0 454 visningar

30 svar

Toppmurklor

Johan J

6 apr 2007 kl. 13:05

Någon som vill tipsa om var i Skåne man kan finna toppmurklor och när man ska börja leta?

0

Peter

11 apr 2007 kl. 14:47

Jag hakar på tråden.

Finns det ens möjlighet att hitta toppmurklor i trakterna kring Linköping?

0

Enelie Lkpg

11 apr 2007 kl. 15:13

Precis vad jag själv har gått och funderat på. Jag bor ju i Linköpingstrakten.

Jag har aldrig plockat toppmurklor och var ute i helgen och letade.
Men inga funna än.
Däremot 2 hg. stenmurkla och många “småttingar” som jag sparat på tillväxt.

0

Bo i Örebro

11 apr 2007 kl. 17:47

De klär växa på grusig gärna kalkrik gräsmark, gärna efter avbränning.

Hittade en toppmurkla 1965 på avsvedd åkerplätt invid ett stenblock.

Sen dess tyvärr inga.

Men vem vet, det kan bli i år.

April - maj tror jag är rätt söktid.

0

per d

11 apr 2007 kl. 20:53

april är allt för tidigt menar jag. plockade mina första toppmurklor i aalborg mitten slutet av maj 1998. fredag efter kristihimmelsfärdsdag 2004 fanns mängder med svenska toppmurklor till salu på torget i lund till runt 70 kr kg !!

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 07:07

Toppmurklor kommer senare åtminstone här i Gästrikland. Jag brukar hitta dem ( om jag har tur ) någongång i slutet av maj, början av juni. Förra årets skörd slutade på 2 stycken !

0

Peter

12 apr 2007 kl. 08:39

70 spänn kilot! Skulle köpa en kasse direkt.

0

Bo E

12 apr 2007 kl. 13:16

Ni har säkert rätt, jag hittade i alla fall mitt ex. i april, men sen dess inget alls!

0

Tuppmurklor

Bengt medglimteniögat Sandh

12 apr 2007 kl. 14:00

I dag hittade jag årets första tuppmurklor men det låter säkert lite galet.

0

Tuppmurklor

Grethe F

12 apr 2007 kl. 14:44

Var hittade du dom????????????? i vilken miljö??????????

0

Tuppmurklor

per d

12 apr 2007 kl. 15:00

bengt sandh, det är då f-n ta mig märkligt att du skall in och förstöra alla trådar med din putslustiga humor som inte är värd ett vitten !!
här diskuteras dett toppmurklor seriöst, och har du inget att tillföra bengt, so stay away !!!

0

Tuppmurklor

Daniel Persson

12 apr 2007 kl. 15:24

Ja, du är för go’ du, per d. Ta och gör oss alla en tjänst och lämna den här siten för gott. Den är ju enligt dig bara befolkad av en massa idioter iallafall. Och i ditt nästa inlägg får du gärna påpeka att jag (och givetvis Bengt Sandh och hans pack / gäng?) tillhör den skaran. Oj, där förekom jag visst dig. Då kommer du ju bara att framstå som lite osmart och trög om du också gör det. Attans osis!

Jag har faktiskt en lite kontroversiell fyndplats i Skåne för rund toppmurkla (den nougatfärgade sorten): Dalby Söderskog. Varför kontroversiell? Det är ju en nationalpark, ju!

Brukar finnas i västra delen under de örter som växer i kopiösa mängder där på våren / försommaren. Givetvis bara för beskådande!

0

Tuppmurklor

per d

12 apr 2007 kl. 16:49

daniel, och så kunde du inte hålla dig borta från att kasta skit på mig i en seriös tråd som handlar om murklor intill bengt sandh skulle klampa in som vanligt och förstöra allting.

0

Tuppmurklor

Daniel Persson

12 apr 2007 kl. 17:01

Jag kastar inte skit, per d, jag ber dig bara att lämna SvampGuidens forum för att aldrig mera återkomma.

Efter de sista veckornas härjande har du nog tappat dina sista supportrar, och din sansade inlägg - som förekommer då och då - överskuggas ständigt av dina aggresiva angrepp och utspel mot allt från nykomlingar på SvampGuiden till homosexuella, zigenare, ‘engångs-signaturer’, folk som försöker skapa en lättsam stämning m.fl. m.fl.

SvampGuiden är helt enkelt en trevligare plats utan dig, det har du bevisat gång på gång på gång på gång…

0

Tuppmurklor

Bengt Sandh

12 apr 2007 kl. 17:04

Hej Grethe!

Dessa märkliga svampar är en underlig mutation och där jag hittade dem var det mycket sandh. Något är galet med dessa naturens nyck-svampar, den saken är klar. För att inte göra någon ännu mer förgrymmad kan jag seriöst meddela att jag sr fram mot att besöka mitt lilla tOppmurkelställe om c:a 3 veckor för tidigare tror jag inte att de kommer trots den varma och tidiga våren.

De har växt på samma plats sedan jag upptäckte dem för 3 år sedan, tyvärr brukar det bara röra sig om ett tjugotal men det räcker för att jag ska bli glad.

0

Joachim Krumlinde

12 apr 2007 kl. 17:10

Beträffande toppmurklor, så är det inte alls särskilt märkvärdigt att hitta dem i april i Skåne under normala år. Nu i år har det emellertid varit ovanligt torrt den sista månaden så därför dröjer de, och de få som försökt sticka upp har stannat i växten

0

Tuppmurklor

per d

12 apr 2007 kl. 17:11

daniel, uppenbarligen försvarar du engångssignaturerna som är så fega att de skapar en ny signatur var gång de skall skriva något som de skäms för ! du daniel kanske är just en av dessa engångssignaturer, kanske tom den som missbrukade min signatur här för några dagar sedan.
och du daniel när har jag sagt något direkt negativt om zigenare här ?? jag skulle mycket väl kunna göra det men .....
och är det inte tillåtet att säga att man är homofob eller måste alla i samhället älska de homosexuella ????
daniel detär du som borde sansa dig och lämna svampguiden för alltid då du visat klara tendenser till att ständigt gräva fram gammalt groll !!

0

Tuppmurklor

Bengtutanminstaglimtiögat Sandh

12 apr 2007 kl. 17:14

Var lugn, Daniel, den där herrn blir inte gammal här. Jag har samlat inte mindre än 3st A4-sidor med hans vidrigheter klara att skicka över till Michael K. så snart jag får en enda anledning till. Jag kommer inte att använda dem mot honom förrän det är absolut nödvändigt. Jag kan lova att det inte är någon uppbygglig läsning.

Jag och de flesta med mig trodde väl att han menade allvar med sitt efterlängtade utträde men tyvärr så fortsätter det i all oändlighet. Bra att du vågar säga ifrån Daniel, du för säkert de allra flestas talan!

0

Tuppmurklor

Bengt Sandh

12 apr 2007 kl. 17:22

Så här skrev han för en tid sedan om zigenare:

“annars får man väl göra som kompisen till pappan till en vän som jag har i tornedalen. han har alltid en colt med i skogen ifall man möter björn ell zigenare”!

Allvarligt talat alla forumskribenter och läsare, är inte detta ett fall av offentlig diskriminering?

Stå nu upp snälla ni och visa per d på vems sida ni står. Det är på tiden!

0

Tuppmurklor

Bo E

12 apr 2007 kl. 17:23

Säga vad man vill om skämt på guiden, men osmakliga påhopp är inte alls kul, vare sig på privatpersoner, folkgrupper eller avvikande minoriteter.

Skämta om svamp med glimten i ögat har vi väl alltid gjort på guiden, men nu tycker jag ärligt talat att det handlar om allvarligare saker än skämt.
Det är inte trevligt!

Kan inte detta forum få vara gemytligt och de som vill bråka kan väl göra det nån annanstans?

0

Tuppmurklor

per d

12 apr 2007 kl. 17:24

bengt, du älskar tydligen att retas med mig….... du vet mycket väl vad som startade det här. att jag råkade skriva att en engångssignatursom medvetet förstörde min seriösa tråd om murklor inte var värd ett vitten.
detta uppfattade du så som ett angrepp på mänskligheten och inte minst dig själv och gjorde så genast kopplingen till att du inte skulle vara värd ett vitten beroende på din cancer.
men sedan har du med alla medel stöttat dem som stämplat mig för att vara psykiskt sjuk och en paranoid hyndra. bengt det är starka anklagelser som jag inte stillatigandes tar emot ! och du själv har inte varit mycket bättre i dina kaskadspyor mot mig.
hoppas sannerligen att du även nämner det i din mail till mikael k. och bengt, jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är du som ligger bakom flertalet av engångsignaturerna här samt att du är den som missbrukade min signatur för några dagar sedan. spåren känns ju igen…...

0

Tuppmurklor

per d

12 apr 2007 kl. 17:29

bengt, helt riktigt det skrev jag men det var inte ord från min mun det var ett citat från från min kompis väns far !! och det skall ses i sitt sammanhang. uttalandet om zigenare var fällt i tornedalen, och du kanske inte har kunskap om den våg av kriminalitet som sveper in där i spåren på alla utländska bärplockare av olika nationaliteter och etniskt ursprung.
och du bengt, för övrigt så har jkag rätt att ha mina egna tankar om zigenare, och de är inte speciellt positiva. men jag utgår från att du älskar dem och öppnar ditt hus och hem för dem i alla lägen !

0

Tuppmurklor

Bengt Sandh

12 apr 2007 kl. 17:32

Dansksvenskar finns det gott om, en del skulle jag släppa in i mitt hus, andra inte…

0

Tuppmurklor

Grethe F

12 apr 2007 kl. 17:38

Låter godt jag har alldrig lyckats att hitta dom lycka tiil om 3 veckor

0

Bengt Sandh

12 apr 2007 kl. 17:42

Hej Grethe!

Bor du i Skåne?

0

Anders

12 apr 2007 kl. 19:34

Brukar hitta toppmurklor i en gammal berså, även en gammal igenväxt grusväg kan prydas med toppmur-klor.

0

Grethe F

12 apr 2007 kl. 22:16

Ja jag bor i Helsingborg

0

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 12:09

Normalt är det juni som gäller i stockholmstrakten men jag har hittat toppmurklor i malmö i andra veckan i juni, men det är väl väderleken som avgör när.

0

Juni

Svamptokig sen barnsben

19 apr 2007 kl. 12:18

Hej Enelie,
Du fâr nog vänta tills slutet av maj-mitten av juni.Det finns säkert Toppmurklor i din trakt. Ut ock leta, ha alla sinnen öppna och du skall finna. Leta i gamla hustomter eller runt gräsiga gamla stigar eller mycket gamla ängar.
När du hitta de först, jag lovar att det ger blodad tand.

Lycka Till !

0

Juni

Bo E

19 apr 2007 kl. 15:09

Jag ska verkligen söka toppmurklan!

Dessutom är ju ödetomter ofta väldigt spännande miljöer.

Kolla noga att de verkligen är öde bara!

Jag och min fotografetande kompis trodde härom veckan att vi hittat en idealisk ödetomt att fotografera på.

Fullt av skrot och bilvrak, och två skraltiga hus varav ett hade rasat in totalt.
Vi närmade oss förväntansfullt, men så upptäckte vi en sprillans ny bil parkerad vid det bättre av husen så vi vände direkt och smög lite smått skamsna därifrån.
Vi fantiserade om att inte reta upp nån skygg gubbe med hagelbössa som kunde bo där!

0

Juni

Grethe F

19 apr 2007 kl. 15:17

Jag får försöka att hitta till en ödesgård måste see till så den är öde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone