0 337 visningar

8 svar

Mina gissningar

Lena M

24 mar 2007 kl. 17:25

är cinnoberticka, kanska stinkmussling igen , men på den tredje bilden är jag osäker. Ser nästan ut som borsttickor men de växte på en gammal, liggande granstam. Tacksam om någon kan reda ut vad jag sett idag.

0

Evus

24 mar 2007 kl. 17:54

Hej Lena.
Jag kan inte hjälpa dig, men den tredje bilden tycker jag var hel-läcker.

0

Lena M

24 mar 2007 kl. 17:56

Men kom igen Evus, har du inte lärt dig tickorna i vinter, hmm.
Det skall visst bara finnas ett par hundra ?

0

gunhild

24 mar 2007 kl. 22:27

Ettan helt klart cinnoberticka. Tvåan är jag osäker på men en mussling.
Kan vara violtickor på tredje bilden skulle vilja se undersidan på nära håll.

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 18:10

gissar mjukmussling eller stinkmussling på musslingen.

Stinkmusslingen tycker jag är lätt att känna igen i verkligheten då den har en fin nästan kantarellgul färg på skivorna.
Men jag har sett att även lite grådaskigare musslingar identifierats som denna på guiden så jag är osäker på din bild.

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 18:22

“stinkmussling”? Luktar den illa?

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 18:34

Nej, inte speciellt, fast tydligen kan det variera. De jag hittat har haft en ganska stark men nästan angenäm arom, kan bara beskriva det som att den luktar “svamp”!

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 18:37

undrade bara, är språkintresserad, finns mycket roligt att hitta. Ett exempel är Tussilago = Hästhov, se tidigare tråd.

0

Irene A

27 mar 2007 kl. 09:05

Stinkmusslingens lukt brukar liknas vid rutten kål, men det är som Bo skrev, att lukten saknas ibland. Svamplukter kan upplevas väldigt olika från person till person också.

Jag kan inte avgöra om det är sådana på bilden, men det är tänkbart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone