Eva, du förvirrade inte till något, tvärtom bara tog upp en intressant fråga om huruvida ekorren inte tar kottar på marken. Och så ville jag säga att det är viktigt att kalla svampen vad den heter för att undvika förväxling med övriga “vårskålar”. Den heter kotteskål, inte vårskål eller vårkotteskål.
Nej Irene, jag kan inte asperulus alls. Granulatus var mitt förslag, ingen säker bestämning.
Man kan inte lita så mycket på de vetenskapliga namnen heller, det senaste är att den ska heta Rutstroemia bulgarioides.
Jag skulle föredra namnet kotteskål på den svampen, för det är det namn jag lärde mig från Rymans “Svampar” innan Ekologiska katalogen kom - och vad är egentligen en vårkotte?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.