är inte att leka med. Själv tycker jag att de är farcinerande, men blir man biten i en åder ex.vis kan det gå illa.
Min bror gick barfota i gräset, olyckan var framme och det blev allegichock och intensiven.
Men då skall man ha otur, de ringlar snabbt iväg om de hinner och så är de fridlysta, tänk på det.
För några år sedan när jag skulle klättra upp för en bergsida höll jag på att lägga handen på den här gynnaren (bilden). Nu var det enda stället att ta sig upp annars hade jag fått gå alldeles för långt. Det blev att försiktigt (så den inte skadade sig) lyfta bort den med en pinne.
Ser ni ögat?
Två år i rad var de på samma ställe och ökade i antal för att helt försvinna.
Varje dag när solen var på rätt sida vägen så fanns de där i en månad ungefär.Jag vet att det är gott om sork och grodor i diket som är framför stenmuren.
Jag tycker också att ormar är äckliga men jag blev mindre rädd av att studera dem.
Värre är det med lösspringande hundar som lätt blir bitna.
Jag har varit med om det vid två tillfällen och första gången höll hunden på att kvävas för att orm-bettet tog vid strupen, men hunden överlevde.
Tack Hisping nu har jag lärt mig att det heter Äsping med Ä! I en annan tråd tipsade jag om ett läkemedel man skulle ha “i fall att” och om man vistades långt bort från vård. Kom inte ihåg namnet, men nu klickade det till. Betapred (substans betametason). Receptbelagt, kolla med doktor/veterinär.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.