Är en liten svampplockerska som varje år bestämmer mig för att lära mig minst en ny svampsort!!Det slutar med att jag plockar de sedvanliga kantarellerna, sopparna samt trattisar o trumpet.Tacksam för förslag om nya sorter som ej är så lätta att förväxla. Jag blev otroligt glad när jag av en slump hamnade på denna sida. NI ÄR SÅ DUKTIGA!!! Med förhoppningar om en god svampsommar o höst!
Jag håller fullständigt med dig. I detta fantiska forum får man ta del av såväl experters samt oss amatörers goda råd. Dessutom är detta forum i princip befriat från personangrepp och nedlåtande kommentarer.
Jämför gärna med svenska antiknätets diskussionsforum!
Tack Micke!!!
Det slutar med att jag plockar de sedvanliga kantarellerna, sopparna samt trattisar o trumpet.Tacksam för förslag om nya sorter som ej är så lätta att förväxla.
Blodriska och blek taggsvamp nämnde du inte. De är goda, vanliga och svåra att förväxla med något oätligt.
Hej Ullis,
Jag blev själv riktigt biten förra sommaren och plockade då endast kantarell och taggsvampar. Taggsvampar är ruskigt goda och omöjliga att förväxla med någon giftig art. Efter det gav jag mig på soppar. Ett tips är att plocka den eller de soppar du hittar och kolla här på svampguiden vilken sort det är. Du får ju då även all information om förväxlingssvampar vilket är väldigt bra. Strävsoppar är alltid ätliga, dem känner du igen på att de har små svarta “fjäll” på foten. Även smörsopp, som kommer lite senare på somamren, är lätt att känna igen.
Själv håller jag mig fortfarande borta från svampar som lätt kan förväxlas med någon giftig art.
Lycka till!
Några av mina favoriter är nejlikbroskskivling, champinjoner och mandelriska.
Kolla in dem i databasen eller i nån bra svampbok.
Glöm inte heller att ta doft- och smakprov. För de tre ovan nämnda finns mycket tydliga dofter som jag lärt mig känna igen och därför är jag inte orolig för förväxlingsarter!
Ta aldrig reda på svamp med dålig lukt eller brännande skarp smak! De är antingen fel art eller angripna av nån parasit och inte ätliga!
Håller med Ullis, denna sajt är toppen :-)
Citronslemskivlning är en av mina “säkra” favoriter, den är mycket lätt att känna igen och har inga giftiga utseendelikar.Den är utmärkt som blandsvamp men enligt min smak inte så enastående på egen tass. Ofta hittar man mängder av den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.