I gräsmattan i trädgården hittade jag idag (5 juni) flera svampar. De är lite lika sotvaxxkilvlingen fast mer bruna än svarta. Hatten är jämnt brun och trots att det har regnat i ett dygn är den inte klibbig.Foten är streckad som sotvaxskivlingens fast även detta i mer brunt än gråsvart. Någon som har någon idé om vad jag ska söka på? Hur väl stämmer det med de tider som anges i svampböcker?
Jag undrar på vilket sätt de liknar sotvaxing. Är det storleken och färgen på hatten som är ungefär lika - inte har de väl dessutom glesa, nedlöpande skivor?
Om storleken stämmer, är mörk rödskivling (Entoloma clypeatum) vanlig om det finns fruktträd eller andra buskar och träd som tillhör familjen rosväxter (slån, hägg, rönn m.m.) i närheten.
En annan art som brukar komma tidigt, är strecknagelskivling (Megacollybia platyphylla) som växer på begravd ved eller på murkna grenar på marken.
Nej, det stämmer. Dessa svampar har urnupna skivor.
Efter ditt svar kunde jag leta reda på bilder på Entoloma clypeatum på webben och detta ser ut att stämma. Möjligtvis blir jag lite fundersam över att jag tycker att de jag har hittat har något grövre fot än dem jag ser på bilderna. Det stämmer precis med det du skriver om fruktträd och buskar. De hittades mellan ett buskage av häggmispel och ett plommonträd. Tyvärr har jag inga exemplar fina nog att fotgrafera, men väcer det nya ska jag lägga ut bilder på dem och se om jag kan få detta bekräftat. Gick i höstas en studiecirkel i svampkunskap och till hösten har jag anmält mig till en 2 p kurs i mykologi! Så nästa år kanske jag “kan själv”! :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.