0 673 visningar

30 svar

Godaste svampen?

Morgan

27 mar 2007 kl. 11:18

Vilken svamp tycker ni är godast?

Själv slår jag ett slag för Svart trumpetsvamp, Rödgul dito och Kantareller.

Uppkommlingar är Goliatmusseron (som jag dock ej smakat färsk) och blomkålssvamp

0

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 11:44

Jätte svårt att välja en, då många svampar har så olika betydelse i olika rätter.
- Torkad Sandsopp till såser.
- Trattkantareller till soppa.
- Karljohan att frossa i.
- Blomkålssvamp vid lyxiga
  tillfällen.
- Peppar/skogsriskor i sallad
  vid picknick.
- Goliaten väntar jag på än.

0

Morgan

27 mar 2007 kl. 11:48

Visst ja! Jag glömde ju sopparna.
Mmmm Tina, det är nästan omöjligt att avgöra =)

0

Eva i Piteå

27 mar 2007 kl. 14:44

Jag håller med om vad som tidigare sagts om att det är svårt eller omöjligt att endast välja ut en svamp som är den godaste.

Skickar en bild så får ni se vilka svampar jag föredrar, men nu kom jag på att jag glömde bort den supergoda SILLKREMLAN.

Den svamp som jag inte klarar mig utan är nog ändå trattkantarellen, den tycker jag är supergod.

0

Maric

27 mar 2007 kl. 15:34

Måste nog säga att pepparriskan inte går av för hackor *mums* :-)

0

Maya K. I.

27 mar 2007 kl. 15:34

Oh, guuuuud så läckert. Får ont i själen, längtar såååå till svampsäsongen.

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 15:36

Instämmer - det finns inte EN godaste svamp - men många goda!

Sen är det ju varierande tillgång oxå!

De goda jag brukar hitta regelbundet är i alla fall:

kantarell, trattkantarell, blek och rödgul taggsvamp
passar att blanda och går bra med de flesta kötträtter

kantkremla och andra milda kremlor
använder jag mest som blandsvamp

Karl - Jophan och strävsopparna
använder jag både i blandningar samt som torkade
Karl-Johan vinner på att torka tycker jag

Nejlikbroskskivling - en favorit som smörstekt, helst bara den. Kan växa ymnigt i halvcirklar i gräsmark

Mandelriska - finfin till fiskrätter och i såser till fisk, grytor med havets läckerheter mm

Rimskivlingen - en ny favorit som går till ordentligt vissa år

Svavelticka - “chicken of the woods” har kommit starkt under 2005-06, god stekt som “kycklingfilé!

Blomkålsvamp - god friterad (Michael K har fint recept) eller wokad i asiatiska rätter

Korallticka - använd som blomkålsvamp (funkar dock ej att fritera, blir en stor smet av alltihop!) eller stek som tillbehör till kött

Andra goda svampar som jag hittar i sällsyntare fall är
stenmurkla - torka och njut i såser vid högtidliga tillfällen
svart trumpetsvamp - torkad i såser mums, även god som stekt direkt

Letat förgäves efter
goliatmusseron
stolt fjällskivling
hoppas på dem inför 2007 oxå!

Glad svampvår på er allihop!

0

Vackert.......

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 16:15

bild arrangemang Eva i Pite.

0

Bo Reyer

27 mar 2007 kl. 17:55

Utan minsta tvekan blomkålssvamp tätt följd av rimskivling.

0

cicki T Belgien

27 mar 2007 kl. 18:04

Panerad fjällskivling är en klar favorit!

0

gunhild

27 mar 2007 kl. 18:09

Helt klart sillkremlan stuvad till fisk. Jag har förresten varit på havet och pimplat sik i dag. Kanonväder, och vi har haft rekordvarmt (14 grader plus)i Umeå i dag.

0

Lena M

27 mar 2007 kl. 18:10

Ja, jag säger som andra, inte lätt att utvärdera en.
Men karl-Johan har alltid stått högt i kurs hos mig
, liksom stolt fjällskivlig. Hur det går med den den här säsongen är ovisst för nu har de huggit ur / röjt där.
Blomkålssvampen som var ny för mig -06 har jag för liten erfarenhet av, hittat en ex. och presis när jag skulle avnjuta den kom främmande, så det blev lite till var och en, så kan det gå !

0

Grethe F

27 mar 2007 kl. 18:11

Har du provat att panera KJ det är också godt

0

cicki T Belgien

27 mar 2007 kl. 18:17

nej har inte provat panerad KJ måste testa så fort jag hittar en och det lär väl dröja :(

0

Grethe F

27 mar 2007 kl. 18:23

Det är såååååååååå godt prova också blektaggsvamp men jag tyckar KJ slår dom alla i smak panerad

0

cicki T Belgien

27 mar 2007 kl. 18:26

Sluta Grethe! Jag blir sååååå sugen och inte en endaste liten KJ inom skotthåll!

0

Grethe F

27 mar 2007 kl. 18:28

Jag längtar så till dom kommer svamperna jag brukar säga att jag vegeterar hela tiden fram til första svamp fast jag målar på vintern

0

Lena c

27 mar 2007 kl. 20:10

Rödgul trumpetsvamp hör till en av mina favoriter. Mycket god i stuvning tycker jag.

0

Affe Nv Skåne

27 mar 2007 kl. 20:15

Tjusigt jobb med bilderna Eva.

Många favoritsvampar finns det, och fler blir det säkert ju fler man lär sig.

Tycker nog att det är nästintill omöjligt att peka ut någon som extraordinär….

0

Eva i Piteå

27 mar 2007 kl. 21:43

Tack Affe och Tina. På det här sättet pysslar jag med svamp under vintertid.
Älskar att jobba i photoshop och då blir det naturligtvis mestadels svampbilder jag leker med.

Här får ni en på mig i svampskogen.

0

BaWa

27 mar 2007 kl. 21:48

Vilken läcker bild!! Kul!!

0

Affe Nv Skåne

27 mar 2007 kl. 22:03

Trevligt!!!

Håller förresten på att glufsa i mej skaldemans bok nu, mellan “flyttevarven”....

0

Eva i Piteå

27 mar 2007 kl. 22:08

Men Affe - då måste tala om vad du tycker om boken. Visst är den underbar - man förflyttas verkligen ut i skogen bland alla härliga svampar.

0

Bo Johnsson

27 mar 2007 kl. 22:08

senast åt jag Svart trumpetsvamp!, som också är min favorit

0

BaWa

27 mar 2007 kl. 22:22

Jag tycker om de allra flesta ätbara svampar, det varierar vad man ska ha dem till och hur stor del de har i maträtten. En svamp som ingen har nämnt men som jag tycker var en fantastiskt god smakupplevelse är mångkransad spindelskivling. Är det så få som provat den?

0

gunhild

27 mar 2007 kl. 23:01

Hur brukar ni tillreda svamp som ska ätas till fisk? Sillkremla är ju så god stuvad med dill till fisk ex. sån som jag fått på havet i dag, satt i solen och pimplade.

0

Eva K

28 mar 2007 kl. 08:16

Jag tycker Frostvaxingen är den godaste svamp jag ätit, stekt i smör. Med den tillagningen slår den nog alla andra svampar jag smakat hitills. Tack till svampguiden för den upptäckten! Nu ser jag fram emot Blomkålssvampen och Goliatmusseronen och Mandelkremla. De får bli årets utmaning.

Rökt sik är ju annars väldigt gott.. (Gunhild)

0

Bo E

28 mar 2007 kl. 16:37

BaWa:
Vågade smaka den mångkransda först denna säsong.
Har stor respekt för släktet spindelskivlingar, men med hjälp av guiden och upprepade fynd under björk hade jag som sagt nöjet att avnjuta den i höstas. Bra matsvamp, men har tyvärr inte hittat såna mängder att jag tog med den i listan ovan.
Nu vet jag att jag vågar äta den och kanske då även håller ögonen mer öppna för att hitta den.

gunhild:
Till fisk brukar jag med fördel använda mandelriska som smörstekt, stuvad eller som ingrediens i fiskgrytor.
Sillkremlan åt jag som barn, men har tyvärr inte hittat den nu. Skulle gärna prova att dillstuva den i så fall.

0

Godaste svampen? Gunhild

BaWa

28 mar 2007 kl. 18:28

Till sik tycker jag att något så enkelt som gräddstuvade trattkantareller är bland det godaste.

0

Goliat godast!

Anders

28 mar 2007 kl. 21:53

Goliatmusseron står i en klass för sig! Ni som inte provat måste prova om tillfälle ges.

0

tryffel

Susanne Nö Skåne

28 mar 2007 kl. 22:12

Jag gillar ju smaken av tryffel.Nu påstår jag ju inte att jag plockat den själv utan köpt dyrt i pyttesmå glasburkar.Är det nån här som hittat tryffel?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone