0 392 visningar

9 svar

Vad är detta?

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 21:29

Ser ut som om någon kletat ut lite tjära på en torr gran, Ca 3 cm brett.
Bild 2 är väl Zonticka som fått lite intensiv färg?

0

gunhild

25 mar 2007 kl. 21:43

Det du tror är zonticka är det verkligen en ticka hur ser den ut på undersidan?

0

Eva

25 mar 2007 kl. 21:47

Nr 2 Ser mera ut som sammetsskinn

0

Irene A

25 mar 2007 kl. 21:54

Den första är nog svartkrös/svartplätt, Exidia pithya.

0

Tina Nordberg

25 mar 2007 kl. 22:06

Undersidan var ljusgul med porer.
Tg en jättedålig bild som jag slängde. De växte på stock ochlåg delvis under vatten i ett kärr.

0

Eva

26 mar 2007 kl. 09:19

Tror det är sammetsskinn på nr 2 samt 2:1

0

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 09:26

Nu har jag kollat på Sammetsskinn.
Ni har nog så rätt så. Vilken tur att jag har er och detta forum. Vilket temawork, jag fotar ni artbestämmer.
Tack för hjälpen.

0

Hans v E

26 mar 2007 kl. 09:45

Det hade alltså inte porer!?

0

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 10:16

Nu satte du mig på pottkanten Hans.I skogen utan glasögon såg jag nada.Bilden från undersidan blev dålig, tyckte det var porer.
Då blir det problem, om ovansidan är Sammetsskinn.Det var nog inga porer.Ska jag ta på hjälpögonen och gå dit igen? Bara 3 km.

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:51

Svartkrös har jag sett på gamla sjuka granar.

Dock tror jag att det rör sig om äkta tjära på vissa gamla utrangerade telestolpar, men man måste nog ta luktprov för att vara bergsäker!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone