0 135 visningar

8 svar

Calocybe gambosa

Dick Lönnström

8 jun 2005 kl. 21:00

Kan någon med bättre kunskaper än mina bekräfta att det är vårmusseroner jag begåvats med i ganska stort antal i min gräsmatta. Kan en del om svamp man musseroner är ännu så länge ett okänt område. Tänkte lägga dom i stekpannan istället för att klipparen skall massakrera dom.

0

Hans v. E.

9 jun 2005 kl. 09:40

Kan nog vara vårmusseron, synd bara att bilden har ett kraftigt gulstick.

0

Michael Krikorev

9 jun 2005 kl. 13:07

Hej!

Håller med Hans.. Förmodligen är det vårmusseron, men svårt att avgöra enbart utifrån bilden. Kontrollera alla viktiga karaktärer med en svampbok.

0

Dick L

10 jun 2005 kl. 12:50

Ja, så gula som på bilden är dom ju inte alls. Snarast krämvita eller åt det beiga/ljusbruna hållet främst utåt kanten på hatten. Köttet är helt vitt när man bryter hatten. Alla svamparna i gräsmattan växer i små grupper om fyra till åtta svampar i varje grupp där svamparna bas förenas i en central mittpunkt. Jag vill ju vara säker så man inte stoppar i sig fem kilo giftig svamp, för jag har en hel del av dom. Jag förstår att förväxlingsrisken i första hand är giftiga trattskivlingar men mina svampar har knubbiga fötter, ungefär som Karl Johan. Är det någon som vet om man kan skicka en svamp till någon för att få ett definitivt svar. Några svampexkursioner finns inte vid denna tid på året. Dom kommer upp varje försommar och jag tänker steka dom om det är vårmusseroner.

0

bo e

10 jun 2005 kl. 15:46

Kolla även in diskussionen “vårmusseron, storlek” där det finns några kännetecken listade i inläggen.
Dock verkar ingen tycka att den är så värst aptitlig, men smaken är ju olika och har man 5 kg så bär det säkert emot att inte pröva.
Försäkra dig om att det inte är bolmörtsskivling bara så tror jag du kan våga dig på att smaka!

0

Bo E-son

13 jun 2005 kl. 12:37

Fann igår några svampar i en gräsmatta som jag först tog för vårmusseroner. Det mesta stämde, även “mjöl- gurk-” lukten. Men vid närmare undersökning hemma vid köksbordet konstaterade jag med svampböckers hjälp att det förmodligen rörde sig om den oätliga sommarmusseronen, då foten var betydligt spinkigare än hos de vårmusseroner jag hittat tidigare i år.
Vad säger ni här på svampguidens forum om skillnaderna mellan vår- och sommarmusseron?

0

Irene

13 jun 2005 kl. 14:10

Det där med lukt på svampar är inte lätt. Det är mycket individuellt vilka kopplingar man gör till olika dofter, eller vilka komponenter i svampens dofter man kan urskilja.

Vårmusseronens kraftiga mjöldoft och köttiga hatt och fot är typisk, även om jag har hittat mer tunnköttiga och spinkiga exemplar växande i busksnår.

Sommarmusseronen känner jag lättast igen på den långa och relativt smala foten, och hattmitten, som har en låg puckel, oftast distinkt mörkare. Och den luktar inte mjöl..

0

Hans v. E.

13 jun 2005 kl. 14:14

Jag undrar om Du inte funnit vårmusseroner ändå.
Sommarmusseronen har puckel mitt på hatten, växer ensamt och saknar stark gurklukt. Vårmusseronen växer “trångt” så hattarna blir vågiga, oregelbundna eller liknar hästhovar, därav det gamla namnet “Hovsvamp”.

0

Bo E-son

13 jun 2005 kl. 17:20

Tack för tipset!
Tycker att utseendet verkar vara sommarmusseron, den var spinkigare än de förra, men de hade den typiska lukten och de växte tätt med en smula förvridna hattar.
Ja, man har väl slängt fem vårmusseroner i onödan då, men hellre det än att åka på nån otäck förgiftning.
Försiktighet är viktig i svamparnas värld!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone