0 183 visningar

8 svar

liten skivling

Bo E-son

7 jun 2005 kl. 14:23

Har i dagarna hittat fina nejlikbroskskivlingar i parkernas gräsmattor.
Vid en längre svamppromenad hittade jag två små skivlingar som liknade nejlikbroskskivling men var sprödare och saknade den typiska doften av nejlikbroskskivling.
Det var olika arter.
första fyndet: liknar en liten nejlikbroskskivling men har rosa / köttfärgade glesa skivor och “normal” svampdoft. Växte i gräskant vid åkerväg.
andra fyndet:
något större ca 2 cm diameter och 4-5 cm hög. Skivor vita och något tätare än hos föregående. Ingen utpräglad doft eller smak, bara en behaglig “vanlig” svamparom.
Vad kan detta vara?
Svampar liknande första fyndet har jag sett i barrskog men inte på åkerväg och vid denna tidiga årstid. Då finns ofta så mycket intressantare fynd att man lämnar dessa små därhän.
Nu reagerar man på varje svamp som vågar sig upp!

0

Hans v. E.

7 jun 2005 kl. 16:07

Jag tror att båda dina avvikande fynd är nejlikbroskskivling i alla fall.

0

Irene

7 jun 2005 kl. 17:34

Tycker också att den första låter som en typisk nejlikbrosking om skivorna är glesa och “hudfärgade”. Men är skivorna mörkare än så, lite mer åt brunlila, finns det bl.a. flera små åkerskivlingar (Agrocybe pediades, arvalis m.fl.) att välja på.

Den andra med lite tätare vita skivor kan vara blek nagelskivling (Collybia dryophila), det är också en art som kan komma tidigt på sommaren.

0

Bo E-son

8 jun 2005 kl. 12:17

Nej, absolut inte nejlikbroskskivling.
Jag är väl bekant med dessa både vad gäller utseende, lukt och smak. De här var troligare de arter som Irene tipsar om.

Skivorna på den första var rosa eller “köttfärgade”.
Ska kolla in åkerskivlingen strax…

0

bo e

8 jun 2005 kl. 12:24

Ingen av de två arterna i databasen stämde riktigt.
Möjligen gul åkerskivling om skivorna är mer rosa än bruna hos unga exemplar.
Den var också mycket “slätare” än de avbildade exemplaren som ser ut att ha fjäll och rester efter ring på foten.
Om åkerskivlingarnas släkte är stort är det troligt att det var en sådan.

0

Irene

8 jun 2005 kl. 19:56

Det var den här arten jag tänkte på, som kan vara till förväxling lika nejlikbroskingen: http://www.mykoweb.com/CAF/species/Agrocybe_pediades.html

Men skivorna tycker jag inte kan kallas rosa i något stadium, så det är nog något annat du har hittat.
Jag kommer inte på någon rödskivlingsart som är såpass tidig och samtidigt liknar nejlikbrosking heller.

0

Bo E-son

8 jun 2005 kl. 20:07

Snarlik, men tittar man noga ser det ut som om det finns rester efter nån form av hölje vid hattkanterna och små fjäll på foten.
De verkar även ha en något större diameter på hattarna i förhållande till höjden och, som sagt, skivorna var rosa / köttfärgade och jämförelsevis tjocka och glesa.
Den växte också helt ensam, inga rester av vissnade ex. eller antydan till knoppar intill.

En extra fråga:
Finns det risker att bli förgiftad OM en sådan här liten svamp mot förmodan skulle växa nära nejlikbroskskivling och råka komma med i maten?
Jag syftar då både på den du tipsat om och annan ev. “rödskivling”?

0

Irene

8 jun 2005 kl. 20:38

Nu kom jag på att det borde vara en laxskivling! De blir blekt ockragula när de är lite torra, och det stämmer med det du skrev, att de också förekommer i skogsmiljö. Laxskivlingar är inte mycket till mat, men är i alla fall ätliga.

0

Bo E-son

9 jun 2005 kl. 12:39

Trodde laxskivlingar var lite större, men annars stämmer det ju! Då vet jag att de inte är nån större hälsofara i alla fall.
Tackar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone