Fram till 31/12 -06 var det tillåtet att plocka och sälja svamp för 5.000:-/person/år utan att betala skatt. Fr.o.m. i år är gränsen höjd till 12.500:-/person/år. I ett hushåll på t.ex. 3 personer kan man alltså plocka och sälja för 37.500:- vilket jag tycker är helt OK.
På frågan om svamppriser är det svårt att svara generellt beroende på var man bor i Sverige och hur stor konkurrensen är med andra plockare. Jag tycker att man ska se till att inte bli utnyttjad av varken grönsaksgrossister eller restauranger som ändå är beroende av oss plockare och bör betala en anständig summa för välresnad och nyplockad svamp.
Att sälja kantareller för under 100:-/kg är att ge bort dem anser jag. Trattkantareller bör kosta 70-80 kr/kg och KJ minst lika mycket. Sedan är ju priset i första hand beroende på tillgången. Vissa år när det är brist på bra matsvamp är naturligtvis priset mycket högre än under rikliga svampår.
I framför allt Värmland finns en tradition att gå man ur huse för att plocka och sälja KJ till italienska uppköpare som betalar ett oanständigt kilopris på max 30:-/kg. Visserligen köper de allt men jag tycker att man utnyttjar plockarna eftersom priset på den italienska marknaden ofta hamnar på mer än 200:-/kg.
gunilla, det som ær osant ør att de italienska uppkøparna betalar max 30 kr kg samt att de utnyttjar plockarna.
vad bekræftar bengts påstående om att jag førføljer honom så har han sjælv bett om det efter sin kaskadspya mot mig som kom helt utan anledning. bengts agerande lockade sedan flera på banan som slængt ur sig mycket hemska anklagelser mot mig. hade bengt slutat i tid och uppmanat sina vønner att sluta førfølja mig så hade vi inte haft detta problem nu !
“Bengt kan som vanligt inte hålla sig till sanningen” skrev någon här på forumet.
Aftonbladet skriver i en artikel den 17/9 2004 om italienska uppköpare som kommer till Molkom i Värmland för att köpa in porcini som är det italienska namnet på Karl-Johansvampen. Det italienska företaget har kontor i 18 länder och egen personal som plockar. Plockarna i Sverige är mestadels från Polen men folk från trakten kom med mycket svamp till uppsamlingsplatsen för att sälja innehållet i sina svampkorgar. Ett kilo prima svamp betalar man 30:-/kg för medan klass 2 ger 15:-/kg.
Ett tjugotal sorterare från Italien ser till att svampen blir borstad, rensad och mätt. Långtradare efter långtradare rullar ner till Italien med guldet från Värmland. Vid tiden för artikeln hade man köpt upp 30 ton för vidare export till Italien.
En talesman för det italienska företaget, Roberto Romanini, säger att den vackraste porcinin finns i Sverige. Med kurvig fot och lagom hatt är den ”molto bello” anser han. Men den godaste finner man under ekar och bokar på Balkan, tillägger han.
Så långt Aftonbladet. Sedan må per d skriva hur mycket han vill om att jag far med osanning.
Ja du, cicki, och tänk då vilka enorma mängder KJ som bara blir stående i våra skogar för att ruttna bort.
På tal om priser så menar jag fortfarande att 30:-/kg är riktigt dåligt betalt för förstklassig KJ när man lätt får 80-100:-/kg på restauranger iaf i Stockholm.
Eftersom jag handlar en del med svamp så vill jag understryka att det är riktigt att italienska uppköpare betalar upp till 30 kronor kilot för KarlJohansvamp. Det är svårt att jämföra med de priser som gäller i Stockholm därför att italienarna köper svampen helt orensad medan restaurangerna vill ha den rensad.
Jag håller ändå med Bengt S. om att italienarna utnyttjar både polska och svenska plockare.
Vi som bor i Värmland eller ute i skogen tycker att 30 kr kilot inte är okej men vad har man för alternativ?
20 mil till Göteborg och 30 mil till Stockholm.
Svampen kryper själv sista biten om man ska resa dit och sälja själv,
Italienarna som köper upp svampen kyler ner den till +3 grader det är klass ett eftersom det är långa transportsträckor så håller sig svampen bättre om det inte är skurit i den.
Klass tre görs det bl.a svampmjöl utav.
Jag har själv lämnat svamp till försäljning men bara klass tre om man plockat den dagen innan så hinner det bli klass tre.
Svamp är färskvara!
Det är inte alltid så mycket Karl-Johan här och de år det har varit mycket så är det lättförtjänta pengar!
Ja, det var just det. Hur förvarar man svampen bäst inför försäljning?
Det jag tycker är så konstigt är alla de berg av svampar man ser t ex på Hötorget i Stockholm och även i affärerna. De förvaras ju inte särskilt svalt och ibland ser de väldigt gamla ut. Skulle själv aldrig köpa dessa som ser ut att ha åkt ut och in ett par gånger.
När de gäller förvaring innan du säljer så är det kylskåpstemperatur, gärna 2-3 plusgrader som är den idealiska. Trattkantareller kan man förvara i kylskåp upp till 4-5 dagar utan några problem. Karl-Johan klarar sig betydligt kortare tid, max 1 dygn.
Det tråkigaste sättet att exponera kantareller ser man i snart sagt varje livsmedelsbutik med svamputbud. Alla har väl sett hur man förvarar skitiga, halvruttna och dåligt rensade kantareller med beteckningen Klass 1 i dåligt tempererade grönsaksdiskar. Jag skulle hellre ge beteckningen Kass 1. Det är svårt att hitta någon grönsaksansvarig som har kunskap om hur man bäst förvarar och exponerar detta skogens guld.
Tänk om man skulle sälja shiitake och champinjoner i samma skick. Då skulle nog försäljningen gå i botten. Till kommande säsong tycker jag att vi alla ska påpeka detta för grönsaksansvariga i våra favoritbutiker och lära ut att kantareller ska exponeras rensade och fräscha i små mängder åt gången och i luftiga kartonger.
Vill bara tillägga att även shiitake, champinjoner och ostronskivling ofta är skrynklig, mer eller mindre möglig och sprider icke önskvärd doft i vissa livsmedelsaffärer.
Skulle inte köpa dessa, men har man riktig tur kan man vara på plats när ett färskt parti kommer in och då är de fasta, mycket tyngre i vikt och har en mindre anstrykning av unkenhet.
Då kan någon skogschampinjon faktiskt vara riktigt godkänd!
Vill oxå passa på att upprepa vad jag tidigare sagt i detta ämne, nämligen att det utanför de riktiga storstäderna verkar vara helt kört att försöka sälja svamp till restauranger.
En kompis försökte, och blev mer eller mindre utskrattad.
En någorlunda seriös krögare svarade dock:
“Vi plockar vår svamp själv
Till Maric..
Jag sålde rätt många år till Olsson och söner, Östermalmshallen, fick alltid “bra betalt” och de köpte egentligen nästan allt jag plockade i kantarellväg i alla fall..
Jag tror det är nya ägare där nu men Östermalmshallen är rätt bra att sälja till, (om du inte behöver åka långt med svampen)
Det finns uppköpare för kantarell i både Göteborgsområdet och Stockholm men då krävs det kanske att du lyckas plocka lite större mängder, 100 kg och uppåt i taget, för att de ska kunna/vilja köpa och det är ju inte så lätt för alla..
Det är, precis som Bengt påpekade, jäkligt vanskligt att plocka Karl-Johan, de är mycket värmekänsliga och tappar snabbt värde och klass med de timmarna som det tar innan de är sålda, enkelt uttryckt, det som är klass 1 i skogen, på morgonen är nästan klass 3 på eftermiddagen..
Det finns naturligtvis några tips och knep, här får du några:
Förök få tag i någon med ett kylrum i närheten av där du plockar, det är värt några hundra i ersättning till honom för några veckors hyra,
Se till att du alltid är först ute i skogen, nu snackar vi riktigt tidigt på morgonen, du ska stå i skogen när det ljusnar, på detta sätt är du först i kön till de som köper upp och tjänar alltså både tid och pengar på detta..
Om ni är flera, organisera er så att någon eller några plockar och någon åker till kylrummet med svampen, dvs det får inte bli så att svamparna blir stående i något bagageutrymme i en bil i någon solig skogsbacke (egen erfarenhet)då är det riktigt kört..
Jag har plockat Karl-Johan i rätt många år nu, ett riktigt bra år kan man tjäna flera tusen om da, n
(Rekord: 3900 kr på en dag) fast då var det mycket speciella omständigheter och förutsättningar..
Ett krävande, men roligt och lönande extrajobb..
Lycka till i höst, om du fortfarande är intresserad kan vi höras då, så ska jag hjäpla dej att komma igång..
Tack för utförlig beskrivning.
Nu vart jag “taggad” inför svampsäsongen :-). Förra året så skänkte jag bort svamp till ålderdomshem och till vänner. Och det kommer jag givetvis att fortsätta med då jag vet att det är uppskattat.
Men då jag nästan är ute dagligen under svampsäsongen 2-3 ggr dagligen så tänkte jag nu ifall man kanske kan sälja av lite.
Visst är jag intresserad av allt som har med svamp att göra och tar gärna emot hjälp.
Min e-mail är: mumisen@telia.com
*endast för svamp-vänner*
Samma här, jag är nog rätt okunnig på olika sorter och så, men plocka svamp kan jag nog, speciellt kantareller, , då det börjar bli dags för Karl-johan brukar nästan sommaren vara över, 2006 var ett rätt knepigt Karl-Johan år i mina trakter, (Norra Västergötland) plockade bara ett par hundra kilo, fick ingen riktig fason på sakerna..
I mina gamla svampböcker står det om Karl-Johan: Särskilt ymmnig efter torra och varma somrar, låt oss hoppas på det..
2005 var ett alldeles lysande Karl-Johanår, 2006 var iofs väldigt bra i Falköpingstrakten sade uppköparna, ju mer man tänker på det ju mer ser man fram mot denna säsong.. ska ta hjäp av dottern och skicka dej lite bilder..
Det är ovanligt att det blir två bra k-j säsonger efter varandra på samma plats.
En svampkunnig person sa att det är alla år som det inte varit gynnsamma förhållanden som gör att det blir sådana otroliga mängder med K-J vissa år.
Fruktkropparna har “SPARATS” i mycelet för att komma upp när rätta fuktigheten och värmen blir.
Visst kommer det K-J annars också men den är oftast angripen.
1997 var ett bra K-J år i Norra Västergötland, någon har sagt att tidsintervallen är sju år, för att det ska bli mycket.
Undrar just vad klimatförändringarna medför för våra svampar?
Ett släkte som gynnas av värmen är ramarior fingersvampar (ej matsvamp) de har ökat i antal i de skogar där jag går.
Även nya fyndplatser har tillkommit.
Japp, fina priser det, ,
Sen är det också så har jag förstått, att de bästa KJ-svamparna gör man konstverk av, som är populära att ge bort som bröllopspresenter (Italien mest, som jag förstod) då kan en stor och för ändamålet passande KJ, bli värd åtskilliga tusen svenska kronor.
Själv är jag nöjd om jag kan få 30-40 spänn kilot för klass ett, men visst, , det är säkert att sälja sig för billigt.
Hej Enelie för du heter väl så och inte Emelie?
Jag är inte duktig på färgning men jag vet att blodsoppen är en av flera svampar som lämpar sig väl för växtfärgning. Förra året var ett gott blodsoppsår i mina trakter (Västergötland) och hade jag varit insatt i färgandets ädla konst så hade jag nog hoppat jämfota och hjulat runt kvarteret av ren glädje.
Det finns säkert många som kan mer om detta än jag så vi låter väl bollen rulla vidare, kanske i en ny tråd?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.