0 271 visningar

12 svar

Vilken svamp är detta?

Anders Hansson

14 jun 2005 kl. 19:48

Min mormor har hittat en svamp som hon inte kan identifiera. Hon har ritat en bild som jag länkar till här:
http://images2.imagehigh.com/imagehigh/users/mekk/s/14062005133952_svamp.JPG

Den är alltså brun med vita rektanglar på och hittade i Närke.

0

Irene

14 jun 2005 kl. 21:06

Det ser ut som en spindelskivling, en av de små telamonia-arterna. Kanske pelargonspindling?
Det går förstås inte att få med alla viktiga detaljer, som lukt, storlek, ev. vattring på foten o.s.v. på en sådan teckning.

0

14 jun 2005 kl. 21:32

Kan det vara svampen i Örebro ?

Jag bara skojade

0

Bo E-son

15 jun 2005 kl. 14:14

Så lustigt!
Tänkte samma tanke innan jag läste ditt inlägg!
Måste vara de vita rektanglarna som man associerar till de vita ränderna på “Svampen”!
Har aldrig sett så geometriska figurer som mönster på en levande svamphatt!
Tycker möjligen den påminner om en stolt fjällskivling??
Men man behöver lite mer detaljer som sagt.

0

Irene

15 jun 2005 kl. 16:45

De rektangulära velumlapparna är typiska för vissa arter. De förekommer bl.a. på en del sprödskivlingar (Psathyrella), men deras hattar är i regel välvda, utan puckel som den på bilden. Därför tror jag att det är en spindelskivling, någon av pelargonspindlingarna, kanske glesskivig spindling, eller allra troligast: en variant av mörkpucklig spindling (Cortinarius decipiens var. atrocoeruleus), där just det kännetecknet brukar nämnas. Den har i så fall en doft som liknar cederträ.

0

Bengt Sandh

16 jun 2005 kl. 23:24

Det ser mest ut som japanska hyreshus i trakten av Sapporo.

0

Irene

16 jun 2005 kl. 23:33

Precis, i Övre Soppero finns nog inga japanska hyreshus.

0

Tommy K

17 jun 2005 kl. 08:23

Visst är det Svampen i Örebro!
Åtminstone dom till vänster och höger.
Fast dom liknar ju en stolt fjällskivling också!?

0

bo e

17 jun 2005 kl. 12:14

Ett smakprov skulle lätt avgöra om det är fjällskivling eller Svampen i Örebro!

Allvarligt talat…var tog Anders Hansson vägen?
Vi behöver fler ledtrådar!

0

Svea Silfverstolpe-Johansson

17 jun 2005 kl. 16:36

Jag hittade likadana i förrgår och vet inte heller vad det är för sort.

0

Anders Hansson

28 jun 2005 kl. 08:16

Uräskta att jag inte har tittat till denna tråden tidigare, men jag har inte haft tillgång till Internet på ett tag. Jag kan för tillfället inte ge er fler upplysningar, men jag skall ringa till min mormor idag eller imorgon och skaffa fram fler detaljer och då försöka svara på de frågorna ni har.

0

Anders Hansson

24 aug 2005 kl. 20:39

Har nu fått lite mer information av min mormor.

Det är en liten svamp, max 5 cm i diameter. Det är en skivling, och motivet ska alltså förestaälla en brun svamp som har vita rektanglar i en cirkel nära kanten.

0

bo e

25 aug 2005 kl. 14:36

Är de vita rektanglarna uppspruckna delar i hatten eller är hatten slät med detta färgmönster så att säga som “naturlig färg”?
Några uppgifter om doft, smak, skivornas färg eller övrig beskaffenhet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone