0 284 visningar

9 svar

renstips av trattisar

christer

22 okt 2001 kl. 08:39

Tänk vilken tid det tar att rensa trattisar. Det nya knepet är att skölja svampen under rinnande vatten, det går mycket fortare och rensningen blir perfekt. lycka till!

0

lars persson

1 nov 2001 kl. 02:56

och torkningen tar desstu længre tid kan man tænka om man skjøljer dem under vatten. det ær væl bara trevligt att ta dem en och en och nypa av foten tillsammans med en flaska vin på bordet. eller varfør inte gøra som några ældre damer jag brukar se i skogen hær i danmark. dom plockar med sax. klipper helt enkelt av varje svamp och tar i stort sett bara toppen. dock inget jag vill rekommendera. dæremot kan jag rekommendera inkokta trattkantareller med leverpastej. inkokning i 1 2 3 lag med rødløk lagerblad och ett antal delade vitløksklyftor.

0

åke

8 mar 2002 kl. 19:00

Rött eller vitt?
Själv delar jag dessutom svampen en och en längs med och tar bort alla ovälkomna skogskryp med avkommor med en lämplig borste. Då går det förstås åt mer flaskor på bordet.

0

Karin Hedén

13 mar 2002 kl. 23:13

Har man, när man drar isär trattisarna dessutom stiftat bekantskap med en och annan tusenfoting, som lagt sig till ro i hålrummet, fortsätter man gärna att dela på svamparna…

0

åke svampson

16 mar 2002 kl. 18:12

Fast då tycks ju kanske ändå Christers vattenmetod vara effektiv, tusenfotingar är ju inte dokumenterat simkunniga. Kanske de hellre simmar iväg med den pyttelilla simhuden mellan tårna än dränker sig och illa rensar. Fast om man ger dom en skvätt av vinet så vet man ju inte om man får en etta i Guide Rouge som är på ropet. Tänk Er kära vänner, rödvinsinlagda tusenfotingar, gärna nyrostade, med färserade trattisar och vitvinssås…

0

Lisa

19 mar 2002 kl. 23:19

Mitt bästa renstips är att bara plocka större och därmed mer lättrensade trattisar. Plocka aldrig fler svampar än du orkar rensa, använd den lilla svampkorgen till trattkantarellerna.

0

Svamp Åkeson

4 apr 2002 kl. 21:38

Bra tips av Lisa, men dock ingen energisparare. Man får ju flytta sig över större områden med mindre trattis per capita so to say… och stort är inte alltid godast. T.ex. sardiner är godare som sardiner än valhaj som sardiner. Förtå mig rätt! Små trattisar är i min smak dom bästa. En gammelgädda är ju träig och tarvar längre koktid med smakdegenerering som följd. En beundring av svampkorgsstorlek. Själv har jag bara en av reguljär storlek. Då får jag mer svampar i skörden och tyvärr mycket arbete. Ett tänkbart diskusssionsämne av skulle vara hur man förvarar olika svampsorter tills man har ork att ta sig an det mödosamma arbetet att konservera dessa godingar…

0

Tobbe

9 apr 2002 kl. 22:30

Visst blir trattkantarellerna rena när man sköljer dem, men en del av smakämnena i svamp är vattenlösliga och kommer då  att spolas bort de också. Ett annat sätt är att först slarvrensa och sedan förvälla svampen (“i sitt eget spad” som det brukar kallas). Då kommer mycket av skräpet att flyta upp till ytan och kan lätt tas bort med hålslev. Men bäst är ändå att bejaka tålamodet och rensa varje exemplar för sig. Tänk också på att skära bort den nedersta delen av foten, då blir råvaran ännu bättre.

0

Dracula

25 feb 2003 kl. 21:00

varför skära av foten nertill, man har väl starka naglar…

0

Jimmy Engström

7 jul 2003 kl. 16:02

Visst är det kanske träligt att rensa trattisarna men jag har kommit på ett knep när man plockat mer än man orkar rensa.
Jag brukar ge bort en del till grannar och vänner som inte själva skulle ta sig ut och plocka. Det är alltid uppskattat. Är det så att man vill imponera ännu mer så får man sätta sig och rensa och torka innan man ger bort en burk med ett sött band runt. Det är en av de mest uppskattade presenterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone