Hej Irene, trevlig bild!
Det finns flera gulhåriga arter som växer på gamla örtstjälkar. Som Hans nämner så kan det vara T. mollissima, men kolla också upp T. sulphurea och T. leucophaea. Bl a längden på sporerna skiljer dem åt.
Nyckel över Trichopeziza finns på sidan 44 i denna PDF: http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Hyaloscyphaceae.pdf
Hittar du liknande skålsvampar på murken lövved så kan det vara T. subsulphurea som jag sett i Skåne.
Tack Hans!
Den enda litteratur jag har tillgänglig för ascomyceter (Nordic Macromycetes), räcker tydligen inte alls till för någon artbestämning, än mindre namnsättning.
För tillfället har jag inte möjlighet att mäta sporernas längd, men jag tror du har rätt, för de växte ju faktiskt inte på nässlor heller.
I NM finns Trichopeziza mollissima och T. leucophaea med helt olika beskrivningar av färger och spormått, och som olika tolkningar av Dasyscyphus mollissimus.
Enligt IndexFungorum är båda ändå synonymer och ska heta Lasiobelonium mollissimum - verkar väldigt ologiskt..
Nu har jag sett bilden - och läst artikeln!
De är onekligen lika dem jag hittade. Den aningens rosa tonen på hymeniet upptäckte jag inte förrän nu, när jag jämförde bilderna :-)
Jag har ett gammalt mikroskop som klarar 500x, utan mätokular, men har försökt titta på svamparna ändå. Till slut fick jag syn på sporerna - upp till ca 6-7 gånger så långa som breda (förstoringen för dålig för att kunna se ev. septa).
Här är ett litet problem: Det skulle tyda på Trichopeziza leucophaea enligt både Nordic Macromycetes och Mycokey, för på båda ställena beskrivs T. mollissima som blekhårig. Men det kanske inte spelar någon roll, om båda arterna är synonymer (hur de nu kan ha blivit det?).
På samma örtstjälkar fanns det också anhopningar med små (upp till ca 1 mm), gräddfärgade, håriga skålsvampar.
http://www.swefungi.se/IMAGES/vitfrans.jpg (sämre skärpa där)
Jag brydde mig inte om dem, eftersom jag tänkte att det finns så vansinnigt många arter att välja på, och i det närmaste omöjligt att artbestämma..
Men nu funderar jag på om de små bleka skålarna skulle kunna vara de som kallas Trichopeziza mollissima i nycklarna, och helt enkelt är “hungerformer” av de gulfransiga?
Några mellanformer kunde jag däremot inte upptäcka.
Om jag spånar vidare - skulle det också kunna vara så att dessa i sin tur är mindre utvecklade former av T. sulphurea..?
Kan inte sporlängd och antal septa helt enkelt vara ett resultat av olika växtförhållanden och mognadsgrad hos sporerna?
Hej igen Irene. Det är tydligt att vår art - min gamla och din nya - numera ska heta Trichopeziza leucophaea - Smuk frynseskive på danska. Danskarna är duktiga. Dennis skriver med fin stil efter beskrivningen av Dasyscyphus mollissimus: “Better known under the later name D. leucophaeus (Persoon)Massee, British fungus flora 4: 351 (1895).” T. mollissima är alltså en annan art, vilken jag aldrig sett.
Jag är också övertygad om att det är samma art vi har bilder på, men namnsättningen är väl inte lika självklar?
Så här ser det ut i IndexFungorum just nu:
Current Name: Lasiobelonium mollissimum (Lasch) anon. ined.
Synonymy:
Belonidium leucophaeum (Pers.) Raitv.
Dasyscyphus leucophaeus (Pers.) Massee
Dasyscyphus mollissimus (Lasch) Nannf.
Dyslachnum mollissimum (Lasch) Clem.
Lachnella leucophaea (Pers.) Boud.
Lachnella mollissima (Lasch) Boud.
Lachnella sulphurea var. leucophaea (Pers.) W. Phillips
Peziza mollissima Lasch
Peziza sulphurea var. leucophaea Pers.
Trichopeziza leucophaea (Pers.) Rehm
Trichopeziza leucophaea (Pers.) Spooner
Trichopeziza mollissima (Lasch) Fuckel
Det är något där som är galet, för söker man mer information om det gällande artnamnet så finns det inte.
Jag tycker som du, att det är lämpligast (tills vidare) att använda det namn som danskarna har på den arten.
Och de gör verkligen föredömliga nycklar - ofta med tidiga makroskopiska kännetecken, så även en novis har en chans att komma någonvart i dem (måste testa Ramaria-nyckeln i höst om jag hittar några).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.