Jag tycker att stenmurklan är en matsvamp som bör behanlas med repekt och avkokas eller torkas enligt anvisning.
Håller med klas j att det finns anledning att jämföra med rökning som ju oxå är cancerrisk.
En middag med murkelsås en gång per år föredrar i alla fall jag framför att kedjeröka genmanipulerade tobakspinnar varje dag!
jag skall ta det en gång till.Jag vr på en giftträff i Uppsala, där fanns folk från livsmedelsverket. Först skall vi göra klart att man måste långtidstorka alt. koka av dem för att bli av med det farliga giftet (riktigt allt blir man inte av med, men de flesta blir inte sjuka av att äta murklorna) Kvar är de “farliga canserogena ämmnena” jag frågade livsmedelsverket om det var farligare att äta ett mål murklor i veckan, än att röka 2 cigaretter om dagen eller att altid vistas i sthlmsluften. Då berättade dom att så farliga är dom inte, och vem utom norrlänningar hittar så många murklor att det räcker till ett mål i veckan som var den tillåtna dosen. Du gör som du vill, jag fortsätter att äta
en annan grej som kanske inte alla tänker på är att det finns en Blek Stenmurkla (den behöver inte vara blekare än stenmurklan, jag tycker att det enda säkra sättet att silja dem åt är i mikroskop, stemmurklan har 2 droppar i sporen, den bleka har 3 st) Blek stenmurkla innehåller inga gifter, den har inte heller samma fina smak som stenmurkla, och eftersom dom är så otroligt lika bör man behandla dem som stenmurklor.
Det där med 1 mål i veckan är inget gudsord, vi har olika kroppar allihopa , men det bör gälla för de flesta
du röker väl inte ??
kanske kan det vara att stenmurklan blir extra farlig av den additiva effekten av inhalerad cigarettrök.
jag kommer i håg det glada 80 talet då varje krögare med självaktning tillsatte lite fin terrarie sand till de avkokta och torkade murklorna i såsen för att få fram den äkta känslan av lite sandknas mellan tänderna !
Jag torkar mina i svamptork.
När de sen ska användas så kokar jag av dem i 5 minuter i rikligt med vatten.
Änvänder jag färska så kokar jag 2x 5 minuter.
Murklor finns oftast på sandig mark gärna med tall. Kalhyggen, rotvältor och på andra sätt störd mark t ex hjulspår brukar också vara bra.
om man skall torka i svamptork så skall det inte vara värme på.
Torka murklor i rumstemperatur tills de blir torra, jag använder en fläkt till en gammal dammsugare att blåsa med, murklorna ligger på en olla, sedan skall murklorna ligga luftigt i 2 - 3 månader. när jag använder torkade murklor så blötlägger jag och tillagar svampen utan avkok.
vid avkokning 2 ggr i sjudande/kokande, mycket vatten i 5 min/ggr
Jag tycker att jag får mera smak på murklorna vid torkning.
vid tillagning mycket matfett med lite lök i , murklornas smak är fettlöslig, och enligt kockar jag snackat med höjer den lilla löksmaken
Jag har slutat äta stenmurklor. Dom är ju faktiskt giftiga! Jag har en svägerska som blir illamående bara av att ha dem i bilen.
Skulle inte som klas rekommendera torkning i rumstemperatur, åtminstone inte i bostaden.
Det finns så många andra matsvampar. och det smakar (nästan) lika bra med torkad sandsopp.
Jag plockar ändå åt några bekanta som “absolut vill ha dem för att dom ätit dom i alla år”. Jag har också plockat och sålt till restauranger tidigare.
På svampkurser och utflykter brukar jag avråda från stenmurklor, sen får ju var och en göra som den vill.
visst skall man ha respekt för giftet i stenmurkla och det är knappast förvånade om man bli illamående av att köra runt med dem öppet i bilen.
bästa och miljövänligaste sättet att torka stenmurklor är väl helt enkelt att lägga ut dem i solen, om den visar sig !
gunhild, jag tycker du skall fortsätta att sprida ditt budskap om att stenmurklan är giftig och skall ratas ! mycket bra faktiskt, så blir där ju fler till oss andra som vet bättre !
Ett tips är att lägga dem på tork i ett torrt uthus eller på vinden om ni har tillgång till sådan.
Torrt och varmt ska det vara, eller som per d föreslår, soltorka dem.
Sen bör de väl eftertorka / förvaras torrt och svalt.
Har oxå hört att det ej är lämpligt att torka dem direkt i bostaden.
Annars tackar jag för klas tips!
Jag ser fram emot att äta fjolårets vältorkade nu snart innan det blir dax för nya!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.