0 2176 visningar

26 svar

Skalbagge?

Totte Gbg

29 mar 2007 kl. 22:41

Nån som vet vad detta är?
Jag vet det inte?
Den flög på mig i skymmningen o lät jättemycket…sen när den hamnade på marken o jag petade på den så hoppade den????!!!

Nån som kan hjälpa mig?

0

klas jaederfeldt

29 mar 2007 kl. 22:46

jag tycker det ser ut som en stor dykarbagge, fångade en sådan som liten grabb, matade med grodyngel/smågrodor,

Motorsågsmassakern släng dej i väggen

0

Totte Gbg

29 mar 2007 kl. 22:50

0

Eva K

30 mar 2007 kl. 11:41

Den ser ut som en som min son fångade för några år sedan, vid en rastplats mellan Gävle och Uppsala tror jag.. Den var ca 7cm lång. Bronsskimrande i färgen och med svarta utstående ögon. Ganska krallig och rätt söt.
Men jag vet inte vad det var. Tänkte att det var en typ av Kackerlacka då det kom springade från samma håll där soptunnorna stod… Jag kan bara inte hitta någon bild som stämmer :/ Hur gick det för dig Totte? Var din en dykare?

0

Totte Gbg

30 mar 2007 kl. 11:45

Jo men det tror jag att det var. Jag litar på Klas :)

0

Johnny

30 mar 2007 kl. 11:46

Dycare

Ja det är en dykare troligen Dytiscus marginalis, en hona det ser men på räfflorna på täckvingarna.

Och Eva K, din bagge var nog inte 7 cm ;-)troligen hälften.

Ordförande Västsvenska Entomologklubben.

0

Skalbagge?! Inte svamp

Eva K

30 mar 2007 kl. 12:02

Nej, jag mätte just och den var verkligen 7cm (kan sträcka mig tll 6 men inte mindre). Slät och ingen synlig mellankropp och utstående ögon.. Men jag kan bara inte hitta någon bild på den någonstans.
Tilläggas kan att detta var en sensommarkväll (skymning) och den sprang över vägen, precis där jag parkerat.  Johnny, har du några bra länkar med bilder nånstans?

0

Skalbagge?! Inte svamp

Johnny

30 mar 2007 kl. 12:11

Den största skalbagge vi har i Sverige (och Europa) är ekoxen, som i bästa fall kan bli 7 cm.Du ser den i mitten av bilden på länken nedan. De flesta andra blir betydligt mindre även om de kan uppfattas som stora.
Jag får dock inte ihop det med “utstående ögon”. Uppe till höger i länken kan du skrolla och se mängder med europeiska skalbaggar, kanske något som påminner?

http://www.koleopterologie.de/gallery/index.html

0

Skalbagge?! Inte svamp

Eva K

30 mar 2007 kl. 12:54

8) Sonen har 2 tim datatid idag, han har härmed fått en uppgift.
Han höll den dessutom i handen och matade vår stora ödla med den…
Bra länk!
I’ll be back

0

Skalbagge?! Inte svamp

hanzzon

30 mar 2007 kl. 13:10

totte.
visst är det som johnny säger, en dytiscus marginalis, gulbrämad dykare.
mvh

0

Skalbagge?! Inte svamp

hanzzon

30 mar 2007 kl. 13:26

eva k.
det lär i vilket fall vara någon av våra bladhorningar. där finns våra största baggar samlade.

men är/var den verkligen så stor som du säger, så är det en `lucánus cérvus`, ekoxe.
som johnny säger så stämmer det inte med de utstående ögonen.
mvh

0

Skalbagge?! Inte svamp

Totte Gbg

30 mar 2007 kl. 13:40

Jo hanzzon, den jag hittade i går är en dytiscus marginalis, gulbrämad dykare så mycket har jag föstått :)

Jag kan inget om skalbaggar så jag få lita på er…

0

Skalbagge?! Inte svamp

Johnny

30 mar 2007 kl. 13:46

Hmmmm..

“Slät, ingen tydlig mellankropp, bronsfärgad”. Skulle kunna vara Läderbagge, men den blir bara 3 cm.

http://www.sef.nu/landskapsinsekter/fotomapp/f_eremita.htm

MATAT ÖDLAN ?! Den är fridlyst ;-)

0

Skalbagge?! Inte svamp

Eva K

30 mar 2007 kl. 15:36

Jag tror fortfarande på en typ av Kackerlacka.. Men den var liksom oval till formen, hela kroppen med huvud och allt.. som JAG minns den.
Och slät.

Inget är heligt när det kommer till att variera kosten för ödlan ;-)

Snart är sonen hemma. Dom där under Zabrini : Amara ... hade några som var snarlika.Men det står ju inget om storleken?

Hanzzon - du verkar ha massor med intressen ;)

0

Skalbagge?! Inte svamp

Eva K

30 mar 2007 kl. 15:37

Ha ha Amaris Fulva!!! Hihi
Är rätt lik faktiskt..

0

Skalbagge?! Inte svamp

hanzzon

30 mar 2007 kl. 15:57

intressen kan man aldrig ha för många. men djur och natur har alltid legat mig varmt om hjärtat.

vilken härlig tid vi har framför oss nu.
kram på er alla svampdiggare!  ;)
mvh

0

Skalbagge 2

Tina Nordberg

30 mar 2007 kl. 17:44

Den här vackra Taggbärfisen kom och hälsade på i december. År det vanligt att de traskaro mkring då?

0

Skalbagge?! Inte svamp

Johnny

30 mar 2007 kl. 19:35

Amara! Då är vi nere på en centimeter i storlek, men här kommer nya färslag:

http://www.flickr.com/photos/atlapix/377843697/

0

Skalbagge 2

Johnny

30 mar 2007 kl. 19:53

Nja inte skalbagge, men väl skinnbagge, Ja flera arter övervintrar som fullbildade insekter, varför dom följer med ved och liknande in och vaknar till liv i stugvärmen.

Du hade säkert något hemma som den övervintrat i.

Den kan inte ha kläckts i värmen som en puppa (som skalbaggar). Skinnbaggar kläcks nämligen ur ägget som en pytteliten kopia av de vuxna, som sedan växer och ömsar skal, som kräftor.
Därför skinnbaggar, inte skalbaggar.

0

Skalbagge 2 Johnny

Eva K

2 apr 2007 kl. 15:43

Hrm! Eh.. jo jag hade visst lite skev uppfattning om storleken. Sonen hävdar ca 4, 5 cm. Men han hittar ingen som liknar den från bilderna. Men vi tror mest på kackerlacka. Kanske en dykare på tillväxthormoner.. Nåja. Ska hojta om jag hittar den nånstans

0

Skalbagge

Tony S

2 apr 2007 kl. 18:40

Trodde i min enfald en gång att jag hade hittat en kackerlacka hemma inomhus, men insåg efter lite bläddrande i Chinerys “Insekter” att det var en rovskinnbagge. Nu har de tu inte mycket likhet, den såg väl bara lite skrämmande ut, så jag befarade det värsta…
Sökte på rovskinnbagge och fick upp den här intressanta artikeln om insekter och sjukdomar.
http://www.watchtower.org/z/20030522/article_01.htm
Såg efter ett tag att det var Jehovas vittnens sida, men det behöver man ju inte bry sig om, artikeln är saklig och läsvärd.

Här en bild på en nykläckt rovskinnbagge. Jag tycker den ser helt overklig och plastig ut, som hämtad ur det gamla Loppan-spelet.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=702593

Här en bild på den art av rovskinnbagge jag hittat(2 ggr hittills) inomhus, Reduvius personatus.
http://hpbimg.peppix.de/HP_Reduvius_personatus_2.jpg

Insekter är spännande, så länge de inte bits eller så...

Eva, jag tror inte det var denna bagge som du(eller sonen) hade hittat, det var bara min egen koppling mellan kackerlacka och rovskinnbagge som triggade tanken.

0

Skalbagge 3

Nina A

2 apr 2007 kl. 18:44

en besökare på min balkong, jag räddade den ur kattens lystna stirrande
vad kan det vara för en?

0

Skalbagge 3

Tony S

2 apr 2007 kl. 19:03

Med de violetta kanterna skulle jag gissa på parklöpare, en vanlig, men väldigt vacker art.
Få se vad de mer insektskunniga har att säga.

0

Skalbagge 3

hanzzon

2 apr 2007 kl. 19:37

parklöpare, cárabus nemorális, var namnet.  :)
mvh

0

Skalbagge 3

Johnny

3 apr 2007 kl. 12:57

Flera av våra Carabusarter har violetta sidokanter, en kallas till och med “Violettkantad jordlöpare, eller Purpurlöpare (Carabus violaceus).
För att vara säker behöver man se täckvingarna som syns dåligt på bilden, men Tony S och hanzzon kan mycket väl ha rätt.

0

Skalbagge 3

Johnny

3 apr 2007 kl. 13:05

Jordlöparen är i alla fall en hane, det ser man på de breda framfötterna.

0

Skalbagge 3

Nina A

3 apr 2007 kl. 22:57

Coolt!!då har jag lärt mig något nytt!!:D jag har lite gamla trädbitar på balkongen för att krypen ska trivas får se om det dyker upp fler skalbaggar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone