0 455 visningar

23 svar

ormar

Lena M

28 mar 2007 kl. 08:47

är inte att leka med. Själv tycker jag att de är farcinerande, men blir man biten i en åder ex.vis kan det gå illa.
Min bror gick barfota i gräset, olyckan var framme och det blev allegichock och intensiven.
Men då skall man ha otur, de ringlar snabbt iväg om de hinner och så är de fridlysta, tänk på det.

0

Lena M

28 mar 2007 kl. 08:49

inlägget skulle till ” längtar till ”  Maric:s

0

Maric

28 mar 2007 kl. 08:49

Samma sak hände mig när jag var ca 6 år.
Sprang barfote i högt gräs och blev biten.
Jag kunde inte gå på en vecka.

0

ormar på rymmen

Constrictor

28 mar 2007 kl. 09:03

I Kalix är en boaorm på rymmen ute i vårvädret.2 meter lång , ljusare på undersidan…. om nu nån vill vända på den - som polisen uttryckte det!

0

Tina Nordberg

28 mar 2007 kl. 09:05

Man får väl passa på o kolla när den solar magen ; )

0

Ingemar

28 mar 2007 kl. 11:10

För några år sedan när jag skulle klättra upp för en bergsida höll jag på att lägga handen på den här gynnaren (bilden). Nu var det enda stället att ta sig upp annars hade jag fått gå alldeles för långt. Det blev att försiktigt (så den inte skadade sig) lyfta bort den med en pinne.

Ser ni ögat?

0

Elisabeth

28 mar 2007 kl. 18:20

Orörd natur när det finns mycket ormar, samma plats varje dag och tidpunkt 27 juli 2005.
Förra året fanns det inga.
Vi har gott om rovfågel.

Alla är huggormar pupillen är som ett streck!

0

cicki T Belgien

28 mar 2007 kl. 18:43

Isch! Har lärt mig i varje fall att man ska “klampa” när man går, då försvinner dom.

0

Evus

28 mar 2007 kl. 19:01

Huvannemej!

Ja klampa och ha gummistövlar!

0

hanzzon

28 mar 2007 kl. 19:21

hej elisabeth.
fina bilder. det var länge sedan jag hittade fler på en och samma plats. mycket fina.  :)
kan det vara så att fröken elisabeth råkade gå lite för nära inpå? ser ut som om de flyr på andra bilden.  :)
mvh

0

Lena C

28 mar 2007 kl. 19:42

Ser ut att vara tre honor och en hane. Har bara sett så där många ormar samtidigt en gång. Det var många år sedan.

0

Elisabeth

28 mar 2007 kl. 21:59

Två år i rad var de på samma ställe och ökade i antal för att helt försvinna.
Varje dag när solen var på rätt sida vägen så fanns de där i en månad ungefär.Jag vet att det är gott om sork och grodor i diket som är framför stenmuren.
Jag tycker också att ormar är äckliga men jag blev mindre rädd av att studera dem.

Värre är det med lösspringande hundar som lätt blir bitna.
Jag har varit med om det vid två tillfällen och första gången höll hunden på att kvävas för att orm-bettet tog vid strupen, men hunden överlevde.

0

Maya K. I.

28 mar 2007 kl. 22:28

Jag hade också ormfobi tills jag själv blev huggormsbiten. Fick en stor svullnad på vaden, som värkte och kliade ett par dygn.
Som tur var klarade jag mig bra fastän jag har olika allergier.
Så efter den händelsen är jag inte rädd för ormar längre.

0

snoken

28 mar 2007 kl. 22:33

Lena C, hur ser du att det är tre honor och en hane på bilderna?

0

Johnny

29 mar 2007 kl. 09:25

Hanen är den längst ner på översta bilden, skarpare teckning/ljusare grå än honorna.
Att den svarta är en hona skulle inte jag våga säga.

0

Lena C

29 mar 2007 kl. 14:11

Hanen har ett svart sicksackband på grå botten och honorna ett mörkbrunt sicksackband på brun botten. Den svarta däremot är jag lite osäker på. Man brukar även kunna titta på stjärten om det är en hona eller hane.

0

Eleven

29 mar 2007 kl. 18:05

Full av beundran.
Ni kan ju inte bara svamp.

0

cicki T Belgien

29 mar 2007 kl. 18:11

Är det inte espingarna som är giftigast, ni som vet?

0

cicki T Belgien

29 mar 2007 kl. 18:25

Tack Hisping nu har jag lärt mig att det heter Äsping med Ä! I en annan tråd tipsade jag om ett läkemedel man skulle ha “i fall att” och om man vistades långt bort från vård. Kom inte ihåg namnet, men nu klickade det till. Betapred (substans betametason). Receptbelagt, kolla med doktor/veterinär.

0

Mossning

29 mar 2007 kl. 19:07

Ni har väl inte ä där borta i Belgien.  :)

0

ormar , mossning

cicki T Belgien

29 mar 2007 kl. 19:15

Helt rÄtt mÄn jag har svÄnskt tangÄntbÖrd!

0

tangentbord-cicki T

Karin Z, Västerås

29 mar 2007 kl. 19:27

Vilken tur att du har svenskt tangentbord! Annars skulle du få problem om du avslutade med “med vänlig hälsning”! (om det inte var på fredagkvällen förståss)

0

Karin

Anne-Marie

29 mar 2007 kl. 19:46

Den satt!
Haha!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone