0 454 visningar

46 svar

Ingen middag...

Gula

21 mar 2007 kl. 15:40

Klockan är halv fyra och jag har ingen aaaaning om vad det ska bli för middag!! Spagetti med pulverbearnaise????? Rester?? Finns inte tillräkligt…

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:41

Jag skulle kunna mörda för Sushi! Men det ligger 6 mil bort, morrrr…

0

middag...

PiaFia

21 mar 2007 kl. 15:43

Rester av potatismos, köttbullar och lingon.

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:47

har inventerat frysen, orkar inte åka och handla så det blir jätteonyttig pizza! Med mineralvatten till. Har införskaffat en Soda Streamer, kan rekommenderas om man har bra kranvatten.

0

Totte Gbg

21 mar 2007 kl. 15:47

Kotlett med salsa bulgur o sallad…

0

Gula

21 mar 2007 kl. 15:48

Fy bubblan!! Passar inte med majjo…

0

Totte Gbg

21 mar 2007 kl. 15:48

Nää hahahaha om du menade mej:)

0

Gula

21 mar 2007 kl. 15:49

Fy bubblan var åt Cicki….

0

cicki T Belgien

Gula menar du Sushin eller pizzan????

0

Gula

Ni är så snabba så jag hinner inte meeee….

0

Totte Gbg

21 mar 2007 kl. 15:50

Ok hejhej nu ska jag göra medda….efter att ha skurat balkongen o gjort den vår fin i solen :)

0

Gula

21 mar 2007 kl. 15:50

Bubblorna…Cicki

0

PiaFia

21 mar 2007 kl. 15:51

Soda Streamer är kanon, har en sedan länge.

0

Maya K. I.

Flygande Jakob, rester från helgen, om det blir för lite så steker jag körven, ägga och pären.
Eller så gör jag en bondomelett, går alltid hem, man tager vad man haver sa Cajsa Warg.

0

Evus

Ost-skink/baconsås-gratinerat blomkålshuvud med kokt potatis.

0

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:52

om jag förstått rätt så menar du Gula att mineralvatten inte passar till majjo?????

0

Ingen middag.Maya

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 15:55

Värdelöst vetande, fick veta häromdan att Caja W inte alls sa “man tager….” kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Christina_Warg

0

Gula

21 mar 2007 kl. 15:55

Ja Cicki!! Bubblor passar endast i champagne!!! AVSKYR bubbelVATTEN!!! Älskar majjo!!! Fast det passar ju inte till champagne….

0

Ingen middag...Gula

Karin Z, Västerås

21 mar 2007 kl. 15:56

Allt går bara man vill tillräckligt mycket!

0

Ingen middag...Gula

Gula

21 mar 2007 kl. 15:57

Säg det till min man Karin….hahahaaa

0

Ingen middag...Karin

Gula

21 mar 2007 kl. 16:01

Men köttbullarna i kremlesås var bland det godaste jag ätit!! Hur torkar du dom?? Har du torkapparat eller låter du dom bara torka på ett papper???

0

Ingen middag...Gula

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 16:08

Men Gula då, har du smuttat på champagnen? Fniss! Och visst kan man dricka champagne till majjo, eller äta majo till champagne!

0

Ingen middag...torkar

Karin Z, Västerås

21 mar 2007 kl. 16:09

Glad att det smakar!
Jag torkar all svamp i torkapparaten. Det går fort och tar lite plats. Gullar lite med svamparna och plockar om och vrider på gallren så att det torkar jämt och fint. Jag har svårt att få svampen att torka utan att bli dålig när jag torkar den på tidningar. Önskar att jag hade golvvärme…
Läste i ett inlägg att man kan torka kremelhattarna hela. Det låter häftigt. Dekorativt om inte annat. Det ska provas nästa år, helt klart.

0

Ingen middag...torkar

Gula

21 mar 2007 kl. 16:13

Får nog köpa en torkapparat åt mig! Man kan ju torka frukt i den också, det blir ju nyttigt godis. Och frukt är nog inte lätt att torka annars! Får önska mig en sån till födelsedagen….Vad har du för apparat???

0

Ingen middag?

Bo E

21 mar 2007 kl. 16:24

Klart det blir middag!

Idagf ärc det visst jag som är framsyntast!

Igår köpte jag lammstek på ICA som ligger och tinar i kylskåpet.

Behöver bara tänka på ev. sås idag!

0

Ingen middag?

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 16:26

Gör en apelsinsås, jättegott till lamm!

0

Ingen middag?

Bo E

21 mar 2007 kl. 16:29

urk…apelsin…

till anka har jag hört, men kan det va nåt?

vad mer än apelsin i såsen i så fall?

0

Ingen middag?

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 16:35

Steksky, lite vitlök, timjan, grädde, ungefär 1 dl (helst färskpressad) apelsinjuice och rivet apelsinskal. Fuska med buljongtärning om såsen behöver mer stuns. Lovar, det blir jättegott, det beska i apelsinskalet “gifter sig” perfekt med lammsmaken. Annars kan du ju göra som engelsmännen, mintsås men det är inte riktigt i min smak.

0

Ingen middag?

Gula

21 mar 2007 kl. 16:39

ÅÅ, det är såå härligt med alla matmänniskor här!!! Den såsen lät ju bara föör mumsig!!! Måste prövas nån gång!

0

Ingen middag?

Bo E

21 mar 2007 kl. 16:44

Mintsaås funderade jag på igår faktiskt!
Tänk så konstigt!

Men tack, jag ska köpa en apelsin och se om jag får till enligt ditt ecept!

Helst KRAV om man måste använda skalet!
Annars låter ju juice enklast?

0

Ingen middag?

Totte Gbg

21 mar 2007 kl. 16:47

0

Ingen middag?

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 16:51

Du behöver både juice och skal, det är det beska i skalet som “gör susen”. Skölj apelsinen ordentligt först. Glömde en grej, du kan blanda ner 1 msk röd vinbärsgelé eller ännu bättre rönnbär också.

0

Ingen middag?

Bo E

21 mar 2007 kl. 16:55

tyvärr fel årstid för rönnbär.

det får nog bli apelsinskal då...man dör väl inte knall av ett litet skal en gång om året…

ungefär samma logik som murklor skulle jag tro..

0

Ingen middag?

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 17:01

precis! Lite risker får man ta så länge man inte stoppar i sig flugsvamp! Du kan väl berätta vad du tyckte. En fråga bara, du säger att du har lammet på tining. Färskt, ej djupfryst kött finns inte det i Sverige längre? Här är det tvärtom, allt är färskt.

0

Ingen middag?

per d

21 mar 2007 kl. 17:29

kanske inte mintsås, men väl mintgele, giftigt grön !! mums till lamm !!

0

Torkapparat Gula

Karin Z, Västerås

21 mar 2007 kl. 17:40

Jag har en OBH Nordica. Fungerar bra, men jag skulle vilja ha fler galler för de räcker inte riktigt till när skördesäsongen drar igång.

Jag har torkat svamp, frukt, bär och kött.

0

Torkapparat Gula

Gula

21 mar 2007 kl. 17:42

Wow, låter bra!! En sån ska jag ha!!! Tack Karin!

0

Bo Reyer

21 mar 2007 kl. 17:52

Ta upp en påse svamp ur frysen och gör en en lite gräddig sås inkl. renskav och lite finhackad lök. Tillsätt gärna några torkade stötta enbär förutom salt och peppar. Till detta serverar du med fördel pasta. Kan det bli enklare??

0

Ingen middag...Bo R

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 18:06

Nu är det som så att jag har ingen renskav i frysen. Och tänkte inte ge mig ut i det här vädret!

0

Ingen middag...Bo R

Gunilla

21 mar 2007 kl. 18:20

Har du snö fortfarnde din stackare!? Men hos mig är det vår och ännu mera vår ska det bli i helgen och nästa vecka sägs det!
Tänkte bara fixa litet varma mackor och en kopp te idag. Hittar nog nån svamp i frysen att lägga på!

0

Ingen middag...Bo R

cicki T Belgien

21 mar 2007 kl. 18:29

Snön i sig stör mig inte, vovvarna är jätteglada och tar snöbad. Däremot blir det trafikkaos direkt med galna belgare som får panik. Själv har jag allvädersdäck och vet att man inte ska starta på ettan! Men vad hjälper det när folk inte begriper att man ska hålla avstånd!

0

cicki T Belgien

Maya K. I.

21 mar 2007 kl. 18:33

De va som f….n, har alltid kört med “man tager…..”, får väl ändra till man tager vad Maya haver och det brukar finnas en hel del i frysen.

0

Ingen middag?

Bo E

21 mar 2007 kl. 18:44

Naturligtvis finns det färskt kött!

Det är nog bara lamm, kyckling och vilt som förekommer fryst.

På ICA handlar jag uytterst sällan lamm på grund av prisnivån.

Lamm handlar man färskt och till bra pris i invandrarbutikerna. De har dock inte lika lättillgängliga öppettider för mig som oftast jobbar till ca 20.00 på kvällen.
Men jag brukar proviantera där på helgerna, ris, kryddor mm till bra pris.

På ICA finns däremot dedär KRAV-kossorna som jag gärna talar mig varm för. Det är ekologiskt naturbeteskött från lokala uppfödare nära Örebro.
Bra för mijön på många sätt alltså!

0

apelsinsåsen

Bo E

22 mar 2007 kl. 15:47

Jag glömde om du skrev timjan eller salvia när jag stod vid kryddhyllan så nu blev det färsk timjan och torkad salvia i såsen för säkerhets skull.
Helt ok, fast ska jag vara riktigt ärlig så uppskattar jag inte apelsinsmak överhuvudtaget.

Men visst!
En god middag blev det till slut och förutom salvian så höll jag mig till ditt recept!

Tack cickiT

0

apelsinsåsen

cicki T Belgien

22 mar 2007 kl. 16:26

Kul att det blev bra och smaken är ju som baken…

0

apelsinsåsen

Bo E

22 mar 2007 kl. 19:15

Javisst.

...och idag är jag sådär helt nollad igen och vet förstås inte vad det blir för nåt i magen sen.

Kanske lite fisk eller varför inte testa Fruktkycklingen som nämnts här på forumet.
Apriukoser och plommon var det5 visst man skulle stoppa i den…

0

apelsinsåsen

Maya k. I.

22 mar 2007 kl. 19:21

Det bidde hemkokt ärtsoppa (fanns i frysen) knäckemackor med ost, glömde majon Gula.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone