0 5303 visningar

13 svar

Stolt fjällskivling, Recept

Enelie Lkpg

9 apr 2007 kl. 20:12

Jag har gott om torkad Stolt Fjällskivling men det blir aldrig av att jag lagar till något av den.
Jag har tittat lite i receptsamlingen här på hemsidan.
Men…
finns det någon som har bra tips på vad som är gott att laga av denna svamp?
Eller…tips om ingredienser och kyddsättning som är extra god till just den här?

0

Nina A

9 apr 2007 kl. 21:56

0

Enelie Lkpg

9 apr 2007 kl. 22:07

Jättestort tack för tipset!

Ragu och Caesarsallad fastnade jag för direkt.
Det var f.ö. en jättebra söksida för vad som helst inom mat så den kommer jag säkert att använda mig av i fortsättningen.

0

Nina A

9 apr 2007 kl. 22:18

Japp!!rekommenderar den varmt just för träffar när man söker på mat av/med olika svamp! hittade mängder med recept på mat med tex karl johan osv :D

var någon här som tipsade om länken, har den bland mina favoriter :D

0

Bo E

10 apr 2007 kl. 13:35

Jag tackar varmt Lena M för ett litet smakprov på den stolta!

Det blev en mycket god gräddig sås med fyllig smak av den torkade och pulvriserade svampen.

Hoppas hitta egna ex. till denna säsong…

Jag är nog lite “smak-konservativ” och föredrar de flesta arter av svamp som smörstekta och / eller gräddstuvade.

Sen är ju vissa arter goda redan som råa (för oss som tål dem)!

Den stolta lär väl höra till den kategorin.
Har läst att skivor och ring är delikatesser råa oxå!

0

Lena M

11 apr 2007 kl. 13:16

Inget recept, men det är så tråkigt för de har röjt och kört med traktor där jag förra året fann mycket stolt fjällskivling. Hoppas verkligen att de kommer tillbaka, väntar med spänning !

0

Bo E

11 apr 2007 kl. 18:03

Så tråkigt.

Vi får verkligen hoppas de kommer åter, annars får jag ju nästan dåligt samvete för att jag år upp de sista!

Men jag lovar att jag åt dem med viss andakt, det var ju premiär för mig på dessa läckerheter!

Har tyvärr inte sett några nya på frisbee-platsen där jag för flera år sedan hittade avslagna fötter av dem!

Däremot har jag fått tips om nya växtplatser i mina trakter så skam den som ger sig!

0

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 09:05

Såg i somras massor på ett sommarstugeområde på privata tomter. De lät dem STÅ O RUTTNA.
Frusterande.

0

Bo E

12 apr 2007 kl. 13:05

Jag har en kompis som har dem på tomten.
Han skördade flera gånger förra säsongen.
Där ruttnar ingen svamp, viull minnas att han hade smörsopp och / eller sandsopp oxå.

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 17:46

De (fjällskivlingarna ) kan trivas bra på en “skogstomt”.
Jag hade det i min förra trädgård. Bara att gå ut och skörda och äta direkt.
Tyvärr så blev det så till slut att jag föråt mig på dem och därför har jag alldeles för mycket torkat nu.

Några smörsoppar får jag nu på tomten. Men, tyvärr bara 2-4 st/år.
Och, Grynsoppar alldeles i närheten. (Jag tror att det är Grynsopp, har lite svårt att skilja på dem och Sandsopp).

0

Bo E

12 apr 2007 kl. 17:48

Där kom minnet rätt!

Det var grynsopp mina vänner hade på tomten i somras! Plus stolt fjällskivling då förstås!

Tack för att du friskade upp minnet på mig!

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 18:00

Grynsoppar (om det nu är det) är en av mina favoriter.
Jag plockar dem små när de precis har kommit upp.
Jättegoda smörtekta.

0

Bo E

12 apr 2007 kl. 18:22

de har väl ungefär samma matvärde som smörsopp.
sandsopp och stensopp tycker jag vinner på att torkas.

testade även att torka björksopp.

de flesta soppar vinner på torkning tycker jag.

om man har tålamod att hålla på och skiva och lägga på tork förstås.
väl värt besväret, tycker i alla fall jag.

0

Enelie Lkpg

12 apr 2007 kl. 18:28

Jag har torkat andra sorter men inte soppar.
Jag får börja prova det den här säsongen.
Hoppas på ett bra sopp-år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone