Har precis varit ute på en liten runda i vår promendaskog, Stabbyskogen, i Uppsala. Jag hittade denna sopp, med fast kött. Mina händer färgades saffransgula under hemtransporten. Ska försiktig sätta tillbaks den.
Är det en eldsopp? Jag har aldrig tidigare sett en sådan svamp.
Hatten är ca 18 cm bred, foten 5 cm hög och 6 cm tjock
Jag har en fråga till blodsoppen:
Här på svampguiden står det att det är en läcker matsvamp med fastare kött än KarlJohan. Men i boken “Svampar i Norden och Europa” från Bo Nylén står det att den saknar matvärde.
Det verkar som om denna svamp har väldigt skiftande omdöme - någon som vet mer?
Har lärt mig att undvika dessa vackra soppar med tanke på att jag inte är säker på hur man skiljer dem från den giftiga djävulsoppen.
Fantastiskt tidigt exemplar! Kan det bero på att det regnat ovanligt mycket? Trots att vi haft en ganska kall vår så verkar många arter komma tidigt.
Då skulle ditt fynd vara en läckerhet.
Har också läst om denna skillnad, men det bär emot lite att ta hem blodsoppen i alla fall….fegis är man kanske, men i svampvärlden kan ju ett litet misstag vara livsfarligt…
Det enda sättet tror jag vore att hitta tydliga exemplar av bägge arterna, det finns säkert många små nyanser som skiljer dem åt.
Ska studera dem när de poppar upp. Förra året hittade jag många eld-blod-djävulsoppar som fick stå kvar och pryda sina platser i naturen…
Då är det ju troligtvis ätliga soppar som jag hittar varje år, ibland i ganska stor mängd.
De växer som sagt i beteshagar och det som slagit mig är att kossorna lämnar dem men andra soppar försvinner snabbt.
Dock har de brunaktiga hattar, ej grå.
Ska kolla i databasen noga och kanske våga mig på ett smakprov till hösten i så fall.
Efter lite fördjupning i databasen och minnen från förra sommaren har jag kommit till slutsatsen att det växer både eld- och blodsopp i min svamphage, men däremot inte djävulsopp. Det gör det hela mindre farligt.
Tyvärr tror jag att eldsoppen är den dominerande arten som ratas av kossor och svampplockare.
Men vid ett tillfälle hittade jag en, som jag minns det, något spensligare sopp som jag först tog för brunsopp, men vid närmare undersökning kastade jag den, då den påminde för mycket om dessa, som jag trodde, djävulsoppar.
Nu tror jag att det rörde sig om ett exemplar av blodsopp.
Bägge arterna hade brunaktig hatthud, inte grå eller silvervit.
Man lär sig en hel del, även under lågsäsong!
Tack för att svampguiden finns!
Eldsoppen är nog den art som ligger närmast till hands att förväxla med blodsopp, den säkra skillnaden är att eldsoppen har nätmönster på foten (kan förstås vara otydligt ibland), och oftast är hatten mer beige- eller tegelfärgad. Vad jag har kunnat läsa mig till om eldsoppen, är att den är något giftig som rå. Men den kan också ge antabusliknande symptom, alltså reaktion i samband med förtäring av alkohol, precis som grå bläcksvamp.
Har kollat i mina svampböcker.
I den äldre finns varken eld- eller blodsopp, men väl djävulsopp och under Karl-Johan / stensopp finns en som kallas kopparfärgad stensopp. Troligen samma som blodsopp (?).
I den nyare boken finns eldsopp med, med foto, och den har markeringen giftkors inom parentes, vilket enligt teckenförklaringen betyder oätlig. Det står inget om huruvida den går att koka av.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.