0 371 visningar

21 svar

De första plockade

Gunilla

6 apr 2007 kl. 15:13

Inte stora-inte många-men i alla fall! Säsongen har startat.

0

Gunilla

6 apr 2007 kl. 15:19

Klant, klant, klant! Bilden!

0

Bengt Sandh

6 apr 2007 kl. 15:48

Kul Gunilla! Var i landet bor du?

0

cicki T Belgien

6 apr 2007 kl. 16:10

Grattis Gunilla! PS du har mail

0

Gunilla

6 apr 2007 kl. 19:26

Hej Bengt-jag bor i Sörmland-utanför Strängnäs.

0

Gunilla

6 apr 2007 kl. 19:26

Och hej cicki-jag ska mejla Totte!

0

Helena A

6 apr 2007 kl. 19:44

Sörmlandsleden mellan Malmköping och Hälleforsnäs fanns det mycket på man alldeles för små för att plockas ännu.

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 16:50

Grattis Gunilla, men se upp för spindlar, de ska väl inte plockas med hem till köksbordet?

0

Gunilla

10 apr 2007 kl. 19:41

Spindeln plockade jag inte med mig-den bodde redan på min trappa av eget initiativ!

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 18:08

OK då, en spindel under trappan kan jag tycka är ok, men helst inte inomhus när de kommer upp i dedär storlekarna.

Tror både vi och de mår bäst av ett visst avstånd…

Men visst har man fått in en och annan med svamp, speciellt i kantarell och trattkatarell brukar små spindlar sitta envist under hattarna så att man får peta bort dem och kasta ut dem genom köksfönstret.

0

Gunilla

11 apr 2007 kl. 18:13

Men hallå Bo-spindlar är väl inte farliga! Bor i ett gammalt hus på landet och här dyker upp både spindlar.myror och möss! Spindlarna bekymrar mig inte , men de andra försöker jag bli av med på allehanda sätt.

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 19:13

Jag känner visst obehag över spindlar inomhus faktiskt, men det finns arter jag gillar oxå!

Den lilla rara zebraspindeln som lever mellan rutorna i fönster tycker jag mycket om!

Ett annat trevlig inomhuskryp är bokskorpionen som jag hade glädjen att hysa för några år sedan.

De håller visst rent hus i gamla boksamlingar från annan ohyra har jag hört.

Stora äckliga spindlar i avloppet och nätspinnare betackar jag mig dock för inomhus.

Men vad är vackrare än ett korsspindelnät i solsken efter regn eller dagg?

Var sak på sin plats så är det ok!

0

Irene A

11 apr 2007 kl. 19:23

Visst kan spindlar vara vackra! Den här satt på en svamp (som jag plockade sen). Kan någon gissa svampen?

0

Evus

11 apr 2007 kl. 19:38

Spindelskivling?...(skojar)
Det var en väldigt vacker spindel.
Kan svampen vara en Stensopp?

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 19:40

Är det en liten zebraspindel på en stor sopp?

0

Fårticka!

Elisabeth J

12 apr 2007 kl. 07:53

Jag gissar på fårticka!

0

Lena M

12 apr 2007 kl. 07:59

Det var också min tanke, man blek taggsvamp kan det också vara .

0

Bo E

12 apr 2007 kl. 13:24

om spindeln är ungefär så stor som jag tror, tänkte jag mig undersidan, porlagret på en björk- eller möjligen stensopp eller även då kanske fårticka.

sitter den på ovansidan så bör det naturligtvis vara något annat.

0

Evus

12 apr 2007 kl. 13:33

Jag tänkte samma som dig Bo.

0

Fårticka!

Irene A

12 apr 2007 kl. 16:21

Alldeles rätt, Elisabeth!

Spindeln satt där innan jag plockade svampen, så då var den ju på ovansidan.
Vilken spindel det är, skulle vara kul att veta. Den är inte så jättestor, ca 2 cm mellan “tåspetsarna”.

0

Fårticka!

Bo E

12 apr 2007 kl. 16:28

Aj då...minst dubbelt så stor som de zebraspindlar jag har haft mellan fönsterglasen hemma.

Kan det vara nån annan art med denna färgteckning då?

0

Bo E

Göran H

12 apr 2007 kl. 20:42

Kan det här ha med spindlar att göra. Fotat en tidig oktobermorgon 2006.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone