh

21 mar 2007 kl. 12:12

per d!

Om du håller dig till det du är bra på och undviker det som du är dålig på så skulle du bli betraktad med respekt och inte som nu som föraktfull och arrogant mot oliktänkande.

Tråden “toppmurklor” började bra men ballade ur när du började att kränka folk. Svårare än så är det inte men det tycks du inte begripa.

Se vidare tråden “toppmurklor”.

0

per d

21 mar 2007 kl. 12:19

intressant bo det du säger med avsvedd åkerteg ! jag har misstänkt att där skall ha brunnit föratt toppmurklan skall komma men där jag fann dem vet jag inte med säkerhet om dör hade brunnit , men det var i vart fall på ett stycke mark där det tidigare vuxit olika lövträd.

0

toppmurklorSurmurklor

Tina Nordberg

21 mar 2007 kl. 13:40

Tycker det här liknar Surmurklor.
Och Surrmusklor.

0

toppmurklorSurmurklor

per d

21 mar 2007 kl. 14:15

ingen mer än bengt som är sur här !
men toppmurklor växer väl inte i plastgräs !?

0

toppmurklorSurmurklor

Bo E

21 mar 2007 kl. 15:23

Mitt fynd var på en fd åker som jag och min far varje vår svedde av.
Efter andra årets svedja kom det upp en fin toppmurkla invid stenen.
Tyvärr kom de aldrig upp fler såvitt jag vet.

Det var i alla fall i april och jag tror året var 1965!

Detta har jag berättat förr på forumet, men det kommer ju ständigt till nya.
Kanske ett tips att söka murklor på kalkrik mark där det varit gräsbrand då.

Jag vill minnas att det var rärr sandig mark invid stenen och inte lera just där.
Kan ju ha varit nån kalkrik bergart i stenblocket kanske?

0

BertelW

21 dec 2019 kl. 08:03

Undrar om toppmurklan är en symbiotisk svamp eller en nedbrytande svamp. De bara försvinner redan efter ett år från ett område som täckts med bark och flis. Jag vågade inte pröva en ena av dem (träimpregnering!)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone