Jag har sökt lite fakta om hjorttryffel, om det nu är det du har hittat? Det står att den är rödlistad och vad innebär det rent konkret? mer än att den är väldigt sällsynt? Får man plocka rödlistad svamp? Fridlysta blommor får man ju inte plocka.En undran bara från mig.
Först, om rödlistade hjorttryfflar: 6 av de 9 arterna som finns i Sverige är rödlistade (dit hör nog inte de som Morgan har hittat). Det betyder inte att de är fridlysta, utan syftet med rödlistning är att bevara deras växtmiljöer så långt det är möjligt.
Det finns fem fridlysta arter också, de är:
bombmurkla
doftticka
igelkottstaggsvamp
saffransticka
storporig brandticka
Alla tryfflar växer inte under svampklubbor. Men svampklubban kan ibland parasitera på hjorttryffel, och även insekter.
Vissa tryfflar är giftiga!
Kan inte tryffeln på bilden vara marmorerad hjorttryffel? Finns hela året barr och lövskog och tämligen allmän.Svampen måste mikroskopieras för att fastställa arten.
Jag har haft tryfflar i min blomrabatt på hösten potatisrottryffel den kom tillbaka i flera år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.