0 316 visningar

14 svar

Vinterminnen

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 13:04

I det här vädret blir man ju alldeles vild. Jag tycker vintern redan känns avlägsen. Aldrig tidigare har jag i mars månad:
-Grillat och ätit ute barärmad.
-Joggat i kortbyxor.
-Suttit på gräsmattan direkt på gräset.
-Gått överallt i “min” skog i lågskor.
-Sett de första vårblommorna utblommade
-Blickat tillbaka på vinterbilderna och tänkt: det där var som igår.

Detta är ett minne blott.

0

Eva

26 mar 2007 kl. 15:56

Snart kanske vi får ta fram vinterbilder att svalka oss med

0

Tina Nordberg

26 mar 2007 kl. 16:15

Ja, verkligen vi har nu 15, 5 gr iskuggan.

0

Bo i Örebro

26 mar 2007 kl. 16:41

Idag kom den utlovade vårvärmen i alla fall!

+12 hos mig i morse.

I helgen orkade den inte över 5-strecket trots bättre prognoser.

Det var i alla fall en härlig lördag här, då det vid 14.00 tiden sprack upp och solen faktiskt värmde lite i snålblåsten.

Inga svampfynd tyvärr förutom övervintrade röksvampskal och några torra tickor på murkna alstammar.

Däremot första blåsippan (1st) och massor av snödroppar! Helt vitt i vissa trädgårdar och i dikeskanterna tussilago!

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 17:01

Här är det också kalasväder men inte en murkla, i alla fall inte där jag var!

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:07

Det är nog bäst att avvakta med murkelsökning ett par veckor till då.

I lördags hittade jag inte nån svamp förutom gamla torra tickor och röksvampar från fjolåret.

Men väl en fotograf i skogen och vi fann t ex. denna som jag tycker minner om vintern!

Fin va?

foto: Jan Nirving

0

till cickiT

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:11

Förmådde tyvärr inte fotografen att ta nån bild på de gamla askarna i herrgårdsallén, men jag kanske återkommer om det blir nån sån bild.
På de fallna stammarna växte i alla fall vinterskivling i vintras!

Har du fotat “din” askallé ännu?

nyfiken!

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 17:12

Hittade du den i skogen???? Övergiven kälke, han måste ha fått punktering!

0

till cickiT

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 17:14

Kameran ligger på laddning, ska fota både askar och byggnader åt dig i morgon.

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:17

Den fanns utanför en gammal lada. Förmodligen har man städat ladan och av nån anledning ställt ut denna.

Den såg både mycket gammal ut i designen, men var så otroligt välbevarad så att själva korgen gjorde intryck av att vara sprillans ny.

Hoppas markägaren oxå ser dess värde och tar in den i ladan eller skänker den till något museum el. dyl.

Det finns så otroligt fina välbevarade “antika” föremål gömda i gamla lador.
Så länge taken inte läcker står de förhoppningsvis säkert därinne.

0

till cickiT

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:20

Oj, man bockar och tackar på förhand!

Ska kolla lite på nätet om det möjligen finns bilder från herrgården där jag var i lördags.

Där finns bl a. enorma askar och ekar, varav en ihålig som btunniot, men som fortfarande har ett toppskott som lever och grönskar vår efter vår.
Fantastiskt med sega gamla träd, tycker jag. Och intressanta svampar på och invid dem oxå!

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:26

Fann en bild på huvudbyggnaden där man ser lite av den ask- och almallé som leder upp över gårdens privata tomt.
En alm är till och med lagad med tegel och cement! Tror inte det hjälper mycket men ser kul ut som kuriosa!
Det finns alléer även på andra ställen som man kan komma närmare och studera de enorma gamla stammarna.

foto från hemsida om gårdar i Nerike

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:39

Rakt över sjön ligger en annan stor gård.
Där finns oxå fina beteshagar men tyvärr har jag inte lika god koll på vare sig trän eller svamp i dessa.

Kolla in hagarnas invånare så kanske ni förstår varför.
Dock finns det granskog med bl a trattkantarell, blodriska och taggsvampar inom kort avstånd och där huserar “bara” vildsvin!

bild från hemsida om Myrö gård

0

cicki T Belgien

26 mar 2007 kl. 17:41

Wao, när kan man flytta in?

0

Bo E

26 mar 2007 kl. 17:46

På Hjälmarsberg bor en privatperson som heter Carlsson.

På Myrö bor adelssläkten Kalling.
De bedriver djurhållning och har jaktmarker och en gårdsbutik
“Myrö Kött & Vilt” där jag hade ett kul höstminne med älgkon som sprang åt samma håll som skylten pekade.

Rakt till köttbutiken, alltså!

Hoppas hon insåg misstaget ocj inte hamnade i kyldisken!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone