På den första har jag kommit fram till fagerskinn, Peniophora laurentii.
Här finns det stora risker för namnförväxling, för den har namnet fagergröppa i Rymans “Svampar”, och jag har trott att den hette så, tills nu när jag upptäckte att fagergröppa i Ekologiska katalogen avser något annat: en blekgul till ockrafärgad art med andra mikrokaraktärer, Ceraceomyces borealis.
Den andra tror jag kan vara knölplätt, Phlebia albida, men jag hittar inga bilder någonstans att jämföra med, bara en som är hämtad från Elias Fries svampplanscher, och den är ju ganska stiliserad:
http://www2.nrm.se/kbo/saml/fries/pt/phlalb.html.en
Bild 2 är ganska lik en del av dessa på rynkskinn, Phlebia mellea?
Tack för tipset Tony! Om nr 2 hade växt på en grov granlåga i gammal skog, hade jag nog tänkt mig rynkskinn. Både substrat och miljö talar emot den, men omöjligt är det ju inte.
Mina försök att studera den i mikroskop har inte lyckats något vidare, för den har samlat på sig så mycket sporer av olika slag att det inte går att avgöra vilka som hör till svampen. Jag får nog återvända längre fram och se hur den utvecklas…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.