0 367 visningar

28 svar

Om detta forum

Maric

25 mar 2007 kl. 11:33

Måste bara få säga vad jag tycker om detta forum - SANDLÅDA!!!

I höstas då jag hittade detta forum som nykomling var jag jätteglad.
Skrev även min första tråd och blev genast *påhoppad* pga att jag råkade skriva trattisar istället för Trattkantareller.

Nåja, tänkte inte mer på det.
Under tiden som gått så har jag valt att hålla mig undan även fast jag varit inne och läst.

Och nu när jag läser att *engångsignaturer är av ondo*, hur f*n ska man våga sig in på detta forum, alla är vi väl nya i början!!

Och detta med att inte kunna skriva om annat än svamp, då det tom är *lågsäsong*. Hallå, blir man *fast* vid ett forum så hittar man vänner, varför ska det vara så svårt att kunna sätta in en tråd om middagstips, eller om hur man rensar sina öron?? Bara få exempel.

Näe, jag förstår att vissa har tröttnat.
För vad jag kan se så är det bara *pajkastning* som gäller här. Tråkigt tycker jag

0

Karin Z, Västerås

25 mar 2007 kl. 12:04

Kan inte annat än hålla med. Rimligen så skulle ju detta forum kunna vara nästan lika levande året runt. När svampsäsongen är på topp så är det väl en självklarhet att det ska diskuteras svamp, korgar, svamprecept osv, men när säsongen går mot sitt slut är det väl bara trevligt om inte alla kontakter avbryts. Om man bortser från “sandlådan” så har ju denna “ickesäsong” varit fylld av massor av roligheter.

Sen är det ju väldigt sorgligt att nykomlingar inte ska känna sig välkomna…någon gång måste ju rimligen vara den första…
Ju fler som diskuterar på forumet desto bättre.

0

cicki T Belgien

25 mar 2007 kl. 12:21

Hej Maric!
Jag håller med dig till punkt och pricka.
Tyvärr är det alltid så att i alltifrån dagisklasser till arbetsplatser finns det bråkstakar som inte lyssnar och förstör för andra. Oftast viker då de andra undan. Vilket innebär att bråkmakarna tror att de har rätt. Samma sak på vissa Forum och nu tyvärr även här. Vi är ett bra gäng som nu börjar tunnas ut pga just detta fenomen.
Som jag sa i ett tidigare inlägg garanterar inte “bara svampinlägg” frid och fred. Nog tusan borde man med måtta och sunt förnuft kunna ta upp exvis andra naturdiskussioner och intressen. Det berikar bara Forumet MEN naturligtvis ska svampen vara i centrum.
Jag är novis och mest intresserad av matsvamp men har läst, lärt mig och uppskattat alla inlägg om tickor.
Jag hoppas verkligen att det finns en lösning som passar alla.

0

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 12:24

Kära Karin och Maric, många med mig har hälsat er välkomna till forumet.Tyvärr finns det (rädsla eller vad ska jag kalla det?), för nykomlingar. Alla måste ju passera “första gången”.Vi kan inte låta någon enstaka person styra över vem som är välkommen här.DET ÄR ALLA SOM VILL SKRIVA OM SVAMP, eller annat (TREVLIGT under lågsäsong). Fortsätt ni och känn er välkomna.
Det är lite kylig morgon idag 0 gr, men nu ska optimisten i mig ut och se om någon murkla har vågat sig fram.
Ha en skön söndag o glömm inte att det är våffel/vårfrudagen idag.

0

cicki T Belgien

25 mar 2007 kl. 12:28

Ja och snälla ni som “dragit er tillbaka” pga dessa diskussioner, gör inte det!

0

Susanne Nö Skåne

25 mar 2007 kl. 12:51

Ja jag känner precis som Maric att man måste välja sina formuleringar väl för att inte bli “påhoppad”.Därför blir det mest att man läser inlägg eller lägger in en bild.Jag är mest intresserad av matsvampar och har lärt mig massor av nya svampar tack vare detta forum och det är väldigt positivt.Ha en trevlig söndags eftermiddag alla glada svamp entusiaster!

0

Tack och hej...

Susanne E

25 mar 2007 kl. 13:01

Då många på forumet samt även Michael har uttryckt, så ska det endast på skrivas om svamp hädanefter (se Michaels svar i tråden “per d och kränkningar”). Med respekt för den önskan så tackar även jag för mig.

Tack till er som förgyllt vintern för mig ;-)

Kanske återkommer till svampsäsongen.

0

per d

25 mar 2007 kl. 17:57

maric, kanske skulle du satt dig in lite kring detta med engångssignaturer och vad jag menade med det. visst är det lite misstänkt när någon dyker upp för första gången 00 26 33 som kristina i duvemåla och som sedan 00 36 38 följs av en som kallar sig för karl oskar. igne av signaturerna har sett före eller efter dess och deras enda syfte var att sabotera min tråd om toppmurklor. dessa är inget annat än egångssignaturer och något som man skulle kunna stävja med en inloggningsfunktion. ok alla kan ha flera logg in men det skapar i vart fall en viss tröskel kring att byta signatur snabbare än andra byter underkläder !

0

kunde du inte låta bli????

Engångs-signatur idag

25 mar 2007 kl. 19:23

per D ?
Och förresten.
Engångs-signaturer eller flergångs-signaturer .det som sägs år väl det viktigaste?
Maric, Charina m.fl. har sagt mycket bra och har inte förtjänat dina påhopp!

0

Tvågångssignatur

25 mar 2007 kl. 19:28

Per d, har du inte fattat det än att det är ingen som vill ha dig kvar här !!!!!!!!!!!!!!!

0

Trist att ingen skriver

Grethe F

25 mar 2007 kl. 19:44

Jag har alldrig varit inde här och sett så lite insendere

0

kunde du inte låta bli????

per d

25 mar 2007 kl. 19:46

jag har inte hoppat på charina ! tror heller inte att jag skulle vilja…....
men hon kallar mig lögnhals här utan någon som helst anledning ! och sådant är jag i min fulla rätt att påtala !

0

Per d

Maric

25 mar 2007 kl. 19:46

Varför skulle jag sätta mig in i detta med engångssignaturer???
Japp, har läst din tråd med toppmurklor. Och förstår faktiskt nada.

Folk kan faktiskt logga in på forum för första gången och kanske ta *illa vid sig* pga orättvisa påpekanden och svara däremellan…Det vet man aldrig.

Och med tanke på det jag skrev när jag första ggr skrev en tråd och råkade skriva trattisar, vilken tur att du var där och påpekade mig att det faktiskt heter TRATTKANTARELLER!!!!

Maric // Numera per d-besatt när det gäller svampar. Det heter inte trattisar, det heter Trattkantareller, trattkantareller, trattkant…..

0

Trist att ingen skriver

per d

25 mar 2007 kl. 19:48

grethe, det beror helt och hållet på att bengt sandh valt att förstöra detta forum efter att jag kritiserade en engångssignatur !

0

Per d

per d

25 mar 2007 kl. 19:55

bra maric, kul att du fick lära dig det riktiga namnet, trattkantareller ! tänk själv om fler och fler svampnoviser kommer hit så slutar det ju med att det officiella namnet på den svamp blir i singularis “tratt” och i pluralis “trattisar” eller “trattar”.
och apropå engångssignaturer så har vi ju redan sett 2 snabba här i kväll. och jag tror vad jag vill om vem som ligger bakom alla dessa…..................

0

Tredjegångssignatur

25 mar 2007 kl. 20:01

0

Per d

Maric

25 mar 2007 kl. 20:04

Undrar om du finns på riktigt!!!

0

Signatur

25 mar 2007 kl. 20:06

0

Nu räcker det!

cicki T Belgien

25 mar 2007 kl. 20:25

Har följt, varit med, lyssnat, haft roligt, lärt känna människor och samtidigt lärt mig att svamp inte bara är kantareller under de senaste sex månaderna ungefär. Det har gett mig oerhört mycket. Dessutom har det varit roligt och, faktiskt givande med div skämt och klacksparkar nu och då.

Så PLEASE sluta skjuta nu! Gör det på ett annat Forum och låt oss vara ifred!

0

Per d

cicki T Belgien

25 mar 2007 kl. 21:10

några murklor än?

0

Per d

per d

25 mar 2007 kl. 21:15

nej inga murklor ännu men skall leta efter stenmurklor i sverige om en dryg vecka, har fått en del tips om var dom finns ! toppmurkorna här i aalborg kommer först i början mitten på maj.

0

Mikael Lindqvist

13 maj 2007 kl. 18:32

Håller med till 100 procent.Men det är ingenting att bry sig om egentligen.Dom flesta är trevliga själar.Det är Per D och Bengt Sandh som stör stämningen på forumet.Nu har Michael Krikorew beslutat sig för att stänga av dessa stridstuppar.Och det ska han ha stort tack för.Jag lade in en tråd i ämnet för ett tag sedan, och förhoppningsvis inverkade det på beslutet.Om inte vill jag ändå tacka Micke för sitt beslut.Starkt.

0

Bengt Sandh

13 maj 2007 kl. 18:45

Hej Mikael Lindqvist!

Jag är ledsen om jag gör dig besviken men jag har varit tillbaka här sedan en vecka tillbaka. Du kommer garanterat inte att behöva frukta några attacker på någon från mig. Min korta avstängning var avsedd att “kyla ner” mig lite efter den mindre trevliga ordväxlingen med en annan skribent.

Jag har aldrig varken förr eller senare haft några som helst dispyter med någon annan forumdeltagare än ovan nämnde person och eftersom denne inte längre deltager här så kan du vara lugn.

Naturhälsningar från

0

Jonnie

14 maj 2007 kl. 00:25

Ett visst underhållningsvärde är det faktiskt att läsa den här strängen, den säger en hel del om problemet med den här sajten, det började med att Maric, helt riktigt, konstater att man blir påhoppad av andra deltagare för mintsa lilla felsägning eller om man gudförbjude, , har en avvikande åsikt eller kanske inte plockar annat än kantareller, , eller vad månde vara…

Maric har knappt börjat förrän de gamla trätotupparna eller trätohönsen sätter fart och stämmer upp med sin vanliga klagosång om vem som sade vad om vem, gamla oförätter manglas ånyo en gång till, , till någras förtret och vissas munterhet…. lite kul är det, men i längden blir det bara tröttsamt, , , , jag tror att det beror på några rätt självklara faktorer, ,

För det första beror det nog på att den här sajten har för få deltagare, det är en liten klubb för inbördes beundran, det finns några små pakter som håller ihop och tycker till rejält om det nu är så att någon oinvigd stackare sticker upp och har en avvikande åsikt, ,
Det är rätt tråkigt att konstatera, det kommer hursomhelst inte att locka till sig några horder av nya deltagande entusiaster när stämningen är som den är..

För det andra tror jag fakiskt att revirpinkandet och gnället även har med åldersstrukturen på den här sajten att göra, jag är 42 år, jag har en känsla av att jag inte tillhör de äldre utan att medelåldern här är betydligt högre än så, vore forumet yngre skulle stämningen säkert vara mer open-minded, det skulle vara en större tolerans mot avvikande åsikter eller om det heter trattisar eller gula kantareller.. 

För det tredje är det väl så, om vi nu ska vara sanningsenliga, att det några månader om året (från Dec-April) inte finns så mycket att rapportera om vad avser svampskogen, det kanske lätt blir lite gnälligt när man är rastlös, eller kan det vara så som någon författare skrev i ett kåseri: “Svamplockare är några ogina stackare, de tar med sig allt från byxknappar och uppåt, så ingen annan ska få nåt”, hoppas inte det, men man undrar ibland hur vissa här tänker..

Det är ju vällovligt att några få utvalada har en liten blå stjärna som säger att man är extra kunnig i ämnet svamp, jäkligt bra att få svar av kunniga människor som sitter inne med kunskaper, men..

med den blå asterixen följer också ett ansvar, tycker jag, ansvar att vara ett föredöme och hålla en viss salongsfäighet i inläggen..

Det blev ett rätt långt inlägg det här och troligen blir jag rejält påhoppad för vad jag skrivit, jag skriver inte här så ofta längre och det har sina förklaringar i det som står här ovan, stå på dej Maric, , med flera,
önskar Jonnie  

0

Till Jonnie

cicki T Belgien

14 maj 2007 kl. 01:51

Hej, och välkommen hit, har inte sett dig här förr?

Förstår inte varför jag överhuvudtaget orkar skicka dig ett svar?

Jo därför att det här är ett jävligt bra forum med mycket kunskap att förmedla!

Därför ber jag dig att inte sabba ett forum som var bra från början!

Revirpinkandet har vi nog förhoppningsvis blivit av med, när du fyller plus 45;).

Dessutom tycker jag att asterirerna alltid hållit på sin kunskap och aldrig tjafsat!

Dessutom borde du Jonnie gå igenom fler inlägg och vara mer påläst innan du försvarar div personer.

Morrrr

Cicki

0

Till Jonnie

Jonnie

14 maj 2007 kl. 02:11

Det var väl ett sånt här svar/påhopp som jag förväntade mej ungefär, jag har varit på forumet några år nu och jag kan återigen konstatera att nivån är väl ungefär såhär bra…
trodde nog att du mindes mina 44, 5 kilo kantareller från i fjol, eller något av de inläggen jag trots allt vågat mej på att inge i detta minfält av proffstyckare.. minnet är kort hos några och det är nog bäst så..
jag är hyfsat påläst och tycker nog iallafall som jag skrivit i mitt tidigare inlägg, din kommentar bekräftar alldeles utmärkt det jag nyss skrev…....... och jag tror inte du riktigt förstått vad jag menat med det jag plitat ned, och det gör inte mej något..jag hoppas inte du personligen tog illa upp med det jag skrev, inlägget var mer som ett diskussionsunderlag..

som en lyktstolpe för den druckne- mer som stöd än som upplysning, he he.. 

Hej svejs

0

Lena M

14 maj 2007 kl. 07:29

Visst har det varit lite ordklyverier i vinter men på det stora hela tycker jag att forumet fungerar bra. Och det känns tryggt med * och alla andra kunniga som ställer upp med artbestämning när man är osäker.
Här diskuteras väl mycket annat än svamp, åtminstone under lågsäsongen och det står ju var och en fritt att läsa / tycka till. Nu börjar så sakteligt svamparna att titta upp och då är de väl svampfrågorna som prioriteras förståss, för det är ju ett svampforum.
Jag blev ju också tillsagd i början att inte säga gula kantareller ( ursäkta ) och de var ju okey, varför skulle jag känna mig påhoppad av en sådan sak?
Väl mött alla inför en ny svampsäsong med förhoppningar om många spännande fynd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone