Ja, det tycker jag eftersom dom och även hatthuden som har en otrolig förmåga att fastna i stekpannan. Rören brukar bli en enda gegga när man steker och det är väldigt lätt att peta bort dom. Hatthuden kan vara lite knepigare men den är lätt att ta bort på t.ex. stensoppen.
Har aldrig upplevbt att svamp fastnat i stekpannan!
Däremot kan det finnas larver i rören, så är man strikt vegetarian bör de tas bort.
Har läst nånstans att man med fördel bör behålla rören på unga icke larvangripna soppar då de innehåller näringsämnen.
Hatthuden däremot brukar kunna göra anrättningen slemmigare än om man tar bort den.
Men visst, det är tt pillerjobb och det blir ju lätt lite svinn när man skrapar och skär i svamparna. Har man gott om varan och vill vara lite extra lyxig kan man kanske kosta på sig att skrapa hatthud på t ex Karl-Johan och kremlor.
Smörsoppen och citrongul slemskivling är ju bra, där lämnar jag alltid hatthuden kvar i skogen.
Har alltid trott att mycket av smakämnena sitter i hatthuden. Därför ska man bara borsta av den (om den inte växer för nära en väg, vill säga), inte gärna skölja av den, då försvinner smakämnena. Om svampen är väldigt torr, häller jag på lite vatten när jag förväller den. Då fastnar den inte så lätt i pannan.
På soppar som är plockade i knoppstadiet, när rören fortfarande är täta och fasta i konsistensen, behöver man inte ta bort rören. På lite äldre exemplar tycker jag absolut att man ska göra det. Gärna direkt när man plockar dem, så man lämnar sporer och eventuella insekter kvar i skogen.
Hej!
Jag tar bort stora “rör”, tycker att de har en otäck konsistens. Dessutom tycker jag visst att man kan skölja svamp utan smakförsämring. Hur kan smaken sitta kvar efter regn om den försvinner under kranen? Gammalt skrock att man inte ska skölja tror jag.
All svamp vinner på smörstekning.
Rapsolja funkar men smör är fylligare, olivolja tar över och dominerar hela anrättningen tycker jag.
Kanske är det om man steker dem torra utan fett i pannan som de fastnar med hattarna??
Eller om man “steker” dem på för hög värme i olja i rostfri kastrull som början till en sås kan de fastna!
Det är bara att pröva och lära!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.