0 406 visningar

19 svar

mini mini

Lena M

27 mar 2007 kl. 14:11

är denna som ser ut som en brödkorgsvamp ??? En ½ cm kanske med 7-8 frön inuti och de växte på en grindstolpe. Är det någon form av brödkorgsart ?
Och de här på en murken gammal al ser nästan ut som en murkla men vad heter de ?

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 15:47

Finns det nåt som heter “blek brödkorgsvamp” i så fall?

Den andra gissar jag brunkrös.

0

Ingemar

27 mar 2007 kl. 15:55

Det är ingen närbild precis Lena, men det är inte mycket att välja på, Gul brödkorgsvamp är namnet och de här är från förra året. Gul antagligen för att den har en gul “mössa” på sig som faller bort. Växer t ex på ved eller ormbunkar. Förutom den så finns det strimmig och blygrå brödkorgsvamp.
Den andra bilden ser ut som en gelésvamp.
Har du förresten fått tag i nån Lackticka än?

0

klas jaederfeldt

27 mar 2007 kl. 16:02

gen heter enligt namnlistan Brödkorgssvamp (inget gul)
de andra arterna heter Blygrå brödkorgsv. och Strimmig brödkorgsv.

0

Bo E

27 mar 2007 kl. 16:09

då är det strimmig jag tänker på, för den var verkligen strimmig och mörkare brun, inte blek eller gul!

visste inte ens att det fanns fler än den!

tack klas!

hur var det med brunkrös?
Rätt eller fel?

0

Lena M

27 mar 2007 kl. 16:36

Ingemar, visst var det en närbild och jag tog fyra stycke,  men ingen blev bra. Ingen lackticka i sikte ännu, det är den jag spanar efter och en lysticka, skam den som ger sig.

0

Ingemar

27 mar 2007 kl. 16:40

Klas, har de bytt namn nu eller…? Jag går efter Ekologisk Katalog
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svsok.asp?metod=1&art=crucibulum

0

Ingemar

27 mar 2007 kl. 16:50

Jag ska se vad jag kan göra till sommaren Lena. Kommer de som de ska till midsommar kanske du kan få ett paket. Vi pratade om dem förra året om jag minns rätt.

0

Lena M

27 mar 2007 kl. 16:56

Då håller jag tummarna!
Har liksom fått den på hjärnan sen jag såg den på en svamputställning för många år sedan. Och då sa jag, ååå, den vill jag ha som brosch, så du hör hör, inga dyra vanor här inte.

0

ingemar

klas jaederfeldt

27 mar 2007 kl. 17:45

jag visste inte att det stod så där , jag kollade svenska svampnamn där det bara står Brödkorgssvamp, vet inte vad som farit i Halligbäck att han ändrat till gul.Först hade man bara en Brödkorgssvamp, sedan måste ma skilja ut den strimmiga och den blygråa. jag vet inte vem man skall rätta sig efter, men jag tycker tillmälet gul på brödkorgssvampen är lika larvigt som på kantarell

0

ingemar

Lena M

27 mar 2007 kl. 18:13

Men det är en brödkorgsvamp , vad den än heter ?
Liten och jättesöt.

0

ingemar

Bo E

27 mar 2007 kl. 18:16

betydligt ljusare än de jag fann på ek i höstas, men gul? snarare blek?

0

kröset

Irene A

28 mar 2007 kl. 09:39

Mitt tips är broskkrös (Exidia cartilaginea), ganska enkelt att skilja från brunkrös på konsistensen, förutsatt att de är färska. Broskkröset är broskartat och elastiskt när man klämmer på det. Brunkröset är lättare att göra mos av - och brukar vara flikigare också.

0

kröset

Lena M

28 mar 2007 kl. 09:50

Ja då tror jag på broskkrös, tack.

0

klas

Irene A

28 mar 2007 kl. 10:07

Det här visar väl ganska tydligt hur fånigt det är att komma med påpekanden om vad som är rätt eller fel när det gäller svenska svampnamn - och att man bör acceptera att alla ska få ha åsikter om dem, eller hur?

Min åsikt är att om det finns mer än en art av brödkorgssvamp, så ska alla ha egna namn så att man vet vilken art man talar om. Beteckningen “brödkorgssvamp” duger om man inte vet eller bryr sig om vilken art det gäller.

För övrigt är epitetet “gul” inte ett tillmäle.

0

ingemar

Ingemar

28 mar 2007 kl. 10:55

Jag ger mig inte i några namnstrider utan tycker det är lättast att följa Ekoligisk katalog. Att det blir nåt avsteg i vardagen, den smällen kan jag ta.
Sedan får de gärna uppdatera databasen lite oftare och ta in arter som saknas.

0

klas jaederfeldt

28 mar 2007 kl. 10:58

ekologisk katalog är en nyare publ, än svenska svampnamn, men jag vet inte vilken man skall rätta sig efter

0

Irene A

28 mar 2007 kl. 11:12

Det har talats om att det snart ska ges ut en ny “Svenska svampnamn”. Jag vet inte varför, men jag kan föreställa mig att det har att göra med bristen på uppdateringar i ekologiska katalogen. Det har gått många år nu utan att det har hänt något där.

0

Ingemar

28 mar 2007 kl. 11:46

Det vore kanske på tiden. Ekologiska ser inte ut att uppdaterats på sju år (nätet) och “Svenska svampnamn” ser ut att vara betydligt äldre (80-talet?).
Det skulle underlätta att, åtminstone här i Sverige hade *ett* officiellt svenskt svampnamn per art.

0

Irene A

29 mar 2007 kl. 08:34

Det har skrivits en hel del artiklar och getts ut flera svenska böcker med nya arter som inte finns i ekologiska katalogen. Vissa svenska namn har skapats efter samråd med namnkommittén, andra inte.

Jag tycker också att det är hög tid att det kommer en officiell namnlista, eftersom det nu anges olika hemsnickrade namn i olika böcker på en del arter.

Jag har trott att det var i ekologiska katalogen som de nya svenska svampnamnen skulle publiceras i fortsättningen, men arbetet med den tycks ha MYCKET låg prioritet (därmed också med Artportalens databas).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone