vårmusseroner SVARA
De växer ofta i gräsmark, kännetecknande är att de växer i häxringar eller halvcirklar på ett sätt som ev. oätliga förväxlingssvampar inte gör.
De har även en karaktäristisk doft av grönsak, närmast färsk gurka.
Möjligt att de föredrar kalkrik mark. Jag har hittat dem i gräsmattor och betesängar på ganska mullrik jord, men har på senare tid uppmärksammats på att dessa biotoper kan vara kalkrika. Här växer t ex blåsippor och många arter av ädla lövträd.
/Bo E 2007-03-29 16:25:42
Detta kanske ska va här istället!
Vårmusseronen kallas “S:t George´s mushroom” på engelska för att den brukar komma runt den 23:dje april. Då har Georg namnsdag. I Sverige kommer den några veckor senare.
Det dröjde många vårar innan jag - efter tips - fick se och fotografera mina första vårmusseroner (i gräs vid Ängbybadet i Stockholm).
Ett tredje namn på svampen är hovsvamp, som den fått för att fruktkropparna växer så tätt, trängs och genom deformering kan få formen av en hästhov.
Den har en i mitt tycke för stark “mjölsmak” för att vara god, men anses i allmänhet mycket läcker.
Vårmusseroner har helt klart en annan smak och karaktär än kantareller.
Inom svampsläktet tycker jag det finns många olika smaktyper och olika svamp passar olika till olika maträtter och tillagningssätt.
Det lite sötaktiga och grönsakslika i vårmusseronens smak tycker jag gör sig bra i asiatiska rätter och till kyckling, men inte alls lika bra som smörstekta kantareller till en grillad biff.
Men att ha ned smörstekta kantareller i en kinagryta skulle vara slöseri tycker jag.
Även om naturligtvis smaken måste vara individuell!
Min bästa smakupplevelse med Vårmusseroner var på Öland på 70 talet.( Hu, det lät gammalt) Gubben o jag hittade massor, åkte till lanthandeln köpte SMÖR och stekte den på en bärgshäll på stormköket.Vårsolen sken.Samma dag hittade vi det vi kom dit för: Flugblomster.
Behöver jag säga mer.
I såna lägen kan det inte vara annat än gott skulle jag tro.
Visst kan man smörsteka det mesta i svampväg med gott resultat, men knepen kommer väl sen.- Ska man äta den i all enkelhet eller använda den stekta svampen ihop med annan mat?
Det är väl då nyanserna börjar spela roll.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.