Oj vad det går undan.
Denna vecka har hittills bjudit på:
Nässelfjäril, Påfågelöga, Sorgmantel och Citronfjäril.
Förra veckan kröp våran igelkott upp från vinterbädden under altanen, dår blommar även en(1) blåsippa.
I går morse när jag vaknade satt bofinken i tallen utanför och ropade på tjejfinkar. =)
Ungefär så här ropade han: (tror jag)-Kom, kom, ta mig jag är jättebra på att bygga bo och fixa mat!! -Jag är ett fantastiskt kap, så passa på alla söta bofinkstjejer!!!
Jo kottarna plockar jag för att ha som dränering i stora urnor, krukor istället för lecrakulor.Billigt och miljövänligt.
Och snälla, finns det någon som vet hur jag skall bli av med SORK utan mordiska åtgärder.
Hälften av jordgubbsplantorna är borta, i höstas rök jordärtskockor och morötter.
Har köpt sorkskrämmare som avger ljud med olika intervaller, men inte.
Skall jag i fortsättningen bara kunna odla det som växer ovan jord ? Tacksam för tips !
Jag vet ju inte vad du tänker på med uttrycket “mordiska åtgärder” och om du tycker att det är ok med katt.
Men..jag har i alla fall en katt som älskar att jaga och äta sork. Så det funkar bra.
Ingen sork i trädgården.
Gustaf “klipper” dem direkt.
Jag hittade följande länk på nätet. Men har ingen aning om det fungerar.
Någon sorts sorklök som ska hålla dem borta.
Tack för länken Enelie !
Jo jag har katt men det hjälper inte, har även provat vitlök, häggblommor och nedgrävda flaskor men de är mig övermäktiga.Löken de rekomenderar är Alium tror jag, åtminstone är det vad de säljer i trädgårdsbutiker och de är ju inte billga presis.
Kanske jag skall prova med en skylt där jag skriver
FÖRBJUDET OMRÅDE FÖR SORKAR
Försöka duger !
http://www.sorkfritt.nu är en sida jag precis hittade. Den verkar intressant. Sorklökar som sätts ned 8 meter emellan dem.Ska ringa och höra med dem imorgon.
mvh
Anna-Karin
Du hade ju problem med sorkar.
Jag lyssnade på P1´s trädgårdsprogram förra veckan och den trädgåprdskonsulenten rekommenderade (jag tror att det var) kolsyreis.
Hon berättade också var man kunde få tag på det.
Tyvärr har jag glömt det.
Men du kanske kan lyssna på programmet på webben om du har möjlighet.
Tack Enelie alla tips mottages tacksamt och jag har fått många, men det verkar som om det bara är sorkfällor som gäller och det får bli sista utvägen.
Nu försöker jag med ett illaluktande medel där mn dränker in trasor och stoppar i hålen och så en slags snurra. Får väl se om jag får något av skörden i höst !
Allium, vitlök inblandat i såraderna, vitlökssmet (köps på burk) smetat på petflaskbottnarna innan man “proppar” ingångshålen med dem, kejsarkrona i rabatterna och här och där i landen och trädgårdsslangen med vattensprut (länge)rakt in i hålen. Allt i samband med att landen grävdes om fick sorkarna på flykt i alla fall den säsongen…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.