0 674 visningar

15 svar

Svamp och skalbaggar

Johnny

30 mar 2007 kl. 12:41

Som en del har förstått är jag intresserad av skalbaggar, och just nu en art som enbart lever på Jättetrattskivling Clitocybe gigantea. Skulle nu vilja be om hjälp med insamling av misstänkta skalbaggar. Baggen är ca 2 mm lång och mycket sällsynt. Den är endast funnen i Småland och Medelpad, men utbredningen är troligen betydligt större.
Om någon av er svampkunniga känner till något bestånd av denna svamp, (vad jag förstår är den ganska ovanlig), och kan tänka sig att samla in baggar, så sänder jag provrör, insamlingsinstruktioner och ett frankerat svarsbrev. Kanske blir just Du omnämnd i skalbaggsliteraturen som den första att finna skalbaggen i ditt landskap!
Många tack på förhand!

0

Tina Nordberg

30 mar 2007 kl. 13:22

Vi gör så gott vi kan.Om du dansar fram en regnig höst.Påminn oss till hösten.

0

Johnny

30 mar 2007 kl. 13:26

Tack Tina! Jag hör av mig till hösten!
Ville bara se om någon var intresserad.

0

Totte Gbg

30 mar 2007 kl. 13:43

Jag håller med Tina, kom igen o påminn oss till hösten.

0

Elisabeth

30 mar 2007 kl. 15:40

Hej Johnny!

Vad intressant det är det du håller på med.
Jag stod just på bokrean och tittade på en skalbaggebok men avstod, jag har redan för många intressen.
Om jag skulle köpa en bok för att artbestämma de enklaste arterna vilken skulle du rekommendera?

Jättetrattskivling vet jag var det brukar komma varje år, men det latinska namnet är Leucopaxillus gigantéus.
Jag har flera olika fyndplatser, det står i Rymans bok:
Svampar att den ganska snabbt angrips av insektslarver, det har jag inte märkt.
Här växer den i häxringar på gräsmattor, det finns gott om grönsten i markerna där jag bor.

Om det är samma svampen vi talar om så kan du maila till mig så kan vi diskutera vidare på mail.
Jag tar gärna emot provrör och hjälper dig att samla in.
skriv till naturtorp@telia.com

Jag inventerar svampar så jag vet vad roligt du måste tycka att det är när du finner något sällsynt.
Mvh Elisabeth

0

Svamp och skalbaggar & Elisabeth

Johnny

30 mar 2007 kl. 19:27

Hej Elisabeth!

Va kul att du är intresserad!! svampar och skalbaggar har mycket mera ihop än de flesta vet.T ex kläckte en kollega en mycket sällsynt skalbagge i veckan. Den lever bara i alticka och är i Sverige endast funnen i Munkedal i Bohuslän!

Den skalbaggsbok jag rekomenderar är “våra skalbaggar och hur man känner igen dom” av Carl H Lindroth. Den finns att beställa av Västsvenska Entomologklubben:
http://www.gnm.se/gnm/vek/
Den innehåller lite nycklar, men det kan du säkert om du inventerar svamp!?
De vanliga med foton eller teckningar brukar vara alldeles för generella.

Kan tyvärr inte så mycket om svamp annat än jag gärna plockar och gärna äter.

Jag tror att det är samma svamp, visste dock inte att den fanns i gräsmattor.
Var i Sverige bor du?

Mer än tacksam om du kan hjäpa forskningen när svamparna dyker upp!!

0

cicki T Belgien

30 mar 2007 kl. 19:37

Johnny, är ditt “skalbaggeintresse” isolerat till Sverige? Jag finns i Ardennerna i Belgien. Kan ju leta efter “kryp” när det är ont om svampar…

0

Johnny

30 mar 2007 kl. 20:13

Hej cicki!

Nej, det är inte isolerat till Sverige, dock har vi här 4550 olika arter, så det är fullt upp, men jag har rest mycket i Europa och sökt arter som är mycket sällsynta här (eller försvunna)för att se i villka biotoper dessa trivs, för att eftersöka dom här.

Har också kontakt med flera likasinnade i Europa, men måste säga att Belgien är en “vit fläck” för mig.

Fått för mig att mycket av naturen där är skövlad och urbaniserad.

Men tydligen inte då där finns glada svampplockare:o)

Ardennerna kan vara högintressant!!

I morgon åker jag till Ven för att studera Majbagge,

http://commons.wikimedia.org/wiki/Meloe_proscarabaeus

0

Svamp och skalbaggar

Elisabeth

30 mar 2007 kl. 20:39

Hej Johnny!

Jag hjälper gärna till med forskningen om skalbaggar, har du sparat min mailadress?
Jag har kollat mer i svampböcker och det är samma svamp vi menar den har det första latinska namnet som jag skrev.

I familjen trattskivlingar finns clitócybe ca 40 arter och sedan

Leucopaxillus cirka 5 eller 6 arter.
Den senare gruppen är medelstora till mycket stora vitsporiga skivlingar.

Det här släktet är inte min starka sida och jag mikroskopierar inte heller.

Jag bor vid sjön Skagern Södra Råda heter det.
Mellan Kristinehamn och Mariestad.
Gullspång är närmaste tätort Västra Götalands län men landskap Värmland.
Jag brukar retas när jag rapporterar svampar för kommunen ligger i Västra Götaland men jag bor i landskapet Värmland.

Med påbrå från Värmland vid norska gränsen så går aldrig ränderna ur brukar jag säga.

För att återgå till svampen så har jag den faktiskt i vår egen gräsmatta och i Rymans bok står den som tämligen allmän i södra och mellersta Sverige.

Vart i Sverige bor du själv?
Hur många år har du hållit på med skalbaggar?
Ha en trevlig resa till Danmark och hoppas att du gör några roliga fynd.

0

Svamp och skalbaggar

Johnny

2 apr 2007 kl. 11:36

Hej Elisabeth!

Låter utmärkt! Jag har sparat din adress och hör av mig igen till hösten! Ska bli spännande.
Själv bor jag i Göteborg, och varit intresserad av skalbaggar sen barnsben.

0

Svamp och skalbaggar

Bo E

2 apr 2007 kl. 16:17

Hej!

Jag bor i Örebro, Närke och har nästan varje höst gjort fina fynd av jättetrattskivlingen.
Den växer t o m inne i stan ibland.

Har slutat använda den som matsvamp, så jag delar gärna med mig av den till hungriga skalbaggar numera!

Hjälper dig gärna med rapporteraiung av ev. skalbaggsfynd till hösten!

Som kuriosa kan jag nämna att jag i går söndag 1/4 (OBS! inget skämt!) hittade en trasig plastdunk till större delen vätskefylld, med massor av döda tordyvlar och andra kryp och insekter, flugor mm.
De var stendöda! Vi som gjorde fyndet trodde först att de frusit fast i vintras men det kan oxå ha varit något giftigt i dunken?

0

Bo E

Johnny

3 apr 2007 kl. 13:03

Jattekul att du visar intresse, jag skickar ut en påminnelse när hösten närmar sig. Både du och Elisabeth bor ju i området mellan Småland och Medelpad, så möjligheten är stor att baggen kan finnas hos er!

Blir en spännande svamhöst på flera sätt!

0

Bo E

Tina Nordberg

3 apr 2007 kl. 13:45

Jättetrattskivlingen brukar finnas i vår trädgård när det är regnig höst. Jag håller ögonen öppna.Bor utanför Kolsva i Västmanland.

0

Bo E

Helena A

3 apr 2007 kl. 20:34

Jag hittar den också i Malmköpingstrakten.
Kan hjälpa till när den tiden kommer

0

Bo E

Johnny

4 apr 2007 kl. 09:47

Jättekul Helena!
Så här ser skalbaggarna ut (en nära släkting) Dom är bara ca 2 mm långa.
Skickar mer info när tiden är mogen! Tack alla!

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Gyrophaena.gentilis.jpg

0

skalbaggar

Bo E

4 apr 2007 kl. 15:33

Hej igen Johnny!
OBS! Jag är ingen skalbagge, men hjälper dig gärna att hitta dem!

De på bilden såg väldigt bekanta ut till typen, och är heller inte direkt vad vi “noviser” kallar skalbagge!
Men visst har jag sett sådana där insekter i lite olika storlekar, ofta i gammal svamp kryper de omkring.

Återkom gärna till hösten och instruera hur vi ska behandla dylika små rackare om de gömmer sig i jättetrattskivling!

m v h

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone