0 409 visningar

16 svar

Ingen vanlig kantarell

Ingemar

27 mar 2007 kl. 13:31

Jag brukar inte plocka kantareller men så hittade jag den här i september förra året. Det var bara en fruktkropp och växte vad man kan kalla för bokskog. Storleken på hatten ca 4-5 cm och foten 3 cm upp till åsarna. Det skulle vara intressant att höra vad ni säger om den, kantarellen är ju ganska….orange.

0

Bengt Sandh

27 mar 2007 kl. 13:39

Hej Ingemar!

Härligt att se en aptitretare i form av en kantarell, för visst är det en sådan!

0

Irene A

27 mar 2007 kl. 13:44

Vilket fint fynd!

Jämför med databasens orange kantarell:
http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_friesii

0

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 13:55

Kan du motstå att mumsa i dig dessa Ingemar?

0

Maya K. I.

27 mar 2007 kl. 14:28

Skulle aldrig kunna gå förbi kantareller utan att plocka dom. Vilka svampar plockar du, gillar du inte kantareller eller tycker du dom är så vackra där dom står så dom får stå kvar?

0

Ingemar

27 mar 2007 kl. 15:37

Irene, jovisst har jag jämfört och det ser så ut men eftersom den är - vad jag förstår - så sällsynt vågar jag inte själv säga att det är en orange kantarell. Inte utan att få medhåll från nån mer kunnig. Jag tolkar det som du håller med? Snälla :)
Tina och Maya, jag har inga som helst problem att lämna svamparna bakom mig. Man måste ju vara generös mot andra svampintresserade ;)
Det klart, alla svampar får inte vara i fred, enstaka stensoppar kan få besöka mitt kök. I sällskap med lite pasta och god sås så trivs de rätt bra. Nästa år tänkte jag testa finluden stensopp om det blir av. Några mer intressanta arter åker till arkivet. Kameran använder jag däremot ganska flitigt, inte minst för att komma ihåg hur de ser ut. Jag är mer intresserad av att försöka lära mig mer om svamp och hitta arterna.

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 15:41

Grattis!
Jag tror att du hittat den ovanliga orange kantarellen, styrkt av Irenes utlåtande tycker jag mig se att ditt fynd har ljusare åsar på undersidan, tydligare orangefärg på hatten samt en något sprödare och vaxigare konsistens än “vanlig” kantarell!

0

Maya K: I:

27 mar 2007 kl. 15:50

Jaa, vi är ju alla olika, tur är väl det. Det är ju snällt av dig att tänka på andra svampplockare, det gör då INTE jag. Istället plockar jag så mycket jag orkar bära, men jag ger bort mycket svamp, så lite snäll är nog jag också.

0

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 16:10

Visa mer av dina bilder Ingemar.

0

Ingemar

27 mar 2007 kl. 16:33

Ok Tina, bara för dig då ;)
http://www.haxringen.se/backgnd.php
Har ett antal tusen till känns det som men de är inte i “visningsskick”.

0

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 16:40

Vadå visningsskick, det ordet kan jag knappt stava till.
Vi är nyfikna på alla bilder.
Tack för bilderna hoppas ingen har tjuvtittat ; )

0

Lena M

27 mar 2007 kl. 16:45

Jasså, den är så ovanlig då grattar jag dig till fyndet.

0

Göran H

30 mar 2007 kl. 23:02

Bo E, vad skönt att du i snacket var tvungen att förtydliga dig. Där dök upp ett “vanlig kantarell”.
Sitt still i soffan Bengt S, det är bara en tidsfråga innan “gul kantarell” blir accepterat. Se verkligheten an.

0

Bengt Sandh

30 mar 2007 kl. 23:08

Göran, jag tror att begreppet “gul kantarell” redan är accepterat i folkmun men det dröjer nog ett tag innan vetenskapen nickar bifall.

0

Göran H

30 mar 2007 kl. 23:16

Vadå sjuk?? Snabb som en kobra i svaret. :-)

0

per d

31 mar 2007 kl. 07:59

göran h är du den samme göran h som kallar andra här för paranoid hydra och pisskalle ???

0

Vanlig kantarell?

Fredrik Sebelius

31 mar 2007 kl. 09:17

Jag hittade ett antal just med detta utseende förra året i skåne. Jag trodde att kantarellerna var vattenskade. De var nämligen lite sladdriga. Jag har för mig att de blir så om de står i vatten länge.???
Fredrik S

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone