Jag är rådvill! Klas säger att det inte är giftigare än att röka 2 cigg om dgr (tror jag det var) men samtidigt är de för farliga för att vistas i samma rum som i, eller i samma kupe i bilen! Per D, det är fel att klassa den som matsvamp, men de som väljer att äta den, det är upp till dem, Er! Mindre duktiga person sådana som jag, som hade torkat den i lägenhet pga av ni säger att det är en “matsvamp”, blir lurade på ett sätt! Vem av er tar då ansvaret över att vi inte var tillräckligt kunniga!? Ät den gärna, kanske även jag gör, men klassa den som “giftsvamp” vilket där den är klassad!! Och glöm inte att få med det i Era kommentarer. Man måste veta Mycket för att kunna anrätta svampen!
Som rå är den naturligtvis en giftsvamp, men efter avkok / torkning så kan den ju anrättas som matsvamp.
Eftersom den ju plockas i syfte att beredas och anrättas så skulle jag oxå rapportera den som matsvamp, helt klart.
De jag ev. ej rapporterar som matsvamp är bara såna som jag observerat i naturen men ej plockat i syfte att äta.
Vissa trähårda tickor t ex.
att man kan bli sjuk av att vistas i samma rum /bil som man torkar jättemycket med murklor i är rätt, det är giftet som går ur svampen och klart att man kan bli sjuk av att andas in det, vad som jag sakt enl. livsmedelsverket inte är farligare än två cig. är canserrisken
det rör sig altså om 2 olika ämmnen, dels de som man kan bli förgiftad av och jättesjuk (vet inte om någon dött ännu) när man blivit av med dessa genom torkning eller avkok, är svampen ätlig för de flesta magar, kvar finns iallafall de ämmnen som kan ge cancer, DOM FÖRSVINNER INTE, och det är här som man kan snacka om att risken för kancer är större med 2 cig om dagen än att äta ett mål murklor i veckan
har jag förklarat så du förstår, fråga annars så kan jag skriva mer
man skall alltid vara försiktig med svampar man inte är säker på ! första gången jag fann toppmurklor gjorde jag genast kopplingen till stenmurklor och täckte över dem ordentligt i kombin när vi körde hem så att min då 2 åriga dotter inte skulle påverkas av dem. kollade så upp dem i svampboken när vi kom hem och så var det giftlarmet avblåst.
givetvis skulle jag aldrig få för mig att torka murklor vare sig inomhus eller i svamptork. prövade att torka toppmurklor inomhus och det var ingen god ide…... 100 tals småflugor som kläcktes ur murklorna och fyllde hela huset. enda sättet att bli av med dem var att jaga dem med dammsugaren i luften !!!
I databasen här kan man söka och läsa om murkla och om andra svampar.
Det finns info om både matsvampar och om Giftsvampar o dess gifter.
Mycket bra information att läsa. Sen är det bra att få info live här av kunniga oxå tycker jag.
Detta är en bra site som har mer än ett foum:)
http://svampguiden.com/art/visa/Gyromitra_esculenta
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.