Min mormor har hittat en svamp som hon inte kan identifiera. Hon har ritat en bild som jag länkar till här:
http://images2.imagehigh.com/imagehigh/users/mekk/s/14062005133952_svamp.JPG
Den är alltså brun med vita rektanglar på och hittade i Närke.
Så lustigt!
Tänkte samma tanke innan jag läste ditt inlägg!
Måste vara de vita rektanglarna som man associerar till de vita ränderna på “Svampen”!
Har aldrig sett så geometriska figurer som mönster på en levande svamphatt!
Tycker möjligen den påminner om en stolt fjällskivling??
Men man behöver lite mer detaljer som sagt.
De rektangulära velumlapparna är typiska för vissa arter. De förekommer bl.a. på en del sprödskivlingar (Psathyrella), men deras hattar är i regel välvda, utan puckel som den på bilden. Därför tror jag att det är en spindelskivling, någon av pelargonspindlingarna, kanske glesskivig spindling, eller allra troligast: en variant av mörkpucklig spindling (Cortinarius decipiens var. atrocoeruleus), där just det kännetecknet brukar nämnas. Den har i så fall en doft som liknar cederträ.
Uräskta att jag inte har tittat till denna tråden tidigare, men jag har inte haft tillgång till Internet på ett tag. Jag kan för tillfället inte ge er fler upplysningar, men jag skall ringa till min mormor idag eller imorgon och skaffa fram fler detaljer och då försöka svara på de frågorna ni har.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.