0 368 visningar

27 svar

Årets höjdare!

gunhild

22 mar 2007 kl. 07:40

Vad har gjort dig mest glad i svampskogen? Vilken ovanlig svamp har du hittat? Vilka nya har du lärt dig senaste säsongen? Skriv och berätta, gärna med bildbevis. Vi kan lära oss mycket av detta och glädjas med varandra.

0

Charina

22 mar 2007 kl. 07:44

För mig var det tveklöst då jag på 2, 5 timmar plockade 25 kg karljohan.Sålde allt, då jag skulle åka till grekland veckan efter.

0

Helena A

22 mar 2007 kl. 07:55

Den där dagen i slutet av september när jag hittade över 100 liter svart trumpetsvamp.

0

Lena M

22 mar 2007 kl. 07:58

Gunhild det här var svårt ! Jag hade ju mest koncentrerat mig på oätliga den förra säsongen och bland dem fanns många jag aldrig tidigare sett. Purpurfingersvampen, dofttaggsvamp, vit murkla, jordstjärna , hartryffel och många flera. Bland de ätliga så hittade jag blomkålssvampen för första gången och gjorde bekantskap med frostvaxskivlingen och rökslöjskivlingen och den sist nämda tycker jag är jättegod.
Knölchampinjonen tror jag också att att jag vågar mig på igen.
Sedan har ju vinterhalvåret gett mig lite inblick i tickvärlden också. Med andra ord ett spännande och givande svampår 2006, tack var all hjälp ifrån svampguiden , hoppas på ett lika bra svampår som förhoppningsvis snart startar.

0

Lena M

22 mar 2007 kl. 14:52

Vad har du själv hittat Gunhild ?

Och visst måste det finnas flera som gjort nya upptäckter förra året, men jag tror att vi haft det uppe till diskussion tidigare.
Skadar inte att friska upp minnet.

0

Bo E

22 mar 2007 kl. 15:01

Lena har helt rätt!
Detta har vi redan gjort!

Visst, det har säkert kommit nya besökare, men ändå känns det lite tjatigt att upprepa samma inlägg.

Kanske kan specielintresserade använda sökfunktionen.

Eller så får vi väl ta upp minne nr 2 o s v för visst har varje säsong många höjdare!

0

Vi stoppar väl här då..

gunhild

22 mar 2007 kl. 15:23

Ville bara vi skulle prata svamp istället för en del annat som poppat upp. Hade gärna kollat in en del fina svampbilder för att fördriva tiden fram till nästa säsong.

0

Vi stoppar väl här då..

Bo E

22 mar 2007 kl. 15:38

Nej, jag menar inte att vi ska stoppa ämnet, bara att jag personligen inte tänker skriva exakt samma inlägg som jag redan gjort minst 2 gånger på forumet.
Det handlade om blomkålsvamp.

Vi tar nåt annat istället och ni som vill upprepa er får väl göra det oxå om det roar!

Hoppas jag inte var ohövlig, gunhild, i så fall ber jag om ursäkt!

0

Bo E

22 mar 2007 kl. 15:50

Den ovanligaste, enligt forumet, verkar vara grå kantarell.
Det var första gången jag hittade den, men en kamrat som brukar gå i samma terräng sa att den funnits där i många år.

0

Lena M

22 mar 2007 kl. 16:16

Jag vill gärna se lite svamp och naturbilder i väntan på säsongen.
Många är ju så duktig på att fota och * har säkert en hel del foton på svampar, visa lite ‘är ni snälla.

0

PiaFia

22 mar 2007 kl. 16:37

Här kommer nått!?!?

0

Hans v E

22 mar 2007 kl. 16:51

Typisk pappersgröppa igen.

0

PiaFia

22 mar 2007 kl. 16:54

En får tacka :) Hans v E!!

0

lena M

22 mar 2007 kl. 17:48

Troligen gamla borsttickor. De fick komma med på bild idag, tycke det såg häftiga ut.

0

Irene A

22 mar 2007 kl. 18:04

Det är svårt att välja ut det bästa bland alla roliga fynd. Det mesta har jag redan visat, men den här svampen har vi fortfarande inte något säkert namn på.

Det är i alla fall en gråskivling (Lyophyllum) som ser ut att höra till den grupp som svartnar, och den har rombiska sporer. Den är ganska liten och spinkig (hattarna ca 3 cm). Växtplatsen är en kalkrik, örtrik barrskog (på Gotland).
Någon som känner till Lyophyllum deliberatum (och ifall den är artskild från L. infumatum)? Något annat förslag?

0

Joachim Krumlinde

22 mar 2007 kl. 18:50

En kremla från Flatruet, Härjedalen i augusti under mykologiveckan. Inget namn på den trots gemensamma ansträngningar av mig och flera mykologer .

0

cicki T Belgien

22 mar 2007 kl. 18:55

För mig var det att ramla över alla härliga personer här på Forumet. Tack ska ni ha!

0

cicki T Belgien

Maya K. I.

22 mar 2007 kl. 19:37

Samma här, cicki, mycket kul vi har här ( mindre kul också).Guuuben kommer in nu och då, säger: E du på svampguiden nu igen? Måste ju passa på när du inte är på pokernätet, svarar jag.

0

gunhild

Maya K. I.

22 mar 2007 kl. 19:51

Detta var inte fjolårets höjdare, men för några år sen, då jag var på mitt vanligaste kant.ställe och plockade hade ett nytt ställe poppat upp några meter bort, ett till, ett till.
Jag blev nästan galen, kutade till bilen och hämtade en till plastpåse, plockade den full, hittade fler ställen, till bilen igen och hämtade en ICA-kasse och plockade den också full, hela tiden skitskraj att någon skulle komma förbi och upptäck vad jag höll på med.
Grannfrun höll på att svimma då jag kom tillbaka. Har bildbevis, men måste lära mej lägga in bilder snart.

0

Maya K

gunhild

22 mar 2007 kl. 20:17

Kul med kantarellerna. Kan du inte titta in nån dag så ska jag lära dig lägga in bilder. vi har säkert mycket att prata om…

0

Tina Nordberg

23 mar 2007 kl. 13:54

Ingen höjdare men tror inte jag visat den förut. Den växer i en koblajja. Passar bra idag.

0

Tina Nordberg

23 mar 2007 kl. 14:00

Inte denna heller.

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 16:05

Nu ser jag ju att det var fel år jag tänkte på!
2007 har vi nu!

Årets första, men förhoppningsvis inte största!

Gissa vad det var?
Inget man förväntar sig direkt efter nyår!

Ni som sett den bilden förut kan ju ligga lågt medan ev. nya gissar.

foto:Jan Nirving, januari-07

0

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 16:08

Jaaaaaaaaaaaa, den har vi sett.
O sitter tyst ner o väntar ; )

0

lena M

27 mar 2007 kl. 16:44

mini mini bild och för mig ser det ut som syrlig fjällskivling. , men knappast troligt om det gäller 2007 så jag vet inte.

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 18:14

Ja bilden är inte den bästa.
Ledtrådar:
svampen är ovanligt blek förmodligen beroende på att den växte “inomhus”.

Jag tycker att den är ganska vanlig om senhösten, men har alkdrig hittat den i denna miljö vintertid.
Förmodligen beroende på det varma vintervädret (ingen sanö, bara blött då) och att det var tämligen torrt på växtplatsen (ladugolv).

0

Helena A

27 mar 2007 kl. 18:41

Blåmusseron

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 18:49

rätt svar

grattis helena a!

de var något torra men annars felfria, maskfria och smakade utmärkt!

såg att fler gjort fynd av dessa i början av året, så det mest sensationelle var nog växtplatsen.
inne på ett loggolv under ett något läckande tak.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone