0 497 visningar

13 svar

Tryffel

Morgan

31 mar 2007 kl. 14:11

Hittade en tryffel idag, jag tror det är en Tuber excavatum, men vet inte.
Foton kommer senare under dagen.

0

Morgan

31 mar 2007 kl. 14:26

Bilder..
Kommer mer sen, när jag delar den, ska ut och leta fler..

0

Morgan

31 mar 2007 kl. 14:34

Är nog en hjorttryffel vid närmare koll..

0

Susanne Nö Skåne

31 mar 2007 kl. 14:59

Jättenyfiken hur hittar man såna? och var?

0

Hjorttryffel

Joachim Krumlinde

31 mar 2007 kl. 15:42

Man kan hitta den under svampklubbor.

0

Hjorttryffel

Morgan

31 mar 2007 kl. 15:56

I det här fallet var jag på murkeljakt och blev nyfiken på några krukskärvor där vildsvinen bökat.
Nu har jag och barnen varit där en sväng till, och för dem blev det “skattjakt” och de hittade 8 st till.

0

Tryffel-mer bilder

Morgan

31 mar 2007 kl. 17:16

Så nu är jag på hemmaplan med egna kameran…

0

Tryffel-mer bilder

Lena M

31 mar 2007 kl. 17:29

Kul, det ser ut som ett färskt fikon den som du skurit itu.

0

Rödlistad

Susanne Nö Skåne

31 mar 2007 kl. 18:17

Jag har sökt lite fakta om hjorttryffel, om det nu är det du har hittat? Det står att den är rödlistad och vad innebär det rent konkret? mer än att den är väldigt sällsynt? Får man plocka rödlistad svamp? Fridlysta blommor får man ju inte plocka.En undran bara från mig.

0

Rödlistad

Evus

31 mar 2007 kl. 19:10

Jag undrar också lite. Inte om rödlistning, men om man kan äta den?
Kan ju “goggla” men det kan vara intressant att få svar här.

0

Rödlistad

Irene A

31 mar 2007 kl. 19:38

Först, om rödlistade hjorttryfflar: 6 av de 9 arterna som finns i Sverige är rödlistade (dit hör nog inte de som Morgan har hittat). Det betyder inte att de är fridlysta, utan syftet med rödlistning är att bevara deras växtmiljöer så långt det är möjligt.

Det finns fem fridlysta arter också, de är:

bombmurkla
doftticka
igelkottstaggsvamp
saffransticka
storporig brandticka

0

Susanne Nö Skåne

31 mar 2007 kl. 20:14

Tack Irene!så har jag lärt mig nåt nytt.Jag känner bättre till vilka fiskar man ska låta bli att äta ur utrotningssyfte.

0

Hjorttryffel

Elisabeth

31 mar 2007 kl. 20:25

Alla tryfflar växer inte under svampklubbor. Men svampklubban kan ibland parasitera på hjorttryffel, och även insekter.

Vissa tryfflar är giftiga!

Kan inte tryffeln på bilden vara marmorerad hjorttryffel? Finns hela året barr och lövskog och tämligen allmän.Svampen måste mikroskopieras för att fastställa arten.

Jag har haft tryfflar i min blomrabatt på hösten potatisrottryffel den kom tillbaka i flera år.

0

Hjorttryffel

Morgan

1 apr 2007 kl. 10:53

Om någon vill tryffel för att titta på eller undersöka, så skickar jag dem till er. Jag har 8 st i stenkulestorlek.
Maila mig på mogadon91@hotmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone