Jag håller med om att de skall slängas, men svartnar trattkantarellerna beror det nog på att de inte låg nog luftigt vid torkningen. Jag provade för några år sedan att torka på tidningar. Då svartnade många exemplar. Till slut köpte jag två kvadratmeter av en väldigt porös markmatta avsedd att användas under plastduken när man gör dammar i trädgården, och hängde upp den som en hängmatta på min inglasade balkong. Torkningen gick då jättebra och nästan alla trattisar blev fina som torkade.
Visst kan trattkantareller svartna som ett inlägg ovan beskriver. Hände mig nu och som denne förklarar, det måste bero på fukten som avges men inte torkar då de ligger på tidningar. Byta tidningar varje dag är enda boten som jag förstår. Det händer dock inte när man torkar trumpetsvampen ( den gula/oranga eller vad man skall kalla den)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.