Ja, i söndags såg jag en liten grupp blåsippor i alla fall, ett tiotal i utkanten av en äldre villaträdgård nära skogen.
Sen såg jag en åldrig dam som klev runt ett gammalt ödetorp och ryckte upp några vita blommor med rötterna och stoppade i plastpåsar.
Vad kan det ha varit?
Vi “icke blomsterodlare” funderade lite på om det är normalt vårbeteende.
hehe släng ut frågan på http://www.odla.nu ´s forum
jag tippar på att det på ödetomten växte någon gammal variant av våra tidiga vårblommor…tyvärr är det inte alltid bra med förädlade frön och blommor
för övrigt tycker jag att det forumet som finns där är bra uppbyggt, kanske något liknande borde uppföras här??
Det märkliga var just att hon noggrant drog uppp dem med rötterna.
Normalt brukar man väl bara plocka blomma och stjälk om man vill ha en bukett i vasen.
Fast de står sig kanske bättre med lite rötter.
Kanske en gammal vis gumma då, som visste bättre än vi ynglingar om hur detta skulle goras!
Kan det ha varit Ramslök?
Det verkar tidigt men vi har ju haft en mild vinter.
Jag har för mig att man förr odlade den och använde som läkeväxt.
Jag har hört talats om att man kan sylta “rötterna”, alltså lökarna och använda till maten.
Den går även bra att använda i matlagning allmänt.
Åh! har du sett en Sädesärla.
Min favoritfågel!
Det är ett säkert vårtecken.Jag blir alltid så glad när jag ser “min” första Sädesärla.
Jag brukar träffa på den “första” på ungefär samma ställe varje vår, och jag säger alltid: “Hej och Välkommen tillbaka! (Jag har fått för mig att det är samma en.)
Sen tittar jag mig runt i kring så ingen ser/hör….
Här där jag bor (Botkyrka) brukar den dyka upp kring den 20:e april, men i år är ju allt tidigare så..
Var bor du Nina?
I dag fick jag en fin present av min däckhandlare. Han knackade på hemma och överraskade mig med ett glatt. “Bengt, nu står inte hjulen längre för dörren. Nu är det dags för sommardäck och jag vill ge dig en liten påskpresent. Sedan sade han: som ett vårtecken giver jag dig denna ring”.
Det var ett reservdäck. Vad Glad Påsk jag blev.
Hej Bo E!
Jag var kanske lite otydlig om det där med att dricka Roodebergs Bag in Box.
Pappen blötläggs i 2 timmar och plasten sticker man hål på längst upp och häller ut innehållet i en vanlig soppåse.
Montera av kranen.
Sedan värms den nu tomma plastpåsen sakta upp till 200 grader i ugnen och lite vatten hälls på då och då.
Efter c:a 10 minuter tas
plastpåsen ut och vrängs ut och in.
Tag fram soppåsen med vinet och häll detta tillbaka.
Tryck därefter jag snabbt in det hela i den nu helt uppblötta pappkartongen.
Denna får sedan stå och torka så länge att den till slut pressas samman varvid innehållet expanderar, plastpåsen spricker och vinet rinner ut genom den kran som jag under tiden har monterat tillbaka igen.
Sätt ett väl diskat glas under kranen.
Stäng kranen när glaset är fullt.
Sist men inte minst:
Servera kantareller, Karl-Johan eller någon annan trevlig svamp direkt i vinglaset och höj detta i en skål för LIVET!
OK Bengt!
Jag förstår precis.
Men det funkar bara med Roodeberg då, och inte med nåt annat märke?
Har du testat argentinsk Shiraz Ecologica?
Jag är så dum att jag bara dricker upp vinet och sen lägger förpackningarna i plast och pappsorteringen till återvinning!
När man kan tillreda dem….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.