0 355 visningar

6 svar

Irene - Ingemar

Lena M

29 mar 2007 kl. 20:08

Jag har en digitalkamera som heter
Nikon, ( coolpi 4100 ), men vad hjälper det. Försökte att fota små saker idag, ibland blev det bra, ibland inte. Fjärilarna satt inte stilla, myrorna syntes inte på bild o.s.v. Men Ingemar jag har sparat din beskrivning och skall ta del av den vid dåligt väder.
Har ju en längre tid försökt att lägga in fyra bilder på samma och nu testskickar jag en och hoppas att ni har överseende. Trevlig kväll Lena

0

Irene A

29 mar 2007 kl. 22:41

Lena, nu har jag kollat lite tekniska data på din kamera. Den har en mycket bra närgräns, 4 cm, och ihop med 3x optisk zoom skulle du kunna få riktigt bra bilder på små föremål. Du har enbart programautomatik, och ska förstås använda ett program för närbild när du fotograferar svampar. Du kan tyvärr inte styra skärpedjupet genom manuella inställningar av bländare eller slutartid.

Mitt tips är att skaffa ett litet stativ till kameran och använda självutlösaren när bilderna ska tas för att få säkrare skärpa när ljusförhållandena inte är så bra.

Till fjärilar och myror används ett program för rörliga motiv, och då behövs inte stativ heller, men det kräver bra ljusförhållanden.
Visst var det du som hade tagit en sån fin bild på en trollslända förut?

Ingemar hade många bra råd, inte minst det där med att ta många bilder, för resultatet syns inte lika bra i displayen som på datorn.

0

Ingemar

29 mar 2007 kl. 22:49

Med den kameran förstår jag att det kan bli knepigt med focus på nära håll. Har en kompaktkamera som jag använde tidigare och då var varje närbild en överraskning, ofta negativ sådan eftersom focus hamnade på någonting bredvid objektet. Tänk på att det är svårare att få focus på en ensam liten blomma men lättare på en blombukett. Då fick det bli många bilder så att kanske nån blev ok. Jag tror inte du kan sätta bländare med din kamera så glöm det jag skrev om det. På en hel del av dem kan man annars det. Testa med att sätta maxupplösning 2288x1712 och ta från lite längre håll, och sedan beskär bilden om du kan. Då är förutsättningarna för bättre focus större. Känner igen det där med fjärilarna av egen erfarenhet, det kan bli ett rätt komiskt smygande och jagande :)
Din “fyrsvamparsbild” blev bra. Vad använder du för program för det?

0

Lena M

30 mar 2007 kl. 06:58

Tack för svaren, det blir att testa vidare och jag tror att det skall finnas ett litet stativ här någonstans. Ser att motiv på ett par dm kan bli bra ibland, men som sagt inte på så små föremål som brödkorgssvampen.
Jag känner mig som en indian där jag smyger fram i markerna för att fånga något flygfä på bild, svamparna står ju iallafall stilla.
Och nu är det snart dags att friska upp minnet hur GPS:en fungerade och där jag inte lärt mig att markera platser. Kan du det Irene, vi har ju samma märke ? Ni som varit med ett tag vet ju att teknik inte är min starka sida.
Ingemar, bildbehandlingsprogrammet jag använt heter Picasa och är ett gratisprogram, nu skall jag försöka klura ut hur man gör för att sätta text på fotona. Lena
P.S jo det var jag som tagit bilden på trollsländan D:S

0

Garmin

Irene A

30 mar 2007 kl. 08:16

Jag gillar gekon just för att den är så enkel att använda (har mycket större problem med telefoner och alla kryptiska knappfunktioner).

Att markera platsen man är på, är den allra enklaste manövern. När GPS:en är på och klar att navigera, behöver man bara trycka på OK, så markerar den punkten. Man noterar numret och trycker på OK igen så sparas den.

0

Garmin

Lena M

30 mar 2007 kl. 08:21

Tack Irene, jag skall testa här hemma där risken att gå vilse är obefintlig.
Ibland kan man ju komma till platser som man gärna vill tillbaka till, men hur hitta dit långt in i främmande skog.

0

Garmin

Irene A

30 mar 2007 kl. 08:51

En till sak man kan göra för att dokumentera ett intressant ställe, är att göra en egen karta.

Om du har GPS:en inställd på “Rikets nät”, RT90, kan du använda koordinaterna och hitta punkten på länsstyrelsens kartunderlag:
http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Välj län, sedan hela länet eller kommun och öppna tittskåpet, klicka på symbolen med “xy” i menyraden upptill, skriv in koordinaterna i rutorna och klicka på OK. Då får du reda på var du har varit någonstans också :-)

Det går att zooma in sig på kartan till lämpligt format och spara kartbilden för att lagra på sin dator - och skriva ut, ifall man vill det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone