0 516 visningar

26 svar

Middagsmat

Morgan

3 apr 2007 kl. 19:23

Hittade några kalvschnitzlar i frysen och råstekte lite potatis till dem.
Lite stekta trattkantareller och en rödvinssky blev det till.

Nu väntar 16 dagar med underbar Thaimat…

0

cicki T Belgien

3 apr 2007 kl. 19:45

Säg inte att du ska till Thailand din orm! Lite avis blev jag nog, själv är jag hundvakt medans dottern och husbandet åker skidor i Åre. Får väl tröstäta påskägg!
Så här blev det fuskmiddag, djupfryst mikrad chickenburger (skäms)

0

Bo E

4 apr 2007 kl. 15:42

Igår testade jag att steka en kalkonstek, en såndär hopsnörd lårbit, som jag rev upp och fyllde med provencalsk örtblandning, vitlök, salt och svartpeppar.
Den fick puttra i gryta med lite gul lök och några bitar grön chili.
Det blev gott med ris och sås på rester av Bearnaisesås, yoghurt och fetaost spetsat med lite chilihack.
Såsen var en ren improvisation men blev mycket god faktiskt!

0

Bo E

4 apr 2007 kl. 16:36

Idag då...lurar på älgskav med wokgrönsaker, , , kanske bara med soya, det blev ju så mycket kletig fet sås igår…

0

Morgan

gunhild

4 apr 2007 kl. 20:33

Du loggar väl in på forumet från Thailand så vi får veta om du hittar nån svamp? Förresten vart åker du?

0

Nina A

4 apr 2007 kl. 20:58

efter en totalflopp till dag trodde jag i min enfald att jag skulle lyckas med lite lax i ugn med täcke av lätt cremé fraise, flingsalt och andra mumsiga kryddor

men gudarna har varit mot mig även ikväll så laxen förvandlades till pasta och pesto

får bli lax imorgon istället
den har nog fått mer smak efter en natt i kylen

0

Middagsmat, Snabbmat

/Enelie Lkpg

4 apr 2007 kl. 21:54

Jag behövde fixa “snabbmat” idag så jag testade nya créme fraichen, komponerad av Årets kock.
Smaksatt med äpple, dill och curry.
Tillsatte mer dill + vitlök ovanpå rätten ihoprörd med olivolja. Så blev det fisk i ugn.
Helt godkänd.

Undrar om det kanske går att tillaga div. smaklösa soppar på samma sätt?

0

Middagsmat, Snabbmat

Evus

5 apr 2007 kl. 19:07

Jag håller just på att laga köttfärslimpa, med potatis, lök och rotsaker i min gamla lergryta som jag “dammade” av i dag.

Jag tycker om att laga “allt-i-ett”.

Jag vet inte hur det smakar ännu, men det doftar väldigt gott i alla fall.

0

Middagsmat, Snabbmat

cicki T Belgien

5 apr 2007 kl. 19:34

blir säkert jättegott, måste gå på skattjakt, vet inte i vilken kartong som min gamla lergryta gömmer sig i!

0

Birgitta D

6 apr 2007 kl. 16:06

I dag har jag gjort soppa på fjolårets frysta nässlor. Smaksatt med torkade
trattkantareller.Faktiskt jätte gott

0

Middagsmat Birgitta

cicki T Belgien

6 apr 2007 kl. 16:13

Vad smart att frysa nässlor! Hur gör du, förväller med lite salt?

0

Middagsmat, cicki

Evus

6 apr 2007 kl. 16:49

Middagen i går i lergrytan var jätte gott. Den (lergrytan) ska jag använda oftare.

I dag blir det gammal hederlig “söndags-stek, (i järngryta), med gräddsås, charlottenlök, morötter, herricorrve (ursäkta stavningen :-))) och gelé.

0

Middagsmat, cicki

Birgitta D

6 apr 2007 kl. 16:56

Jag förväller ett par min utan salt fryser in med lite spad.

I år skall jag försöka torka och blanda med torkad vitlök svampmjöl och havssalt.

0

Middagsmat, cicki

cicki T Belgien

6 apr 2007 kl. 17:13

Tack för tipset, ibland blir man ju förb.att man inte kommer på såna enkla grejer själv! Jag som odlar egen spenat och fryser in, men nässlor icke! Låter spännande med ditt torkningsprojekt!

0

Middagsmat, cicki

Bo i Örebro

10 apr 2007 kl. 16:59

Hittade årets första nässelbarn i lördags.

De åkte med som garnering o krydda i en läcker grönsallad med småtomater o rödlök.

Blev förrätt till den efterlängtade murkelmiddagen med sås på fjolårets fynd som jag och en kompis gått och planerat, och äntligen kom oss för att ta tag i till påsk!

Vi hittade några murklor var i fjol och tyckte det var smart att lägga dem på samma tork.
Nu har de torkat klart och blev väldigt goda i sås!

Inget nytt i svampväg här än…bara kall snålblåst, och iskyla. Hittade t o m isfläckar som inte verkar ha töat bort sen värsta vintern!

Ja nu i efterpåsktider ska det ju lagas middagar hemmavid igen…får se vad det blir till kvällen.

0

PiaFia

10 apr 2007 kl. 17:33

Idag blir det grillad kyckling, färdigköpt för vi har rivit ut hela köket i påsk så där kan inte lagas någon mat :)

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 17:57

Det var länge sen jag åt fjäderfä...tack för tipset…

0

Bengt Sandh

10 apr 2007 kl. 18:31

I går tog jag fram ett paket nötfärs från frysen och tänkte att jag säkert skulle komma på något spännande att laga till lunch.

När det väl blev dags för tillagning var jag helt tom på idéer och vandrade över till datorn och googlade mig fram till vad som blev till en riktig festmåltid mitt på blanka tisdagseftermiddagen.

Jag sökte på “nötfärs +recept” och hittade genast fram till “rosa bönor och nötfärs på thailändskt vis”.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=my_docs&lngUserID=181877&view=mydoc_detail&intDocID=9275

Testa, du blir inte besviken om du gillar thailändsk touch!

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 18:35

Hmm..tack Bengt, det låter ju oxå gott.

Kanske kan man kombinera på nåt vis…hackad kyckling med thai-kryddor typ…

0

Tina Nordberg

11 apr 2007 kl. 15:52

I kväll blir det ärtsoppa o Punch
med en kompis. Oj, vad jag längtar. Har just nu ett stort bröd på jäsning.
Är det någon som vill vara med?

0

cicki T Belgien

11 apr 2007 kl. 16:00

Klart jag hänger med!

0

Bengt Sandh

11 apr 2007 kl. 16:07

Nu fuskar du allt, Tina!

Ärtsoppa och punsch är bara gott en dag i veckan, nämligen torsdagar. Övriga dagar i veckan får man hemska gaser i magen och får fruktansvärt ont i huvudet dagen efter.

För Föreningen För Traditionernas Bevarande (FFTB)

genom

0

Tina Nordberg

11 apr 2007 kl. 16:15

Förlåt, men torsdag passar inte för då är Gubben hemma.Tjejträff ska vara Gubbfritt.

0

cicki T Belgien

11 apr 2007 kl. 16:35

Till FFTB: Jag har då provat att äta ärtsoppa på torsdagar men det är lika illa ställt med både gaser och huvud då också! När jag pluggade försökte elevkåren införa ärtsoppestängda fredagar pga explosionsrisk i föreläsningssalarna.(Förslaget ogillades av studierektor som föreslog ärtsoppefria torsdagar istället, den torrbollen!)

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 17:24

Jag håller med Bengt i sak, fast personligen har jag mycket svårt för att få i mig både ärtsoppa (speciellt om det är gris i den!) och punsch.

Och varför vara så inbitet traditionell att man plågar kroppen för den skull?

0

Margareta Tångring

12 apr 2007 kl. 22:09

Det går utmårkt att torka nässlor, spenat. mangold squash mm. Förvåll i saltat vatten och torka sedan. Helst i apparat eller med en bordsfläkt. Torkade nässlor är utmärkta att blanda i matbröd

0

Lena M

13 apr 2007 kl. 06:36

Varför skall man förvälla ex.vis nässlor först och sedan torka dem ?
För många år sedan torkade vi nässlorna direkt och kokade sedan the på dem. Likadant har jag gjort med blad av svarta vinbär.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone