Jätte svårt att välja en, då många svampar har så olika betydelse i olika rätter.
- Torkad Sandsopp till såser.
- Trattkantareller till soppa.
- Karljohan att frossa i.
- Blomkålssvamp vid lyxiga
tillfällen.
- Peppar/skogsriskor i sallad
vid picknick.
- Goliaten väntar jag på än.
Jag håller med om vad som tidigare sagts om att det är svårt eller omöjligt att endast välja ut en svamp som är den godaste.
Skickar en bild så får ni se vilka svampar jag föredrar, men nu kom jag på att jag glömde bort den supergoda SILLKREMLAN.
Den svamp som jag inte klarar mig utan är nog ändå trattkantarellen, den tycker jag är supergod.
Instämmer - det finns inte EN godaste svamp - men många goda!
Sen är det ju varierande tillgång oxå!
De goda jag brukar hitta regelbundet är i alla fall:
kantarell, trattkantarell, blek och rödgul taggsvamp
passar att blanda och går bra med de flesta kötträtter
kantkremla och andra milda kremlor
använder jag mest som blandsvamp
Karl - Jophan och strävsopparna
använder jag både i blandningar samt som torkade
Karl-Johan vinner på att torka tycker jag
Nejlikbroskskivling - en favorit som smörstekt, helst bara den. Kan växa ymnigt i halvcirklar i gräsmark
Mandelriska - finfin till fiskrätter och i såser till fisk, grytor med havets läckerheter mm
Rimskivlingen - en ny favorit som går till ordentligt vissa år
Svavelticka - “chicken of the woods” har kommit starkt under 2005-06, god stekt som “kycklingfilé!
Blomkålsvamp - god friterad (Michael K har fint recept) eller wokad i asiatiska rätter
Korallticka - använd som blomkålsvamp (funkar dock ej att fritera, blir en stor smet av alltihop!) eller stek som tillbehör till kött
Andra goda svampar som jag hittar i sällsyntare fall är
stenmurkla - torka och njut i såser vid högtidliga tillfällen
svart trumpetsvamp - torkad i såser mums, även god som stekt direkt
Letat förgäves efter
goliatmusseron
stolt fjällskivling
hoppas på dem inför 2007 oxå!
Glad svampvår på er allihop!
Ja, jag säger som andra, inte lätt att utvärdera en.
Men karl-Johan har alltid stått högt i kurs hos mig
, liksom stolt fjällskivlig. Hur det går med den den här säsongen är ovisst för nu har de huggit ur / röjt där.
Blomkålssvampen som var ny för mig -06 har jag för liten erfarenhet av, hittat en ex. och presis när jag skulle avnjuta den kom främmande, så det blev lite till var och en, så kan det gå !
Jag tycker Frostvaxingen är den godaste svamp jag ätit, stekt i smör. Med den tillagningen slår den nog alla andra svampar jag smakat hitills. Tack till svampguiden för den upptäckten! Nu ser jag fram emot Blomkålssvampen och Goliatmusseronen och Mandelkremla. De får bli årets utmaning.
Rökt sik är ju annars väldigt gott.. (Gunhild)
BaWa:
Vågade smaka den mångkransda först denna säsong.
Har stor respekt för släktet spindelskivlingar, men med hjälp av guiden och upprepade fynd under björk hade jag som sagt nöjet att avnjuta den i höstas. Bra matsvamp, men har tyvärr inte hittat såna mängder att jag tog med den i listan ovan.
Nu vet jag att jag vågar äta den och kanske då även håller ögonen mer öppna för att hitta den.
gunhild:
Till fisk brukar jag med fördel använda mandelriska som smörstekt, stuvad eller som ingrediens i fiskgrytor.
Sillkremlan åt jag som barn, men har tyvärr inte hittat den nu. Skulle gärna prova att dillstuva den i så fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.