1.En ganska oansenlig svamp som växer glest tuvad är sällsynt, växer i barrskog.Hatt 5-7 cm bred,
Fot 5-9 cm hög.
Den är hygrofan (hatten ändrar färg vid intorkning)i torka är hatten svartbrun i väta något ljusare gråbrun hatten känns “fet”
Den har två typiska karaktärer som gjorde att jag kunde artbestämma den, titta noga på bilderna!
Ni som har stjärnor och andra som är duktiga kan väl vänta med att svara. Bild 1 och 2
Svamp 2 bild 3
Den här svampen har en samma karaktär som den föregående.
Växer under hösten och är tämligen allmän, bland gräs på skogsängar, naturbeten och på jord i lövskog. 2-8 cm hög
Jag tror som Lena att 1o 2 är musseroner.
Kan även va den illaluktande såpmusseronen som brukar dyka upp i parker och gräsmattor på eftersomrarna.
Mjöl har enligt mig ingen direkt lukt, möjligen att man nyser om man får in det i näsan….
Den nedre tror jag är hjorthornsvamp.
Jag kan inte riktigt koppla texten till bilderna men om det nu är 2 arter och inte 3 så gissar jag på såpmusseron och hjorthorn.
Är det en tredje musseron från barrskog inblandad oxå?
Jag håller med Bo E om att mjöl inte luktar alls. Det som kallas mjöllukt hos svamp är snarare gurklukt.
Sen vill jag bara upplysa om att hjorthornssvamp numera heter gullhorn och för länge sedan hette den klibbfingersvamp.
Men Elisabeths bild 3 föreställer inte den, utan troligen ängsfingersvamp, som Lena M gissar på ettan.
Svamp nummer 1 har doft av mjöl och är sällsynt och det är ingen musseron.
En ledtråd till den svartnar vid beröring se andra bilden.
Svamp 2 är ängsfingersvamp som Lena mycket riktigt skrev fast hon förväxlade siffrorna.
Irene och Hans vet nog svaret fast vänta lite får vi se om någon annan finner svaret med nya ledtrådar.
Vill ni gissa och fundera på fler svampar jag har fler svampbilder?
Nej först trodde jag att bild 1 och 2 visade en och samma art och bild 3 en annan.
Av resonemanget senare blev jag undrande om det kanske är olika arter på alla bilderna och då garderar jag med såpmusseron, medan jag gissar bolmörtskivling på den första. Den lär ju både lukta unket mjöl och vara sällsynt.
Mjölsvärting !!!
Har alldrig hört talas om den och finns inte i mina böcker. men det är många många som jag inte känner till.
Elisabeth, vad plockar du för svampar, vet du inte att det finns kantareller och karl-johan , fårtickor och liknande ?
Skämt åsido, det är bra att du testar oss, alltid fastnar det något, så småningom.
Rätt svar var Mjölsvärting
Som Irene kom fram till.
En svamp som jag inte brytt mig att få namn på om den inte haft två sådana typiska karaktärer.
Doften av mjöl och att den reagerade mycket snabbt med att svartna när man tagit i svampen!
Imorgon Lena ska jag ta något enkelt men inte kantarell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.