0 796 visningar

16 svar

Murklor

PiaFia

10 apr 2007 kl. 17:14

Undrar bara en sak, jag har torkade murklor och trattkantareller. Hur länge kan man ha dom, blir dom dåliga till slut???

0

Helena A

10 apr 2007 kl. 17:30

Så länge du förvarar dom torrt så kan du ha dem hur länge som helst.
I en gammal tråd så berättade jag om en historia jag hört.
Ett par som hittade en ö full med stenmurklor. De plockade och torkade allt.
Ca 40 år senare så fanns det fortfarande kvar av den skörden.
De använde dom fortfarande och de var fullt ätbara.

0

PiaFia

10 apr 2007 kl. 17:32

Kanon, tack för svaret. Då behöver jag inte vara orolig att dom blir för gamla.

0

cicki T Belgien

10 apr 2007 kl. 17:32

Till slut blir dom alltid dåliga;), skämt åsido, den torkade svamp jag kan köpa i handeln här har “bästföre 2009”. Oavsett om det är murklor eller annan blandsvamp.

0

PiaFia

10 apr 2007 kl. 17:34

Tack cicki då är jag inte orolig längre, murklorna vill jag ju gärna använda, men är lite snål med dom:)

0

Murklor på en ö?

Bo E

10 apr 2007 kl. 17:56

Oj, vad nyfiken man blir!

Vet Helena var den ön låg och varför den var full av murklor?
Vilken terräng var det?
Kalhygge eller…?

0

Murklor på en ö?

Helena A

10 apr 2007 kl. 18:28

Tyvärr så vet jag inte det.
Ingen aning om terrängen heller. Men jag kan försöka ta reda på det av den som berättat om det.
Vad jag däremot vet är att det ofta är MYCKET gott om t ex kantareller på öar.
I alla fall i Mälaren. Mina föräldrar bor på en yttepytteliten sådan men där är det bara lite kanatreller.
Min bror som är mycket på sjön har berättat om öar med mängder med svamp på.

0

Murklor på en ö?

Bo E

10 apr 2007 kl. 18:37

Stämmer!

Jag besökte en gång en ö i Mälaren där jag såg de största Karl-Johan jag någonsin sett!
Plus hundratals normala.

Det sorgliga var bara att vi var där typ en vecka för sent.
Det var bara gamla sönderfallande exemplar, fulla med larver!
Men vilka mängder…

0

Murklor på en ö?

cicki T Belgien

10 apr 2007 kl. 18:47

Ursäkta uttrycket “shit”! För sent ute!

0

Murklor på en ö?

Bo E

10 apr 2007 kl. 19:07

Inget ovanligt fenomen med gammal svamp, men ofta finns det något eller några fräscha oxå.

Men på denna ö var det oåterkallerligen för sent!

“shit” var nog ett milt uttryck i sammanhanget när man såg dedär jättestora.
De växte en bit in i snårig skog men jag var tvungen att bana mig fram bara för att se om det jag skymtat från stigen verkligen var sant…och det var det…

0

Murklor på en ö?-Bo E

Nina A

10 apr 2007 kl. 22:27

något säger mig att du kommer att lura i just dom buskarna i år, så du hinner före larverna:D?

det skulle jag definitivt ha gjort!!
ska råspana på “mitt territorium” hittat ett kalasbra K-J ställe :D

0

Lena M

11 apr 2007 kl. 13:19

Apropå murklor så har jag ( numera gamla ) bekanta som fann så otrolig mycket toppmurklor för många år sedan. De hämtade en klädkorg ( gammelvärdens spånkorg ) att plocka i och sålde sedan till krogarna i Gävletrakten.
Det måste ha varit en upplevelse !

0

K-J på en ö?-Bo E

Bo i Örebro

11 apr 2007 kl. 17:57

Tyvärr bor jag ju nu inte vid Mälaren utan vid Hjälmaren.
Men jag har vänner i Västerås och det var de som guidade mig på ön.
Får väl boka in ett besök hos dem till eftersommaren när K-J just börjar komma fram!

Hjälmaren har två öar som är nåbara utan egen båt.
Ässön och Vinön.
Båda har jag besökt ett flertal gånger, men de är väl bebodda av sommargäster och på Vinön även bofast befolkning, så de tar väl det mesta i svampoväg innan man hinner dit.

Hjälmarens stränder har däremot en del fina svampmarker inom gångavstånd från Örebro stad, och tar man länsbussen kan man ju komma ännu längre!

0

Vinön

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 09:10

Leta på nordvästra stranden på Vinön, där finns de. Plockade där när vi hade stuga där vid Norra badet. Hittar du inga svampar kan du bara njuta av denna sköna ö. O hälsa Vinöborna från min mig. De har så förosnaes goa gurker.

0

Vinön

Bo E

12 apr 2007 kl. 13:15

Ja ni som bott där vet säkert ställen.
Ön är ju faktiskt ganska stor och det finns ju säkert marker som man missat.

Jag har t ex inte alls utforskat öns östra, mer svårtillgängliga delar. Där finns inga vägar som man uppfattar som allmänna.
Man drar sig ju för att kliva in på andras tomter.

0

Vinön

Tina Nordberg

12 apr 2007 kl. 14:27

Ja, på östra sidan är det dåligt med allmänningar.

0

Vinön

Bo E

12 apr 2007 kl. 16:25

Som barn försökte jag alltid hitta runt österut från färjeläget men kom inte så långt.
Västerut däremot finns trevliga strövområden, hagar och badplats.
Senast jag var där gick jag runt från färjan och ända upp till norrsidan västra vägen.
Det fanns några forngravar oxå i en hage, men tyvärr ingen svamp!
Borde finnas typ smörsopp och kanske stolt fjällskivling där, då terrängen liknar den på fastlandet vid Katrinelund där dessa arter förekommer.
Skulle inte förvåna mig om flera stuggäster på ön har en del gott i gräsmattorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone