Jag fattar inte vitsen med att en del skriver “gul kantarell” när det rör sig om kantarell. Det finns ingen svamp som heter så. Det verkar ha blivit en trend att benämna kantareller med detta felaktiga namn. Vad skulle det finnas för förväxlingssvamp? Grön kantarell? Röd kantarell, svart kantarell eller något annat fantasifullt namn? Om man skriver “kantarell” så vet alla vad som avses. Därför räcker det gott att skriva antingen kantarell eller trattkantarell. Det är kristallklart.
Inte är det väl någon som skriver “skär gris” för att markera att det inte är ett vildsvin. En gris är en gris, ett vildsvin är ett vildsvin, en kantarell är en kantarell och en trattkantarell är en trattkantarell.
Det var väl pedagogiskt skrivet, eller hur?
Det är väl inte fel att vara tydlig och skriva gul kantarell, då är det ju ganska klart vilken art man menar.
Det finns ju annars:
blek kantarell
orange kantarell
ametistkantarell
svartnande kantarell
trattkantarell
grå kantarell
kruskantarell
Kända utanför Sveriges gränser är dessutom bland annat
vit kantarell och
röd kantarell
Fast vill man vara exakt kan man ju nöja sig med det vetenskapliga namnet
Cantharellus cibarius.
Irene!
Om någon säger så här: “Jag hittade kantareller idag”. Är inte det tydligt nog?. Skulle någon kunna missförstå det?
Den som hittar trattkantareller säger aldrig: “I dag hittade jag kantareller”. Nej bort med begreppet gula kantareller, som art existerar de inte ens. Basta!
Första gången jag såg beteckningen “gul kantarell” trodde jag att det menades brandgul eller falsk kantarell, som ju inte är någon kantarell, men som i svampböcker ibland anges som förväxlingssvamp.
Nu förstår jag att det menas “vanlig” kantarell.
...och som sagt, vill man vara tydlig finns ju möjligheten att gå in på den förträffliga databasen och kopiera det latinska namnet!
Irene verkar ju i alla fall vara en lugn person som inte hetsar upp sig över dylika detaljer…
Basta..?! Bara för att det står “kantarell” i någon bok eller på någon hemsida?
Jag skulle vilja påstå att namnet “gul kantarell” är ett lika vedertaget namn på den gula kantarellen som “kantarell”, inte minst inom skogsforskning och liknande.
Det namnet är praktiskt att använda i förtydligande syfte, när man gör jämförelser med andra kantarellarter, och även som beteckning på handelssvampen, där det inte får råda någon tvekan om att det är just den gula kantarellen och inte vilken kantarell som helst man handlar med.
Jaa, jag tycker t.o.m. att namnet “gul kantarell” är så lyckat, att svampnamnskommittén borde ta det som ett förslag till officiellt svenskt namn.
Heja Irene!! Håller fullständigt med och vill förtydliga vad jag menar när jag säger gul kantarell, vilket jag gör framförallt i juni och juli. Det är inte för att särskilja från trattkantarell, vilket många tycks tro, utan från blek kantarell. Orkar nämligen inte alltid säga ( skriva) blek när ca 95 % av det jag plockar då egentligen är den arten. Men ibland blir det även litet gul kantarell och då säger jag så. Från september däremot hittar jag inte särskilt många bleka och förtydligar då när det faktiskt gäller sådana.
Gunilla, människor har i alla tider förstått vad ordet kantarell innebär. Om man nu hittar blek kantarell så kan man naturligtvis skriva det. Är det inte blek kantarell så är det kantarell och inget annat. Varför ska man krångla till det och hitta på beteckningar som inte finns?
Heja Svea!
Argument nummer 2 för min och Irenes åsikt: Varför ska just gul kantarell leva utan förnamn?
Vill tex Silversople-Johansson bara kallas så eller jaederfeldt vara av med klas?Även i svamparnas värld har ju de flesta både för och efternamn. Det finns ju tex inte någon flugsvamp, champinjon eller kremla.
Bra Gunilla, du har redan betat av de argument för “gul kantarell” som jag hade i bakfickan :-)
Kan bara tillägga att det namnet kanske skulle göra fler människor medvetna om att det faktiskt finns fler kantarellarter än “kantarell”.
Jag hittar ingen motsvarighet i något annat släkte heller, ingen art som heter fjällskivling, musseron, taggsvamp, tofsskivling, spindelskivling…
Hej.
I min svampbok, “Svampar i naturen, av Bo Mossberg, benäms den “gula” som “Vanlig kantarell”.
Jag håller med om att man visst kan säga gul kantarell.
Det spelar väl ingen roll…
Jag ska ut nu i eftermiddag till ett ställe där det så här års brukar växa “blek kantarell”...
Fortsatt glad midsommarhelg
I mina två svampböcker benämns kantarellen “vanlig kantarell” med undernoteringar om varianter som blek samt förväxlingssvampen brandgul trattskivling som förr kallades brandgul kantarell.
Vilken överraskning jag fick dan före midsommar då jag hittade dryga tjugotalet “bleka” kantareller i torra höjdlägen på gamla järnåldersgravplatser i eller nära bostadsområden i Örebro!
Ännu fler blev det sen i helgen ute på skogsvägar! Det är dock alldeles uppenbar risk att de snart torkar bort, och då får man ge sig till tåls och vänta på att regnet ska väcka upp de “gula”!
Nädu Olle, jag tror inte sista ordet är sagt. Och jag kan dessutom upplysa Svea om att det visst förekommer att folk säger att det hittar kantareller när de i själva verket hittat trattkantareller.
Och inte blir det bättre av att en del envisas med att använda begreppet “höstkantarell”, som i litteraturen omnämns som ett alternativt namn till trattkantarell.
En del djupingar använder nämligen ordet “höstkantarell” om Cantharellus Cibarius för att skilja den från “Sommarkantarell” (d.v.s. Cantharellus Pallens).
Förvirringen kan alltså bli total när kretsar med olika språkbruk ska diskutera veckans fynd.
Jag har t.o.m. hört en mycket lokal variant där trattisar kallas kantareller och kantareller kallas gulsvamp. Känn på den!
Svea, varför skriver du i ett forum om du inte vill ha några svar på ditt inlägg? Eller önskar du bara svar från såna som helt och fullt håller med dig i ditt tycke och tänke??? Då har du nog hamnat fel. Ordet är fritt. Du får tycka att man endast får kalla kantarell för kantarell och andra får hemskt gärna kalla den gul kantarell, då dom flesta ändå förstår vilken svamp det gäller. Kanske t.o.m du…..
Hört på torget:
Kunden: Goddag, har ni Karl-Johanssvamp idag? Torghandlar’n: Nej, de är slut för dagen.
Kunden: Inte mycket att göra åt, jag kan ta reller i stället.
Torghandlar’n: Rellerna är också slut. Vi har bara semlakremla med mandelriskmassa och pudrad lockskivling.
Kunden: Mitt namn är Runar Sörgaard så jag tar 3 sådana med VIPgrädde, tack.
Hej, mitt namn är Åke Stolpe, och jag jobbar på Internets IT-avdelning.
Nu måste den här “viktiga” debatten få ett slut, ni tar upp så mycket bandbredd med ert tjat att vi snart måste boota om hela Internet! Det har vi aldrig gjort förut, och nu i semestertider är det bara jag och en 19-årig sommarjobbare från Bräcke som är här, så chansen att något ska gå åt (svamp)skogen är mycket stor!
Högaktningsfullt Åke Stolpe (leg. DOS dr)
Helt underbar debatt!(Hehe)
Men ska det vara så att man måste vara akademiskt utbildad för att få skriva å detta forum?
Vad gör väl lite stav fel och fel benämningar?
Ska jag behöva kolla med en utbildad i området kantarell innan jag kan köra inlägget i Word för att se om jag stavat fel och sen lägga in det i forumet?
Konstigt att en sån liten sak ska framkalla så mycket känslor.
språket ska väl spegla andvändarna, eller?
Använder flertalet uttrycket “Gul kantarell” borde namnet ändras, inte tvärt om. Svenskan ska vara ett levande språk.
Dessutom har kärt barn många namn!
Tycker tyvär också att det har blivit lite hätsk stämning i denna debatt.
Jag tycker Soffi har rätt i sina argument, utan att för den skull tycka att Svea är ute och cycklar.
(Ni får gärna köra inlägget i Word. Den som finner 5 fel får en dag i närmsta svampskog! Resa får bekostas skälv;^)
Hej Bänckt!
Det är ingen fara med stavningen, jag kör mest utför!
Till Mossning:
Trevligt att du jillade priset!
Tävlings kommiten har jobbat hårt på det!
Till er andra (Även Bänckt & Mossning):
Är det ingen som hittar svamp.
Är det lika torrt i övriga Sverige som här i Mälardalen?
Inte mycket att hitta i skogen!
Letar både efter gula och vanliga kantareller!
Gumman har även koll på lite andra arter men det verkar dåligt där också.
När jag tittar i rapporterna så har inget kommit sen den 7-Juli. Kan det stämma?
Till Hans och många andra:
Skönt att få respons för min kampanj. Därmed hoppas vi att begreppet “gul kantarell” går i graven och att vi slipper se det i fortsättningen. Det är ungefär lika meningslöst som begreppet “öppna upp” när man menar öppna. Öppna upp en dörr, vad är det för språk? Det räcker så gott med öppna för inte säger man väl “stänga ner” när dörren ska stängas?
Men man brukar ju säga “stänga ner” datorer. Konstigt uttryck!
Men jag vill inte alls att begreppet “gul kantarell” ska gå i graven. Jag har flera jobbarkompisar bla som inte har en susning om skillnaden på tex kantareller och trattkantareller. Så för dom som inte kan nåt om svamp kan det vara en hjälp med färgen.
Har inte varit här på forumet på ett bra tag.Jag blev jätte förvånad nu när jag kom in här och såg att denna tråd om “Gula kantareller” (är dom inte gula eller?)fortfarande är vid liv, eller hur man ska kalla det. Har ni inget annat att göra?
Själv har jag varit ute i svampskogen och plockat massor av “gulisar” dom sista dagarna.
Kan ni sången:
“Har du sett herr Kantarell, bort i enebacken han är GUL och han är grann, passar just en sådan man…..”
Oj, oj. Hittade denna webbadress efter sökning på internet efter tips för att lära mig bli en fullfjädrad svampplockare. Tänkte ställa en fråga hur man hittar kantareller (gula eller tratt), efter åratals misslyckade försök i skogen tillsammans med mina barn. Finns det någon som kan ge mig svar på denna enkla fråga, eller ska ni fortsätta debatten om vilken färg den gula kantarellen egentligen har. TACK på förhand!!
Känner nästan frustration över att jag en gång i tiden gjorde ett litet inlägg om hur jag ser på det faktum att fler och fler kallar kantarell för gul kantarell. Jag hade inga onda avsikter, ville egentligen bara påpeka att begreppet inte finns i några svampböcker och följaktligen är fel. Men tyvärr finns det massor av folk som inte tål att man försöker kalla saker vid sitt rätta namn. Kunde aldrig drömma om att inlägget skulle röra upp så många känslor.
Om jag söker i registret efter “Gul kantarell” i Norstedts Stora Svampbok, Bengt Cortins Svampar i färg, Bo Mossbergs Svampar i naturen, Sven Tollins Svampar att plocka och laga, Olle Perssons Matsvampar och svampmat, Morten Langes Nordens svampar, Bo Nyléns Svampar i skog och mark och Kaarina Kaurinkoskis Soppar och annan matsvamp så finns inte “gul kantarell” med någonstans. Däremot finns det sidhänvisningar i samtliga dessa böcker om jag söker på ordet “kantarell”.
Så många experter har helt enkelt inte fel men alla ni som envisas med att kalla mig m.fl. för besserwissers så får nog samtliga svampboksutgivare också finna sig i att kallas detsamma.
Sedan kan man ju också undra varför detta är något att uppröras för. Klas Jaederfeldt och jag försöker bara hålla fast vid det rätta begreppet. Tack förresten Klas för att du som vetenskapsman är på min sida.
LÄNGE LEVE DEN FRIA DEBATTEN!
Ja du Svea! Vad har du ställt till med?
Den här debbaten tar nog alldrig slut.
Kanske det går att få ansvarig att radera den?
Den känns lite utspelad nu när vi kan plocka svampen ifråga och inte debbatera namnet.
Jag lovar att det här är mitt sista inlägg i denna debatt!!
Jag tänker inte heller titta på inläggen!
Det finns många andra frågor som intresserar mer nu på Forumet.
Utan att lägga mig i själva sakfrågan (det finns bra argument för bägge sidor) så vill jag dra en lans för Sveas självklara rätt att diskutera terminologin. Det verkar närmast ha blivit tabu idag att ha synpunkter på vad som är korrekt språkbruk. Men inställningen att “alla sätt att uttrycka sig är lika bra” leder i förlängningen till ett oprecist språk med risk för sämre kommunikation. Så, stå på dig Svea!
Tack, Erik, det värmde! Jag tillhör liksom du den numera sällsynta grupp människor som försöker att värna om språket. Därför är jag också längst upp på barrikaderna när det gäller att bekämpa särskrivning som, har blivit mer och mer vanligt. Detta trots att skolan INTE lär ut särskrivning. Detsamma gäller alla dags- och kvälltidningar som alltid är korrekta betr. språket.
Nu har detta inte något att göra med ämnet “gul kantarell?” men jag villa bara nämna detta i förbigående.
Länge leve kantarellen!
Tack snälla Svea för en av de roligaste förmiddagarna i sommar - när jobbet tryter och internet lever är en sån här debatt helt underbar för mig som varken är mykolog eller svampplockare - bara internetnörd :) Jag har skrattat så tårarna runnit över denna debatt… Tack än en gång.
Och, förresten, jag tycker alla ska få kalla svamparna vad dom vill….. Älskar kantareller, speciellt de gula :)
Tänker inte ta någon som helst ställning i den här infekterade debatten men jag håller helt och hållet med Jaederfeldt och Svea.
Förresten, i dag såg jag en alldeles gul kines på bussen. När han såg min bärkasse med kantareller som jag hade placerat i sätet bredvid mig så såg jag att han blev alldeles grön i ansiktet av avund. Det såg väldigt roligt ut.
När tidigare nämnde kines så småningom klev av bussen så hade det märkliga inträffat att han var alldeles blå i ansiktet.
Senare när jag kom hem och kollade i mitt lexikon så fick jag lära mig att om man blandar gult och grönt så blir det blått. Därmed anser jag att denna märkliga händelse har fått sin naturliga förklaring.
Jaha tråden är igång fortfarande… Nåja, lite kul är det ändå, som någon skrev ovan, vi kanske kan slå rekord..snart är vi uppe i hundra inlägg.
Jag är FÖR att säga GULA kantareller, mycket av den anledningen att när jag berättar ( :-) läs skryter)att jag plockat kassvis med kantareller, ja då slår det aldrig fel…frågan kommer ALLTID:”Är det gulisAR”???
Så det är lika bra att man säger att man plockat gulisar från början.
:-))
För att utveckla saken vidare så var det så att min förre man hela tiden har hävdat att det heter Gul kantarell vilket jag inte har accepterat. Äktenskapet började knaka i fogarna och när jag väl hade bestämt mig för att ge efter så var det redan för sent.
Best man vid mitt senaste bröllop var för övrigt Bengt Sandh.
Tack Bengt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.