Lena hade fotat gul brödkorgsvamp, här är den strimmiga som jag hittade i mina gömmor.
Först ser man de bruna hårbollarna som sedan öppnar sig med ett vitt membram. Den längst ner har öppnat sig till hälften. Till vänster ser man “bröden” som ligger under membramet. De svarta är de som har gjort sitt förra året.
Visst kan man skylla på kameran Lena. Jag är inne på min fjärde digitalkamera och ingen av dem tar *bara* skarpa och bra bilder :)
Problem är några stycken men man kan göra nåt åt dem. Nu går även de olika punkter in i varandra.
1. Rörelseoskärpa - man behöver inte festat kvällen innan för att vara skakis när man fotar. Ett litet stativ är bra och lätt att ta med. Det är inte ofta man hittar bra stöd i naturen från den vinkel man vill fota.
2. Skärpedjup - bara en liten del av svampen blir skarp. Det är ofta mörkt i skogen och då vill kameran ha en stor bländare och då blir det ofta mycket sudd. Speciellt när man fotar nära objektet. Kan man öka bländarvärdet manuellt (mindre bländare eller hål för ljuset att komma in genom) så får man bättre skärpedjup, men då krävs det mer ljus eller stadigare stativ. Man kan ta från lite längre håll och sedan beskära bilden.
3. Bara ett kort - tar man bara ett kort så är det kört om det blir dåligt. Ta många bilder så ökar möjligheten att något blir bra. Gärna från olika avstånd och vinklar. Men en digitalkamera kostar det inget extra att ta många bilder.
4. Bildbehandling - sista hjälpen. Om inte kameran inte riktigt når upp till de högt ställda mål man har så kan man bildbehandla. Visserligen tycker jag det är lite fusk om man går för långt på det området. Förutom ljus, kontrast och skärpa går det att plocka bort och lägga till, justera färger och mycket mer.
5. Inget program - man har inget program för enklare bildbehandling. Programmet som är svårt att klara sig utan hämtar man på http://www.irfanview.com/index_inside.htm
Ingen kostnad och man kan även få den på svenska om man byter språkmodul.
6. Solen - mycket ljus lockar. Man kan frestas av solen som med sitt starka ljus ger skarpa bilder pga liten tid. Jag tycker det är sällan eller aldrig svampbilder blir bra i starkt solljus. Mild kvällsljus kan däremot ge fina stämningsbilder.
7. Mycket skugga - bra ljus på ena sidan men mörk skugga på andra. Tar man två små kartongbitar och klistrar/tejpar på aluminiumfolie så får man en hygglig reflektor som lättar upp den mörka sidan. Kartongbitarna tejpas ihop så man kan vika ihop de blanka sidorna mot varandra (tar mindre plats).
Phuu…det blev kanske lite mycket men det saknas säkert en hel del till som man kan säga om fotografering. Övning ger färdighet och det stämmer mycket bra på det här området.
Marken där jag fann den vid foten av en ek är förmodligen kalkrik lera för det är en kulle av lera där det växer t ex smultron, blåsippor och ganska nära stora bestånd av hassel där grå kantarell, svart trumpetsvamp och mandelriska verkar trivas i området.
Mellan kullarna finns schakt där jag tror de tagit lera förr till tegelbränning.
Menar du sopprena?
Soppar brukar trivas med ek.
Väntar på en ny säsong för att våga testa de “röda”.
Blodsopp, eldsopp vad det nu kan vara.
Brukar växa ymnigt i ekmiljöer.
Utom just förra hösten då jag gett mig katten på att identifiera dem!
Kor äter dem inte, men väl Karl-Johan!
Nyligen gallrad hasselskog med inslag av ek, sälg och björk skulle jag beskriva platsen där jag fann den vid ekroten.
Före gallringen gott om svart trumpetsvamp.
Har nu försvunnit.
Den grå kantarellen har stannat kvar.
Undrar om den kommer igen?
Brödkorgsvampen kan ju även ha funnits där före gallringen, men det är ganska gott om gräsöverväxta murkna pinnar av hassel i marken där nu.
Området är kobete oxå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.