0 380 visningar

27 svar

Nya vårtecken

Lena M

4 apr 2007 kl. 16:37

Jag såg faktiskt några vitsippsknoppar under jasminbusken idag och det är tidigt för att vara i Gästrikland.

0

Bo E

4 apr 2007 kl. 16:52

Ja, i söndags såg jag en liten grupp blåsippor i alla fall, ett tiotal i utkanten av en äldre villaträdgård nära skogen.

Sen såg jag en åldrig dam som klev runt ett gammalt ödetorp och ryckte upp några vita blommor med rötterna och stoppade i plastpåsar.

Vad kan det ha varit?

Vi “icke blomsterodlare” funderade lite på om det är normalt vårbeteende.

0

Nina A

4 apr 2007 kl. 19:18

hehe släng ut frågan på http://www.odla.nu ´s forum
jag tippar på att det på ödetomten växte någon gammal variant av våra tidiga vårblommor…tyvärr är det inte alltid bra med förädlade frön och blommor

för övrigt tycker jag att det forumet som finns där är bra uppbyggt, kanske något liknande borde uppföras här??

0

Bo E

4 apr 2007 kl. 19:28

Det märkliga var just att hon noggrant drog uppp dem med rötterna.
Normalt brukar man väl bara plocka blomma och stjälk om man vill ha en bukett i vasen.

Fast de står sig kanske bättre med lite rötter.

Kanske en gammal vis gumma då, som visste bättre än vi ynglingar om hur detta skulle goras!

0

Nina A

4 apr 2007 kl. 20:52

hon kanske tänkte ha det i sin egen rabatt???där brukar blommor göra sig bäst :)

ödetomter är bra!jag har ett"eget” där jag plockar röda och svarta vinbär om hösten :D en lisa för själen om man bor i lägenhet

0

Elisabeth J

5 apr 2007 kl. 00:33

Jag tippar på att det var någon sorts snödroppe och då ville hon ha med löken så de kan föröka sig!
Eller krokus!

0

/Enelie Lkpg

5 apr 2007 kl. 10:46

Kan det ha varit Ramslök?

Det verkar tidigt men vi har ju haft en mild vinter.

Jag har för mig att man förr odlade den och använde som läkeväxt.
Jag har hört talats om att man kan sylta “rötterna”, alltså lökarna och använda till maten.
Den går även bra att använda i matlagning allmänt.

0

Bo E

5 apr 2007 kl. 15:15

Troligast snödroppe för det var vita blommor.

Har dock ingen aning om hur ramslök ser ut.

Vi kollade lite nyfiket när hon lämnat platsen, men det fanns inte en enda vit blomma kvar som ledtråd!

0

Bo E

5 apr 2007 kl. 15:18

Nej, det var inte ramslök. (kollat på google)
Det vi såg trots ganska långt avstånd liknade mest snödroppar.

Det lustiga var att hon rensade platsen så totalt.

Gillade väl snödroppar väldigt mycket, tydligen!

0

Nina A

6 apr 2007 kl. 17:39

idag såg jag en sädesärla :) skönt med vårtecken!

0

Nya vårtecken; Nina

Evus

6 apr 2007 kl. 18:03

Åh! har du sett en Sädesärla.
Min favoritfågel!

Det är ett säkert vårtecken.Jag blir alltid så glad när jag ser “min” första Sädesärla.

Jag brukar träffa på den “första” på ungefär samma ställe varje vår, och jag säger alltid: “Hej och Välkommen tillbaka! (Jag har fått för mig att det är samma en.)

Sen tittar jag mig runt i kring så ingen ser/hör….
Här där jag bor (Botkyrka)  brukar den dyka upp kring den 20:e april, men i år är ju allt tidigare så..

Var bor du Nina?

0

Nya vårtecken; Nina

cicki T Belgien

6 apr 2007 kl. 18:14

Sädesärlan är också en av mina favoriter, har sett dom här sen två veckor. Men vi har också Gulärlor här. Trots att dom ska vara skygga fåglar beter dom sig precis som sädesärlan, undviker absolut inte människa. Nån som vet mer?

0

Vårtecken i vas

Gunilla

6 apr 2007 kl. 19:38

Står på mitt köksbord

0

Nya vårtecken; Nina

Nina A

6 apr 2007 kl. 20:32

jag borr norr om stockholm, Upplands Väsby närmare bestämt :)

0

Cicki

Charina

6 apr 2007 kl. 20:45

Du tror inte det kan vara Forsärla ni har där? Den ser inte riktigt likadan ut som Gulärlan. Googla så får du se.Forsärlehannen har svart haklapp o grå sida under vingen, Det har inte gulisen.

0

Också ett vårtecken

Bengt Sandh

7 apr 2007 kl. 00:15

I dag fick jag en fin present av min däckhandlare. Han knackade på hemma och överraskade mig med ett glatt. “Bengt, nu står inte hjulen längre för dörren. Nu är det dags för sommardäck och jag vill ge dig en liten påskpresent. Sedan sade han: som ett vårtecken giver jag dig denna ring”.

Det var ett reservdäck. Vad Glad Påsk jag blev.

0

Också ett vårtecken

Bengt Sandh

7 apr 2007 kl. 00:17

By the way, har ni provat Roodebergs bag in box?

Jaså inte? Det har jag. Alldeles nyss.

0

Bengt Sandh

7 apr 2007 kl. 00:23

Hej Elisabeth J!

Du skriver “då ville hon ha med löken så de kan föröka sig”.

Min högst personliga reflektion är att löken är en förutsättning för all fortplantning.

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 14:04

Jag visste inte att snödroppen var en lök.

...och har inte testat Roodebergs bag in box.

Tycker ofta att både plastpåsar och papplådor är tämligen smaklösa och svårtuggade.

Har du bra recept, Bengt?

0

Bengt medglimteniögat Sandh

10 apr 2007 kl. 17:46

Hej Bo E!

Jag var kanske lite otydlig om det där med att dricka Roodebergs Bag in Box.

Pappen blötläggs i 2 timmar och plasten sticker man hål på längst upp och häller ut innehållet i en vanlig soppåse.

Montera av kranen.

Sedan värms den nu tomma plastpåsen sakta upp till 200 grader i ugnen och lite vatten hälls på då och då.

Efter c:a 10 minuter tas
plastpåsen ut och vrängs ut och in.

Tag fram soppåsen med vinet och häll detta tillbaka.

Tryck därefter jag snabbt in det hela i den nu helt uppblötta pappkartongen.

Denna får sedan stå och torka så länge att den till slut pressas samman varvid innehållet expanderar, plastpåsen spricker och vinet rinner ut genom den kran som jag under tiden har monterat tillbaka igen.

Sätt ett väl diskat glas under kranen.

Stäng kranen när glaset är fullt.

Sist men inte minst:

Servera kantareller, Karl-Johan eller någon annan trevlig svamp direkt i vinglaset och höj detta i en skål för LIVET!

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 17:53

OK Bengt!

Jag förstår precis.

Men det funkar bara med Roodeberg då, och inte med nåt annat märke?
Har du testat argentinsk Shiraz Ecologica?

Jag är så dum att jag bara dricker upp vinet och sen lägger förpackningarna i plast och pappsorteringen till återvinning!
När man kan tillreda dem….

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 17:54

Kom på ett ännu bättre användningssätt!

Gödsla din murkelodling med kartongerna!

0

10 apr 2007 kl. 18:02

Bo, jag har inte testat murklor men har med framgång odlat vinkremlor med murkelmetoden. Den enda bag-in-boxkartongen jag har prövat var den tyska Schloss Ausausserbeigegenüber Getrunken. Den gav både vita och röda vinkremlor.

0

Nya vårtecken Bengt m g i ö S

cicki T Belgien

10 apr 2007 kl. 18:08

Skulle tro att om du kör alla dativobjekten aussausserbeigegenübermitnach seitvonzu plus getrunken så får du både vita, röda OCH rosé kremlor!

0

10 apr 2007 kl. 18:20

Intressant cicki, men det ser inte ut som att det vinet finns på systembolaget. Går det att få tag på i Belgien? Skulle vara kul att odla rosékremlor på sådana kartonger.

0

cicki T Belgien

10 apr 2007 kl. 18:24

nej, finns bara i Tyskland och eventuellt Österrike. Tyskan är tyvärr i minoritet här. :))))

0

10 apr 2007 kl. 18:37

Det enda belgiska lådvinet som jag har hittat här hemma heter Jehabitábruxelles Cabernet Pissoir men det smakade inte gott och lämpade sig endast för odling av mögelsvamp.

0

cicki T Belgien

10 apr 2007 kl. 18:45

Skulle jag vara mögelsvamp skulle jag nog låta bli det här vinet också. Dessutom måste dom ha dåliga korrekturläsare…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone