0 339 visningar

11 svar

Vilken ticka .............

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 21:21

är detta på en gammal torr granstölk.
Bild 2 undersidan.

0

Alf Pallin

25 mar 2007 kl. 21:35

Gissar på vedticka.

0

Eva

25 mar 2007 kl. 21:48

Gissar på granticka

0

Irene A

25 mar 2007 kl. 22:02

Jag tror också på vedticka, men har inte så mycket att gå på här, förutom att den brukar ha trubbigare hattkant än grantickan.

Men vilka suveräna närbilder! Vad har du för kamera, Tina..?

0

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 22:21

Tack.
Tyvärr äger jag ingen egen kamera men när jag ber snällt får jag låna sonens Konika Revia KD-4T0Z.

0

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 22:40

Tacksam om ni som tipsar om svampnamn uppger det latinska namnet åxå. Då blir det lättare att leta andra bilder på dem.
Tack på förhand.

0

Evus

25 mar 2007 kl. 22:51

Jättefina bilder som vanligt.

Jag undrar vad det är för gröna små “trumpeter” i vänsterkant på bild.

0

Irene A

26 mar 2007 kl. 07:50

Helt klart en kamera som ger bra bilder. Sen behöver den förstås en fotograf som kan utnyttja det också, och det har den ju…

Tickan på bilden är
vedticka, Phellinus viticola
eller
granticka, Phellinus chrysoloma.

0

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 08:53

Tackar , tackar, Irene.

Vad beträffar fotografen är jag under inlärning.Ibland har jag ett jädrans problen med ljuset när jag är inne i mörka skogen. Kommer väl på hur detta ska tacklas så småningom.
Tack för svampnamnen.

0

"Trumpeterna"

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 09:01

Heter Bägarlav, de växer ofta i mossan på stenar o berg. Men åxå på gammal ved.Kryp ner på marken ska du se att ny närld öppnar sig.
Ha det soligt idag.

Röd variant Korsenilllav

0

Trumpeterna

Lena M

26 mar 2007 kl. 09:06

Vilka härliga bilder Tina !
Nu väntar utelivet, åtminstone den här veckan, sedan får vi se.

0

Trumpeterna

Evus

26 mar 2007 kl. 11:00

Jätte härliga bilder!
Jo, när jag tänkte efter så kom jag i håg att jag ju sett sådana förr. Men jag visste inte vad dom hette.
Ha en skön dag i vårsolens glans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone