0 699 visningar

7 svar

Nytt på Lönn

Tina Nordberg

28 mar 2007 kl. 20:31

Hittade den här hos andra grannen.
Gammal o torr, men det blir väl alla förr eller senare.

Bild 2 visar undersidan.

0

Irene A

29 mar 2007 kl. 08:04

Min gissning är svedticka.

0

Tickor på Lönn

Irene A

29 mar 2007 kl. 08:11

Jag har försökt erinra mig vilka svamparter jag har sett på lönn, och det är inte många, men desto mer intressanta. Av tickor är det bara lönnticka, andra arter är grentaggsvamp, ringmussling och koralltaggsvamp.

Lönnen är ett udda träd på så sätt att den inte har några mykorrhizasvampar.

Ett försök att lista de vanligaste tickorna på lönn ser ut så här (men noteringarna är få, så efter de fem första anger jag ingen inbördes ordning):

1. lönnticka (överlägset flest)
2. skumticka
3. svedticka
4. platticka
5. hjortticka
fjällticka
borstticka
eldticka
vinterticka
vittagging
rökticka
sidenticka

0

Lena M

29 mar 2007 kl. 08:12

Min första tanken när jag såg bilden var, purpurskinn , bara för den mörka kanten, fel gissat alltså.

0

Tina Nordberg

29 mar 2007 kl. 08:36

Tack Irene och en lista igen, fint.
Jag hittade Ostronmussling på Lönn i vintras.

0

Irene A

29 mar 2007 kl. 08:48

Ja, den bilden minns jag nu. Ostronmusslingen kommer säkert tillbaka fler gånger.

Om jag inte tar alldeles fel är väl Bergslagen det lönntätaste området i landet?

0

Tina Nordberg

29 mar 2007 kl. 09:25

Intressant om Lönntätheten, vet bara att den är vanlig där jag brukar röra mig. Bok däremot finns bara planterad i ett skogsparti som jag känner till i Köping. Där har jag endast en gång tittat efter svamp. Men det är varken gång eller cykelavstånd dit. I år ska åmrådet genomsökas.
I finska skärgården där jag är uppvuxen var det mycket fint att ha en gårdslönn, där man kunde sitta i skuggan o dricka kaffe.
Min morfar kämpade i många år med att plantera men de blev bara kanske 25-30 år.

0

Irene A

29 mar 2007 kl. 12:11

Lönnen är ett sydligt trädslag med en naturlig nordgräns ungefär upp till Värmland, Dalarna och Ångermanland. Där och längre norrut är de ofta planterade som vårdträd, men känsliga för kyla och sårskador.
Längre söderut, från ekens nordgräns som går genom södra Bergslagsområdet, är andelen ek större än den normalt skulle ha varit, om det inte hade funnits en historisk förklaring till det. På 1700-talet var alla ekar statens egendom och förbjudna att hugga ner utan tillstånd och erlagda avgifter (till staten, länsman och skogvaktarn), dessutom blev många markägare ålagda att plantera ek där de inte växte spontant. Tillgången på ekar var viktig för landet då, för de skulle trygga den framtida försörjningen av virke, framför allt till byggande av örlogsfartyg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone