Igår testade jag att steka en kalkonstek, en såndär hopsnörd lårbit, som jag rev upp och fyllde med provencalsk örtblandning, vitlök, salt och svartpeppar.
Den fick puttra i gryta med lite gul lök och några bitar grön chili.
Det blev gott med ris och sås på rester av Bearnaisesås, yoghurt och fetaost spetsat med lite chilihack.
Såsen var en ren improvisation men blev mycket god faktiskt!
efter en totalflopp till dag trodde jag i min enfald att jag skulle lyckas med lite lax i ugn med täcke av lätt cremé fraise, flingsalt och andra mumsiga kryddor
men gudarna har varit mot mig även ikväll så laxen förvandlades till pasta och pesto
får bli lax imorgon istället
den har nog fått mer smak efter en natt i kylen
Jag behövde fixa “snabbmat” idag så jag testade nya créme fraichen, komponerad av Årets kock.
Smaksatt med äpple, dill och curry.
Tillsatte mer dill + vitlök ovanpå rätten ihoprörd med olivolja. Så blev det fisk i ugn.
Helt godkänd.
Undrar om det kanske går att tillaga div. smaklösa soppar på samma sätt?
Hittade årets första nässelbarn i lördags.
De åkte med som garnering o krydda i en läcker grönsallad med småtomater o rödlök.
Blev förrätt till den efterlängtade murkelmiddagen med sås på fjolårets fynd som jag och en kompis gått och planerat, och äntligen kom oss för att ta tag i till påsk!
Vi hittade några murklor var i fjol och tyckte det var smart att lägga dem på samma tork.
Nu har de torkat klart och blev väldigt goda i sås!
Inget nytt i svampväg här än…bara kall snålblåst, och iskyla. Hittade t o m isfläckar som inte verkar ha töat bort sen värsta vintern!
Ja nu i efterpåsktider ska det ju lagas middagar hemmavid igen…får se vad det blir till kvällen.
I går tog jag fram ett paket nötfärs från frysen och tänkte att jag säkert skulle komma på något spännande att laga till lunch.
När det väl blev dags för tillagning var jag helt tom på idéer och vandrade över till datorn och googlade mig fram till vad som blev till en riktig festmåltid mitt på blanka tisdagseftermiddagen.
Jag sökte på “nötfärs +recept” och hittade genast fram till “rosa bönor och nötfärs på thailändskt vis”.
Testa, du blir inte besviken om du gillar thailändsk touch!
Till FFTB: Jag har då provat att äta ärtsoppa på torsdagar men det är lika illa ställt med både gaser och huvud då också! När jag pluggade försökte elevkåren införa ärtsoppestängda fredagar pga explosionsrisk i föreläsningssalarna.(Förslaget ogillades av studierektor som föreslog ärtsoppefria torsdagar istället, den torrbollen!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.